brd Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Med tanke på at det ikke er lov i USA, og at det fortsatt er såpass mange amerikanere som laster ned, tror jeg ikke det blir slått så hardt ned på det her i Norge med det første. 7343409[/snapback] Enig, risikoen for at du skal bli "tatt" er på 0,001 % sjanse Så.... Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) For og være helt ærlig så er loven/regelen som omhandler dette helt idotisk. Det burde stå et ja eller nei. Ikke en tåke-by uten like. Edit: Uetisk? Ja. Ulovlig? Endret 23. november 2006 av ErikFN Lenke til kommentar
ZanZel Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det er snakk om opphavsrett på åndsverk. Copyright er amerikansk og har ingenting med norsk lovgivning å gjøre. 7343421[/snapback] Er det derfor det står "NRK © 2002" f.eks på rulleteksten på programmer de har laget? Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det er for å opplyse om opphavsrettens eksistens. I USA og England var det lenge krav om ©-merket for å få opphavsretten, men når disse landene tilsluttet seg Bern-konvensjonen om opphavsrett fallt dette kravet bort og opphavsmannen fikk opphavsretten ved verkets tilblivelse. Lenke til kommentar
janfredrik Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Ja, det er lov så lenge du ikke deler dem. 7341807[/snapback] Nei. I dag er det ulovlig å laste både opp og ned. Lenke til kommentar
b-urn Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Hmm.. er det også blitt ulovlig å ta opp noe på dvd/vhs fra TV? Er det ulovlig å la noen låne en dvd med en episode av et eller annet som man har tatt opp fra TV? Hvorfor skilles det evt. mellom copyright på materiale som kommer vi internett og materiale som kommer via tv-antennen ( såfremt det er det samme materiale vi snakker om )? Endret 23. november 2006 av b-urn Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Torrent nedlasting er lov. loven mot torrents er enda ikke oppretta... den kommer først om en stund Lenke til kommentar
blured Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 ^Hvordan kan det bli ulovlig når torrent er ypperlig til lovlige ting også ? Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Norge er et rart land;S Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Hmm.. er det også blitt ulovlig å ta opp noe på dvd/vhs fra TV?Er det ulovlig å la noen låne en dvd med en episode av et eller annet som man har tatt opp fra TV? Hvorfor skilles det evt. mellom copyright på materiale som kommer vi internett og materiale som kommer via tv-antennen ( såfremt det er det samme materiale vi snakker om )? 7344130[/snapback] Jeg har ikke lovteksten i hodet (Sjekk Lov om opphavsrett til åndsverk), men så vidt jeg husker så er det et skille mellom fremstilling til privat bruk og fremstilling med fremmed hjelp. Om jeg ikke tar helt feil så er det §2 og §12 som regulerer dette. Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Torrent nedlasting er lov. loven mot torrents er enda ikke oppretta... den kommer først om en stund 7344238[/snapback] Dummeste jeg har hørt så langt i tråden. Når du ikke har lov å laste verken ned eller opp så har du ikke lov, uansett metode, punktum. Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Torrent nedlasting er lov. loven mot torrents er enda ikke oppretta... den kommer først om en stund 7344238[/snapback] Dummeste jeg har hørt så langt i tråden. Når du ikke har lov å laste verken ned eller opp så har du ikke lov, uansett metode, punktum. 7348098[/snapback] Tipper han har misforstått og egentlig snakker om å dele .torrentFILER Lenke til kommentar
Intern Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Dere mener at hvem som helst kan laste ned filmer, spill, tv-serier, programmer lovlig, så lenge man ikke deler? Lenke til kommentar
quakie Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Torrent nedlasting er lov. loven mot torrents er enda ikke oppretta... den kommer først om en stund 7344238[/snapback] Kilde? (Fjortentegn) Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Dere mener at hvem som helst kan laste ned filmer, spill, tv-serier, programmer lovlig, så lenge man ikke deler? 7348849[/snapback] hvis jeg ikke har misforstått helt så kan en dele med venner og nær familie. Hvis du blir tatt for å laste ned noe og gi det videre til en bekjent - hvordan skal noen kune bevise at denne personen er en bekjent og ikke en venn? Lenke til kommentar
Armageddon Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Den eneste piratkopieringssaken jeg kan komme på er den store hos Netcom hvor noen luringer satt å delte ifra serveren der. Ellers har vi jo han dvd fyren jeg ikke husker hva heter.. Han mekker sikkert på noe stort. Det å lage lov mot torrent er nytteløst. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 hvis jeg ikke har misforstått helt så kan en dele med venner og nær familie. Hvis du blir tatt for å laste ned noe og gi det videre til en bekjent - hvordan skal noen kune bevise at denne personen er en bekjent og ikke en venn? 7348915[/snapback] Hvorfor driver da filmselskap og musikkbransjen å overvåker linjene til folk? Jeg mener, hvis det var lov til å laste ned filmer osv...hadde de ikke trengt å overvåke noen linjer for nedlasting i det hele tatt... Den eneste piratkopieringssaken jeg kan komme på er den store hos Netcom hvor noen luringer satt å delte ifra serveren der. Ellers har vi jo han dvd fyren jeg ikke husker hva heter.. Han mekker sikkert på noe stort. Det å lage lov mot torrent er nytteløst. 7348929[/snapback] DVD-Jon Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Den eneste piratkopieringssaken jeg kan komme på er den store hos Netcom hvor noen luringer satt å delte ifra serveren der. Ellers har vi jo han dvd fyren jeg ikke husker hva heter.. Han mekker sikkert på noe stort. Det å lage lov mot torrent er nytteløst. 7348929[/snapback] en jeg kjente koblet en nedlastingsserver på backbone-systemet til Tele2 og fjernstyrte den. han hadde vistnok ganske grei nedlastingshastighet. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 (endret) Hvorfor driver da filmselskap og musikkbransjen å overvåker linjene til folk?Jeg mener, hvis det var lov til å laste ned filmer osv...hadde de ikke trengt å overvåke noen linjer for nedlasting i det hele tatt... jeg fant denne pdf-filen på Odin.no. for de som ikek vet det er Odin den offisielle portalen til statsministerens kontor og alle departementene. Se på de to første underpunktene av punkt 1 så vil du skjønne hva jeg mener. edit: da denne ligger på Odin er det de som har laget loven som har skrevet dette dokumentet. Endret 24. november 2006 av ilpostino Lenke til kommentar
Intern Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 jeg fant denne pdf-filen på Odin.no. for de som ikek vet det er Odin den offisielle portalen til statsministerens kontor og alle departementene. Se på de to første underpunktene av punkt 1 så vil du skjønne hva jeg mener. edit: da denne ligger på Odin er det de som har laget loven som har skrevet dette dokumentet. 7348969[/snapback] LOL...stod noe lignende i den pdf-filen som følger: "Hvis du vet at det du laster ned er ulovlig lagt ut på nett, er det ulovlig å laste det ned" Ingen som vet at noe er ulovlig lagt ut hvis man blir busta Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå