Gå til innhold

Skal låne 100.000kr trenger råd

DaXoN

Anbefalte innlegg

Jeg var i banken idag og skal låne 100.000kr jeg er 19 år har fast jobb og bor med dama,

vi har en intekt på en ca 20.000kr i mnd minus husleie på en ca 5500kr mnd...

har tenkt og spør om og ha min far som kusjonist.. vet ikke om det er riktig..

det er over 5år ca 2.116kr mnd

100.000kr total lån og ca 128.138kr og betale tilbake..

det skal brukes til gammelt Skole lån.

og inbo ting ^^ alt fra data til sofa...

dette burde vel egentlig ikke være noe problem?

er det noen som er kjent med lån i ung alder og råd til meg? =)

Mvh daxon og Pfh takk får alle råd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres egentlig greit ut det der. Banken sitter vel med de beste tipsene. Hvis dem ikke er grådige da :)

7321925[/snapback]

joa men føler meg ikke alltid så komfortabel og sitte der diskutere det med de.. så lurte bare på om noen hadde noen råd...

Lenke til kommentar

Høres greit ut dette. Vil tro at banken krever kausjon av dere, men dersom din far er villig til dette så er jo ikke det noe problem. Rentene på dette ligger som regel rundt 8 - 9% med kausjonist.

Du kan få rentene halvert dersom din far kan stille realkausjon. Dette innebærer at banken får sikkerhet i boligen til din far, noe som er betydelig sikrere for banken.

Ellers så kan det være oversiktelig og greit å samle alle lånene til ett. Husk på at hvordan du betjener dette lånet vil bli ilagt stor vekt den dagen du skal søke om boliglån. Har du en god historikk er banken mye mer medgjørlig senere!

Lenke til kommentar

Du får neppe noe ordentlig svar på dette før du spør i banken, så det er nesten noe du må gjøre selv om du føler deg ukomfortabel med det.

Jeg tror dessverre ikke du får låne penger til å dekke et gammelt lån og for å kjøpe innbo når du ikke har mer i inntekt, eller når du ikke har noe å stille som pant. De aller fleste på din alder tar opp billån med bilen som pant i tillegg til at de har kausjonist.

Det skader vel ikke å ta seg en tur i banken uansett?

Nyttig erfaring og kunnskap. ;)

Lenke til kommentar
Du får neppe noe ordentlig svar på dette før du spør i banken, så det er nesten noe du må gjøre selv om du føler deg ukomfortabel med det.

Jeg tror dessverre ikke du får låne penger til å dekke et gammelt lån og for å kjøpe innbo når du ikke har mer i inntekt, eller når du ikke har noe å stille som pant. De aller fleste på din alder tar opp billån med bilen som pant i tillegg til at de har kausjonist.

Det skader vel ikke å ta seg en tur i banken uansett?

Nyttig erfaring og kunnskap. ;)

7334781[/snapback]

vel jeg fikk lånet vis jeg har kausjonist tror jeg^^ skal snakke med min far senere...

Lenke til kommentar

Det er ikke så mange 19 åringer som tar pant i bilen. Det forutsetter nemlig at man har full kasko på bilen, samt at den ikke er eldre enn ca 12 år når lånet er nedbetalt (kan variere noe fra bank til bank). Pant i bilen kan kun tas når bilen kjøpes, og ikke hvis du allerede eier bilen.

Jeg ville sagt at dersom du har god historikk og kausjonist, så burde ikke dette være noe stort problem.

Lenke til kommentar
Det er ikke så mange 19 åringer som tar pant i bilen. Det forutsetter nemlig at man har full kasko på bilen, samt at den ikke er eldre enn ca 12 år når lånet er nedbetalt (kan variere noe fra bank til bank). Pant i bilen kan kun tas når bilen kjøpes, og ikke hvis du allerede eier bilen.

Jeg ville sagt at dersom du har god historikk og kausjonist, så burde ikke dette være noe stort problem.

7339278[/snapback]

Når det er sagt så er det vel ingen som trenger å ta opp lån på en bil de allerede har..

Jeg har fått pant i bil som ville vært eldre enn 12 år når lånet har vært nedbetalt. Man får forøvrig bedre rente med kausjonist enn med pant.

Lenke til kommentar

7339278[/snapback]

Når det er sagt så er det vel ingen som trenger å ta opp lån på en bil de allerede har..

Jeg har fått pant i bil som ville vært eldre enn 12 år når lånet har vært nedbetalt. Man får forøvrig bedre rente med kausjonist enn med pant.

7340171[/snapback]

Som nevnt, så er det forskjellig praksis på alderen til bilen fra bank til bank. Finnes mange som tror de kan legge ut med egenkapital når de kjøper bilen, evt låne av en kamerat, for så å ordne lån med pant i bilen senere når man har tid til å kontakte banken. Dette er dessverre ikke mulig å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...