Killa833 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 er det ikke bare å boote opp i sikkerhetsmodus og logge seg inn på administrator kontoen som vil oppstå? Det pleier iallefall jeg å gjøre. Men det kan være de har fjernet kontoen administrator... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 er det ikke bare å boote opp i sikkerhetsmodus og logge seg inn på administrator kontoen som vil oppstå? Det pleier iallefall jeg å gjøre. Men det kan være de har fjernet kontoen administrator... 7331113[/snapback] den oppstår ikke når du starter i sikkerhetsmodus... Den ligger i windows hele tiden, og det pleier å være passord på den kontoen Lenke til kommentar
Killa833 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Altså kontoen blir synlig på inloggingen i sikkerhetsmodus. Jeg har gjort dette en del ganger, og det har som oftest ikke vært passord på den.. Lenke til kommentar
wil Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Åpenbart har de passord nå da, siden han ikke får ordna det?. Eksemplet mitt var ikke så usaklig. Jeg ville vite hva sim ville gjort hvis noen skulle låne maskina hans. Jeg ser at det er mange her som liker å fjerne virus og spyware. Det blir det fort om skolene skal få det slik dere håper nå. Jeg mener selv at elever ikke skal ha tilgang til alt. Leke maskiner har dere hjemme. Skolemaskinene skal brukes til skolearbeid. Lenke til kommentar
sim Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Skolemaskinene skal brukes til skolearbeid. 7331457[/snapback] Hva om den predefinerte konfigurasjonen gjør at man ikke kan gjøre skolearbeidet like effektivt som man kunne om man hadde endret litt på brukergrensesnittet? Mange synes det er greit å ha et eget oppsett. Det øker produktiviteten deres. Når skolen tvinger frem et system (som etter all sannsynlighet er crap om jeg kjenner skoler rett) så bør det være mulig for hver enkelt å endre innstillingene slik at grensesnittet er mer tilpasset hans/hennes preferanser. Om brukere velger å utnytte dette til å legge inn forskjellige ulumskheter kan man dessverre ikke gradere seg helt mot, men det finnes da systemer som lar deg «resette» maskiner ganske lett (disk-images og slikt). Jeg synes det er teit at skolen skal drive å bestemme over hva hver og en elev skal foreta seg på datamaskinene sine. Skolen skal være en plass der man utvikler sine kunnskaper og sitt intellekt, dette begrenses kraftig når maktsyke, og lite kompetente, administratorer tror at de bare kan låse hele maskinen slik at ingenting fungerer tilfredsstillende. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Joda. Jeg ser poenget ditt litte grann. Å ja, det lages image på noen skoler. Noen maskiner har også Automatisk Image gjenoppretting ved hver restart. Blant annet en maskin på skolen min har/hadde det. Men jeg er fremdeles ikke helt fan av at elvene skal få tilgang til å installere hva de vil på maskinene. Og om elvene skal sitte å endre på oppsett på maskinene, når på dagen tror du de gjør det da? Joda, de gjør det selvfølgelig i timene. Det er en kjensgjerning. Er ikke for ingenting at enkelte skoler velger å stenge nettet ute når det er eksamener. Sånn er det med spilling også. Mange elever som får utdelt datamaskiner via skolene sitter faktisk å spiller på dem istede for å gjøre det de skal. Å dette skjer også i timene. Så at du holder på å snakker om at elevene ikke får en brukervennlig desktop skjønner jeg ikke. Skal tro at en vanlig Windows XP/Windows 2000 desktop skulle passe de fleste. Hvis du tar standard XP uten den fancye bakrunnen ja. Dette gir iallefall ikke annfall. Hvis du snakker om annfall og sånn, så må du nok tenke på hvilke bakrunner som elevene istede setter. Husker for noen år tilbake på skolen min, da satt det en hel gjeng med elever som spilte CS. (Counter-Strike), dette gjorde at reglene ble skjærpa inn. Også var det en annen klasse som bare satt å chatta i timene istede for å gjøre noe, og da ble MSN Messenger også. Skal vi se. Men jeg tror at Administratorene setter slike regler fordi at de vil beskytte skolene. Det er vel ingen som ønsker seg virus eller hacker angrep på server. Lenke til kommentar
PcT Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Pcene har vært ulåste på bakgrunnen i litt over 2 år nå, men nå har de låst dem fast på en EKSTREMT stygg og plagsom bakgrunn som er så stygg at jeg vet ikke hva. Personlig kan jeg få tak i admin passet på lokal maskinen lett, noe jeg gjorde for litt over et år siden med et program som heter, hmm password retrieval ellerno sånt, uansett de fant ut at jeg hadde admin access på laptoppen så klikka de helt. Jeg snakker ikke om å få admin konto til engang lokal maskinen (even though, hvorfor gir de oss amd64 til bærbare pcer med 512mb ram og et bra skjermkort om v skal bruke det til et tekstdokument) Dessuten har de sagt flere ganger så lenge det ikke er piratkopiering har vi lov til å installere ting på pcen men vi kan ikke pga non existence av local admin. (personlig har jeg greid å fjerne denne lille sperra) Som jeg sa før, får vi jo pcen når vi er ferdig med skolen (da dette er en av to demo skoler i oslo kjøper skolen nye pcer inn hvert eneste år) Trenger bare litt hjelp til å fjerne denne bakgrunnen Lenke til kommentar
PcT Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Dessuten _ALLE_ har msn messenger på skolen, og mange har cs/wow/hauger av spill + masse filmer/sanger på pcen. Eneste greia at vi ikke får admin på skolen er at det oppfordrer oss til å cracke og ødelegge pcen til visse grader for å få lagt inn det vil vi ha. (Om pcen klikker kan du bare si til IT ansvarlige at det var et stort og farlig virus så formaterer og reinstallerer de windows) Lenke til kommentar
Flexo Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 ... Det er vel ingen som ønsker seg virus eller hacker angrep på server. 7334582[/snapback] Akkurat hvordan skal elevene klare å "hacke" server(ene) på nettverket selv om dem er lokaladministratorer. Følger det med noen slags super-duper-kontroll-program der du får tilgang til alt du vil, ved å være lokaladmin? Lenke til kommentar
Harkonnen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Det er jo ikke noe problem å bli admin på maskinen uansett. En live linux-distro med ntpasswd kan sette adminpassordet til hva du vil. Endret 22. november 2006 av Harkonnen Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er jo ikke noe problem å bli admin på maskinen uansett. En live linux-distro med ntpasswd kan sette adminpassordet til hva du vil. 7335144[/snapback] da driver du jo med datainbrudd, og det strider imot norsk lov Det gjør det vel uansett når du prøver å komme rundt div sperrer på maskinen IT avdelingen har satt opp... Lenke til kommentar
PcT Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Egentlig ikke siden etter dem har jeg lov til å legge inn eller forandre pcen min så mye jeg vil så lenge jeg ikke piratkopierer. Om de vil at jeg ikke skal gjøre det så får de jammen meg si det til meg. så skal jeg vurdere å ikke gjøre det Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 7334582[/snapback] At elever ikke følger med i timene er ingen ny ting. Det har alltid vært ting som er mer spennende enn å sitte å høre på at en lærer gneldrer. Jeg er forsåvidt enig i at spilling osv. er ødeleggende for undervisningen, men å kjøre facist-løsning på operativsystemet er iallfall ikke riktig løsning! ... Det er vel ingen som ønsker seg virus eller hacker angrep på server. 7334582[/snapback] Akkurat hvordan skal elevene klare å "hacke" server(ene) på nettverket selv om dem er lokaladministratorer. Følger det med noen slags super-duper-kontroll-program der du får tilgang til alt du vil, ved å være lokaladmin? 7335138[/snapback] wil tror tydeligvis at det å ha admin-passord på «sin egen» maskin fører til at man blir en skikkelig hacker og hacker skolens maskiner samtidig som man sprer virus og annet faenskap. Lenke til kommentar
PcT Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Men uansett, noen ideer på å få fiksa problemet? Jeg vet hvor bakgrunns bildet ligger osv. Vurderer neste å få tatt over lokal maskin adminnen så bytte det. Lenke til kommentar
wil Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er jo for fanken ikke elevene som hacker da veit dere. Endel av hackerne er jo på nett da. Og hacker f. eks dataservere. Å virus kan godt komme fra Internett. Men, det med hackere og virus har no egentlig ikke noe med Brukerkonto å gjøre da. Men om trådstarter får til det som han prøver på nå, så er det innbrudd og det er straffbart, noe han allerede har gjort. Å det er ikke så lurt når skolen får vite det. Da trenger du uannsett ikke å skifte bakrunnsbilde . Har du fortalt oss hvilken bakrunn det er snakk om? Det er vel tilfeldigvis ikke den standardbakrunnen i XP? Den blåe? Lenke til kommentar
sim Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er jo for fanken ikke elevene som hacker da veit dere. 7336684[/snapback] Hva er det da du vil frem til? Jeg skjønner ikke argumentasjonen din. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er jo ikke noe problem å bli admin på maskinen uansett. En live linux-distro med ntpasswd kan sette adminpassordet til hva du vil. 7335144[/snapback] da driver du jo med datainbrudd, og det strider imot norsk lov 7335163[/snapback] Ikke når du gjør det på din egen pc da. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det er jo ikke noe problem å bli admin på maskinen uansett. En live linux-distro med ntpasswd kan sette adminpassordet til hva du vil. 7335144[/snapback] da driver du jo med datainbrudd, og det strider imot norsk lov 7335163[/snapback] Ikke når du gjør det på din egen pc da. 7337609[/snapback] etter det jeg skjønte så var det skolen som eier pc-en, og eleven leier den, og kan kjøpe den til restpris elns, når han er ferdig Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Her på skolen går det ann og høyre klikke på et bildet,på internett å velge bruke som bakrunnd. Lenke til kommentar
PcT Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Er bare noe idiotisk system. Dessuten bruker det ActiveX skrivebord etter forandring som lagger pcen totalt. Om jeg ville ha brytt meg inn i pcen ville jeg ha gjort det for lenge siden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg