MsFoster Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hei, har fått en oppgave på skolen. Den går ut på å lage et billettsystem. Problemet er formen, hvor jeg skal ha en oversikt over antall ledige plasser på en forestilling. Hvordan kan jeg ha en dynamisk form, som hele tiden viser ledige plasser? Trenger forøvrig hjelp med å addere celler i tabellen. Slik at (php eksempel) $ledige = $row['plasser'] - $row['opptatt']; På forhånd, takk:) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 SELECT COUNT(*) AS antall FROM tabell; teller antall rader i en tabell. Hvis du har én rad pr. bestilte billett, og det er et fast antall mulige billetter, er det bare til å lage noe ala dette: SELECT 20 - COUNT(*) AS ledige FROM tabell; der 20 er antall mulige billetter. Eller hvis du har én rad pr. forestilling der du har én kolonne med mulige og én kolonne med opptatte, blir det SELECT plasser - opptatt AS ledige FROM tabell WHERE bla bla SQL-spørringer kan du skrive inn ved å gå på Spørringer -> Ny -> Utformingsvisning -> Lukk -> SQL til venste på verktøylinjen -> SQL-visning. Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Takk for raskt svar:) Problemet kommer når jeg har et felt som heter "antall billetter". Si at det står "3" der. Jeg må derfor summere kolonnen "antall billetter". SELECT SUM(tabell.antall billetter) FROM tabell; er jeg inne på noe? EDIT: fant ut av det:) Endret 20. november 2006 av MsFoster Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 jeg vil ikke akkurat anbefale å ha mellomrom i kolonnenavn... Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Hvorfor ikke det? Har forøvrig støtt på et merkelig problem. Jeg har relasjon mellom oversikt over alle filmene, og forestillingene. Jeg lager et skjema, hvor man taster inn "FilmID", så kommer all info om filmen opp. Fyller da inn klokkeslett for når forestillingen er, og hvilken sal den spilles i. Når jeg da trykker "neste" og skal lage en ny forestilling, gjør jeg det samme. Dette videre og videre. Jeg tar meg en liten titt i tabellen, og ser at de feltene jeg har relasjon fra filmoversikten fra, blir ikke lagret. Jeg går da tilbake i skjema, og all info ser fint ut. Dette på grunn av relasjonene. Det jeg lurer på, er hvorfor feltene med relasjon, ikke lagrer seg i den nye tabellen. Mvh msfoster Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvorfor ikke det? 7322975[/snapback] Fordi du risikerer endel feil i SQL'en... alle andre SQL-språk ville i alle falll gitt deg en syntax error. Jeg vet ikke om Access-SQL er veldig mye snillere... Lenke til kommentar
MsFoster Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 De er nok mye snillere, men du er ikke litt snill selv a? Forslag til hva feilen kan være? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå