ramoen Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Skal kjøpe bil for første gang, og etter drøssevis av velmenende, men fryktelig forvirrende råd fra omgivelsene - så er jeg fullstendig i villrede på hva jeg egentlig bør satse på (ja - jeg er jente.. ). Jeg skal flytte til Finnmark, og med tanke på vær- og førerforhold som regjerer i den regionen til tider, så vektlegger jeg en sikker bil. ESP er udiskutabelt - det SKAL jeg ha på bilen, men er usikker på om firehjulstrekk egentlig er et must? Mange som mener at 4WD er helt nødvendig i Finnmark, men så lenge jeg ikke har tenkt å kjøre i skog og mark, så er da det overflødig - eller? Budsjettet er +/- 200.000 og jeg vil ha en stasjonsvogn av nyere modell. Har foreløpig sett på Toyota Avensis 2,0 2003-04 modell, samt Volvo V50 2,0 - ingen av disse har firehjulstrekk. Hvis jeg burde ha en bil med 4WD så er vel volvo XC70, Audi A4 eller VW passat det mest aktuelle - men 4WD koster og jeg ender da opp med modeller fra ca 2001 som ofte har høy km. Så - hva burde jeg velge; en nyere bil med ESP eller en eldre modell med 4WD? På forhånd takk for svar Endret 20. november 2006 av ramoen Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Firehjulstrekk er ikke et must. Du kommer deg ganske greit frem selv uten AWD. Men tro meg når jeg sier dette, AWD er tingen om vinteren. Går fint å kjøre uten, men det er virkelig nyttig. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Skal kjøpe bil for første gang, og etter drøssevis av velmenende, men fryktelig forvirrende råd fra omgivelsene - så er jeg fullstendig i villrede på hva jeg egentlig bør satse på (ja - jeg er jente.. ). Jeg skal flytte til Finnmark, og med tanke på vær- og førerforhold som regjerer i den regionen til tider, så vektlegger jeg en sikker bil. ESP er udiskutabelt - det SKAL jeg ha på bilen, men er usikker på om firehjulstrekk egentlig er et must? Mange som mener at 4WD er helt nødvendig i Finnmark, men så lenge jeg ikke har tenkt å kjøre i skog og mark, så er da det overflødig - eller? Budsjettet er +/- 200.000 og jeg vil ha en stasjonsvogn av nyere modell. Har foreløpig sett på Toyota Avensis 2,0 2003-04 modell, samt Volvo V50 2,0 - ingen av disse har firehjulstrekk. Hvis jeg burde ha en bil med 4WD så er vel volvo XC70, Audi A4 eller VW passat det mest aktuelle - men 4WD koster og jeg ender da opp med modeller fra ca 2001 som ofte har høy km. Så - hva burde jeg velge; en nyere bil med ESP eller en eldre modell med 4WD? På forhånd takk for svar 7321238[/snapback] Ville ikke valgt Xc70! Har du vurdert Subaru Legacy? 1- KVALITET, kvalitet og kvalitet 2- Et sinnsykt bra 4x4 system 3- Bra plass, god komfor 4- Koster mindre enn xc70(og er mye mer verdt) Om du bor i Finnmark så ville jeg godt for 4x4, jeg var i tromsø en vinter, og sleit som en tulling når jeg kjørte framhjul (Vw Passat 05) Ville godt for en 2002 mod Legacy, de er driftsikre, og er ikke langt unna Toyota på kvalitet, serriøst ment! Lenke til kommentar
Swe Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Ville ikke valgt Xc70! Har du vurdert Subaru Legacy? 1- KVALITET, kvalitet og kvalitet 2- Et sinnsykt bra 4x4 system 3- Bra plass, god komfor 4- Koster mindre enn xc70(og er mye mer verdt) Ang. trådstarters kommentar om XC70 som awd Volvo-alternativ: Man får jo faktisk en ganske vanlig V70 med awd. Samme systemet, såvidt jeg har skjønt, men lavere pris. Hvor bra det funker aner jeg ikke da jeg ikke har kjørt Volvo awd. Ang. Legacy så har vel ikke disse bilene ESP, har de? Såvidt jeg skjønte var dette et krav fra trådstarter. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Ville ikke valgt Xc70! Har du vurdert Subaru Legacy? 1- KVALITET, kvalitet og kvalitet 2- Et sinnsykt bra 4x4 system 3- Bra plass, god komfor 4- Koster mindre enn xc70(og er mye mer verdt) Ang. trådstarters kommentar om XC70 som awd Volvo-alternativ: Man får jo faktisk en ganske vanlig V70 med awd. Samme systemet, såvidt jeg har skjønt, men lavere pris. Hvor bra det funker aner jeg ikke da jeg ikke har kjørt Volvo awd. Ang. Legacy så har vel ikke disse bilene ESP, har de? Såvidt jeg skjønte var dette et krav fra trådstarter. 7322464[/snapback] Det glemte jeg V70 ville jeg heller ikke valgt, eneste postitivt jeg kan si om dem er setene og bakasjeplassen (har kjørt taxi me de drittbilene i 2 år) Hvorfor må du ha ESP? Det er jo litt falsk trygghet, selv om det hjelper? Om du skal kjøre på bare veier, der du vet du kan klare deg uten 4x4, så ville jeg gått for Avensis me D4-d (d-4d:S) Mer solide biler skal man lete lenge etter! Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Om du skal kjøre på bare veier, der du vet du kan klare deg uten 4x4, så ville jeg gått for Avensis me D4-d (d-4d:S) Mer solide biler skal man lete lenge etter! 7322504[/snapback] Og elendige på nanosplittbremsing, eller hva det hette. Err. bremsing med forskjellig friksjon på hver side. Auto Motor og Sport hadde mastertest med alle bilene i klassen, Avensis gjorde det heller dårlig. Syns det er litt skummelt jeg. God motor, dog. Endret 20. november 2006 av Simon Aldra Lenke til kommentar
ramoen Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Øhm.. Hva er forskjellen på AWD og firehjulstrekk da? Og hva er D4-D? Kremt..tror jeg må begynne å lese motorblader eller noe, he he ESP beskrives stadig som et av de viktigste sikkerhetsfunksjonene i nyere biler, og tester viser jo at ESP både reduserer ulykkesfrekvensen og risikoen for alvorlig personskade/død..syns det er god grunn jeg..? Vet godt at ESP begrenser "morofaktoren" ved å sitte bak rattet - men for meg er altså sikkerhet et viktig aspekt ved bilkjøpet Og til drosjesjåføren - hvorfor er V70 en dårlig bil? Tar imot alle erfaringer og "inside-tips" jeg kan få.. Og takk for masse bra svar Endret 20. november 2006 av ramoen Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Øhm.. Hva er forskjellen på AWD og firehjulstrekk da? Og hva er D4-D? Kremt..tror jeg må begynne å lese motorblader eller noe, he he ESP beskrives stadig som et av de viktigste sikkerhetsfunksjonene i nyere biler, og tester viser jo at ESP både reduserer ulykkesfrekvensen og risikoen for alvorlig personskade/død..syns det er god grunn jeg..? Vet godt at ESP begrenser "morofaktoren" ved å sitte bak rattet - men for meg er altså sikkerhet et viktig aspekt ved bilkjøpet Og til drosjesjåføren - hvorfor er V70 en dårlig bil? Tar imot alle erfaringer og "inside-tips" jeg kan få.. Og takk for masse bra svar 7322614[/snapback] ESP er sikrere ja! AWD, 4x4, 4WD er det samme, men virker på forskjellige måter! Subaru`s er best! Audi me quattro er nest best! Så kommer de som drar egentlig på framhjulet, og når framhjulet begynner å spinne så kobler bakhjuøet segg inn og omvendt! D4-d er en råbra diesel motor fra toyota, som passer bilen perfekt ala 150hk utgaven! V70: Positivt: Bra seter Grei komfor Negativt: Understyrer mye mer enn andre biler jeg har prøvd Liker ikke å kjøre den, ubehagelige på svingete veier Bråkete dieselmotor Dårlig på vinterføre (uten 4x4) Overfølsome bremser Litt rotete girkasse Kvaliteten er heller ikke som gode gamle Volvoer lenger! Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Har du vurdert Saab 93? Råe seter Bra kvalitet(syns den er bedre enn Volvo) Gode på vinterføre Slitesterke motorer Du får dem diesel Jeg tror den bilen ville passe deg veldig godt Sikkerheten er bra på de bilene, og de har esp! 93 finns vel ikke som stv kom jeg på, eller? men 95 gjør det! Lenke til kommentar
ramoen Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Har du vurdert Saab 93? 7322694[/snapback] Sett på både 9-3 og 9-5, men de ligger jo høyt i pris da - blir 2001-modellen i såfall, og den syns jeg er dønn kjedelig utvendig... Men helt enig med at det er god bil - søsteren min har 9-5 vector 06-modell og den er både stilig utseendemessig og fantastisk god å kjøre! Så hadde bare lommeboken vært større Nei, heller nok mere og mere mot Toyota Avensis 2,0 D4-D.. Hvis det skal være uten 4WD altså.. Denne nano-bremse-tingen som er beskrevet overfor - er det noe som er aktuelt ved normal kjøring eller? Og hva med Volvo V50 - noen som har erfaringer der? Endret 20. november 2006 av ramoen Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Har du vurdert Saab 93? 7322694[/snapback] Sett på både 9-3 og 9-5, men de ligger jo høyt i pris da - blir 2001-modellen i såfall, og den syns jeg er dønn kjedelig utvendig... Men helt enig med at det er god bil - søsteren min har 9-5 vector 06-modell og den er både stilig utseendemessig og fantastisk god å kjøre! Så hadde bare lommeboken vært større Nei, heller nok mere og mere mot Toyota Avensis 2,0 D4-D.. Hvis det skal være uten 4WD altså.. Denne nano-bremse-tingen som er beskrevet overfor - er det noe som er aktuelt ved normal kjøring eller? Og hva med Volvo V50 - noen som har erfaringer der? 7322755[/snapback] Jeg kjørte en Avensis 03 og 04 mod i noen måneder, merket ingenting! Syns Avensis er det sikreste og tryggeste og mest økonomiske valget i denne situasjonen Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nei, heller nok mere og mere mot Toyota Avensis 2,0 D4-D.. Hvis det skal være uten 4WD altså.. Denne nano-bremse-tingen som er beskrevet overfor - er det noe som er aktuelt ved normal kjøring eller? 7322755[/snapback] Dersom du kjører på vinterføre, og det er bart på ene hjulet og holke på det andre, vil dette spille inn. Men for all del, det burde ikke bety spesielt mye. Tror det kalles nanosplit. De brukte et tegn, som jeg trooor kalles nano. Lenke til kommentar
MostlyLurkin' Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Har du vurdert Saab 93? Råe seter 7322694[/snapback] Ja, det avgjør saken! ^^ Neida, hadde jeg vært deg ville jeg vurdert Subaru Legacy eller Forrester Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 V70: Negativt: Understyrer mye mer enn andre biler jeg har prøvd Liker ikke å kjøre den, ubehagelige på svingete veier Bråkete dieselmotor Dårlig på vinterføre (uten 4x4) Overfølsome bremser Litt rotete girkasse Kvaliteten er heller ikke som gode gamle Volvoer lenger! 7322673[/snapback] Apropos bråkete dieselmotorer. VAG har kanskje ikke de stilleste dieselmotorene de heller, men de høres da jaggu ikke ut som en D5 hvertfall. Å høre en D5 er som å høre en gammel tresker som ikke har vært startet på 5 år Lenke til kommentar
trondbue Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Apropos bråkete dieselmotorer. VAG har kanskje ikke de stilleste dieselmotorene de heller, men de høres da jaggu ikke ut som en D5 hvertfall. Å høre en D5 er som å høre en gammel tresker som ikke har vært startet på 5 år 7345692[/snapback] Er i hevrtfall ikke noe tvil om at TDI motorene til Volkswagen bråker mye mer enn hva en D5 motor gjør! TDI motoren til som sitter i nyere Passat bråker jo å rister mer en hva en traktor klarer på tomgang. TDi motoren som sitter i gamle V70 er bråker mye, men så komme jo den fra VW/Audi også da. Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg vil si at en V70 AWD ikke er noe dumt valg. Nei, det er ikke det beste AWD systemet på markedet, det er ikke meningen at man skal kjøre offroad med det systemet. Det er ment for kjøring på allminnelig vei, og da fungerer det perfekt. V70 er etter min mening en driftsikker bil, kommer godt ut av tester. God plass er det også til å være en såpass gammel modell som det er. Sikkerheten er også på topp i den mobellen. Men å finne en V70 2001 og nyere til under 200 000 med AWD blir vanskelig. Og D5 motoren til Volvo er faktisk en nydelig motor, går godt, går billig.. og femmer lyden har alltid vært spesiell, men det er ikke noe pukkverk som Ford bruker, eller som VAG bruker.. Men tilbake til topic. ESP og AWD i en kombinasjon.. er perfekt. AWD stabiliserer bilen ørlite gang siden den trekker på alle 4, men det kan ikke måle seg mot ESP. ESP stabiliserer bilen ved hjelp av bremsene, slipper bakenden hugger bremsen tak før du i det hele tatt har bestemt deg for å bremse. Så alt i alt, velg ESP før du velger AWD.. Du har sansynligvis mye større nytte i ESP systemet enn AWD... AWD er kjekt til fremkommelighet, men hjelper deg veldig lite i en situasjon hvor du mister kontrollen over bilen. En V50 2.0D er så absolutt ingen dum ide, har selv en V50 1.6 D, og den er for det første nydelig og kjøre.. og har ett meget godt ESP system.. selv har jeg hatt nytte av det ett par ganger. Selv om jeg har visst at jeg hadde situasjonen under kontroll så tok systemt over og rettet bilen inn igjen. Endret 23. november 2006 av Stig-Arne Lenke til kommentar
Raimop Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Skal kjøpe bil for første gang, og etter drøssevis av velmenende, men fryktelig forvirrende råd fra omgivelsene - så er jeg fullstendig i villrede på hva jeg egentlig bør satse på (ja - jeg er jente.. ). Jeg skal flytte til Finnmark, og med tanke på vær- og førerforhold som regjerer i den regionen til tider, så vektlegger jeg en sikker bil. ESP er udiskutabelt - det SKAL jeg ha på bilen, men er usikker på om firehjulstrekk egentlig er et must? Mange som mener at 4WD er helt nødvendig i Finnmark, men så lenge jeg ikke har tenkt å kjøre i skog og mark, så er da det overflødig - eller? Budsjettet er +/- 200.000 og jeg vil ha en stasjonsvogn av nyere modell. Har foreløpig sett på Toyota Avensis 2,0 2003-04 modell, samt Volvo V50 2,0 - ingen av disse har firehjulstrekk. Hvis jeg burde ha en bil med 4WD så er vel volvo XC70, Audi A4 eller VW passat det mest aktuelle - men 4WD koster og jeg ender da opp med modeller fra ca 2001 som ofte har høy km. Så - hva burde jeg velge; en nyere bil med ESP eller en eldre modell med 4WD? På forhånd takk for svar 7321238[/snapback] Jeg er født og oppvokst i finnmark, midt i fylket på den værharde kysten. Og si at 4x4 er et must i Finnmark er tøv fra ende til annen. Jeg har hatt lappen i 6-7 år nå, og har sittet på med minde foreldre fra jeg var 6-7 år og vi kjøpte den første bilen. Og jeg kan med hånden på hjertet si at vi ikke har blitt stående fast på fjellet mere enn hva man kan telle på en hand, og knapt nok det. At det er en fordel med 4x4 er det ikke tvil om, men langt ifra nødvendig. ESP er også helt klart en fordel, men bruker du vettet når du kjører er ikke heller det nødvendig. Så hva skal du velge av ESP og 4x4 er egentlig opp til deg. Skal du f.eks bo på en plass som du er garantert vanvittige brøytekanter og dårlig snørydding, er 4x4 anbefalt. Også dersom du skal kjøre langt til alle døgnets tider kan 4x4 være en fordel, men absolutt ingen must. ESP reduserer ulykkesriskoen med 20%, så det er alltids et kjekt sikkerhetsutstyr. Står valget mellom en bil med 4x4 eller ESP, må du vurdere dine behov. Dog en Skoda Octavia 4x4 tdi gir både i pose og sekk innenfor 200.000kroners klassen. ESP og 4x4 i samme pakke. Skoda har også det beste ryktet kvalitetsmessig innen VAG konsernet hva feillstatistikker angår. Håper dette var til hjelp Mvh Raimo Lenke til kommentar
ramoen Skrevet 24. november 2006 Forfatter Del Skrevet 24. november 2006 Jeg er født og oppvokst i finnmark, midt i fylket på den værharde kysten. Og si at 4x4 er et must i Finnmark er tøv fra ende til annen. Jeg har hatt lappen i 6-7 år nå, og har sittet på med minde foreldre fra jeg var 6-7 år og vi kjøpte den første bilen. Og jeg kan med hånden på hjertet si at vi ikke har blitt stående fast på fjellet mere enn hva man kan telle på en hand, og knapt nok det. At det er en fordel med 4x4 er det ikke tvil om, men langt ifra nødvendig. ESP er også helt klart en fordel, men bruker du vettet når du kjører er ikke heller det nødvendig. Så hva skal du velge av ESP og 4x4 er egentlig opp til deg. Skal du f.eks bo på en plass som du er garantert vanvittige brøytekanter og dårlig snørydding, er 4x4 anbefalt. Også dersom du skal kjøre langt til alle døgnets tider kan 4x4 være en fordel, men absolutt ingen must. ESP reduserer ulykkesriskoen med 20%, så det er alltids et kjekt sikkerhetsutstyr. Står valget mellom en bil med 4x4 eller ESP, må du vurdere dine behov. Dog en Skoda Octavia 4x4 tdi gir både i pose og sekk innenfor 200.000kroners klassen. ESP og 4x4 i samme pakke. Skoda har også det beste ryktet kvalitetsmessig innen VAG konsernet hva feillstatistikker angår. Håper dette var til hjelp Mvh Raimo 7346845[/snapback] Takk for godt svar :-) Godt med noen som er kjent med forholdene der oppe :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå