Gå til innhold

Har kjøpt meg Macbook, men "angrer" Rettigheter?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg en Macbook (sort type) på Deal.no. Tingen er at når jeg bestilte meg denne typen, hadde det allerede kommet den STORE oppgraderingen på samme modell fra Apple. Det er nå 8 dager siden jeg hentet pakken på postkontoret. Jeg skrev da under på kontrakten. Men fikk ikke med noe angreskjema. Så nå har jeg tenkt å heve kjøpet, og deretter bestille meg den på nytt. Nå med oppgraderingen. Tross alt er oppgraderingen på dobbelt ram, dobbel hd. og 20% raskrere harddisk. Er det noen som vet mine konkrete rettigheter. Det er vel noe som heter 14 dagers åpent kjøp??

 

P.s Cd rommen henger seg opp rett som det er når jeg skal legge over data, eller rippe en musikk plate i Itunes..

 

Håper virkelig noen har noen gode og raske svar siden det ikke er alt for mange dagene til 14 dagersen går ut..

 

Takker for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom det følger med angrerettskjema (noe det i utgangspunktet skal gjøre) har du 14 dagers angrefrist fra du hentet maskinen. Ellers utvides fristen til 3 måneder.

 

Det beste du kan gjøre er å gi butikken beskjed ASAP at du ønsker å benytte deg av angreretten, og hvordan de ønsker å organisere det.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Har nettopp kjøpt meg en Macbook (sort type) på Deal.no. Tingen er at når jeg bestilte meg denne typen, hadde det allerede kommet den STORE oppgraderingen på samme modell fra Apple. Det er nå 8 dager siden jeg hentet pakken på postkontoret. Jeg skrev da under på kontrakten. Men fikk ikke med noe angreskjema. Så nå har jeg tenkt å heve kjøpet, og deretter bestille meg den på nytt. Nå med oppgraderingen. Tross alt er oppgraderingen på dobbelt ram, dobbel hd. og 20% raskrere harddisk. Er det noen som vet mine konkrete rettigheter. Det er vel noe som heter 14 dagers åpent kjøp??

 

P.s Cd rommen henger seg opp rett som det er når jeg skal legge over data, eller rippe en musikk plate i Itunes..

 

Håper virkelig noen har noen gode og raske svar siden det ikke er alt for mange dagene til 14 dagersen går ut..

 

Takker for all hjelp

7321223[/snapback]

Om du visste at du skulle benytte angreretten allerede ved hent..hvorfor i ALLE dager har du tatt maskinen i bruk da?

 

Angreretten gjelder kun dersom varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og om du har begynt å bruke maskinen, så er det slett ikke sikkert du får lov til å benytte angreretten.

 

Angrerettskjema fikk du mest sannsynlig på mail sammen med ordrebekreftelsen.

Lenke til kommentar
Angreretten gjelder kun dersom varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og om du har begynt å bruke maskinen, så er det slett ikke sikkert du får lov til å benytte angreretten.

7326391[/snapback]

Det føles kanskje strengt mot forhandler, men hvordan skal forbrukeren finne ut om han liker maskinen uten å prøve den? :)

 

Det blir litt kluss med Windows-installasjon, men det er nok noe forhandler må akseptere, og evt bruke tid på å kjøre en recovery.

 

Noe annet er det selvsagt om maskinen har fått noen fysiske skavanker (riper e.l.).

Lenke til kommentar

selvfølgelig kan du skru på en pc før du returnerer den, på samme måte som du kan skru på en tv eller prøve en vaskemaskin.

 

hvordan skal du vite om du er 100 % med varen og aldri kommer til å angre dersom du ikke får mulighet til å prøve varen først? Skjønner at det ikke gjelder på smårusk som DVD-filmer og sånt, men store kjøp som dette vil nok de aller fleste butikker bestride angreretten på.

Lenke til kommentar
selvfølgelig kan du skru på en pc før du returnerer den, på samme måte som du kan skru på en tv eller prøve en vaskemaskin.

 

hvordan skal du vite om du er 100 % med varen og aldri kommer til å angre dersom du ikke får mulighet til å prøve varen først? Skjønner at det ikke gjelder på smårusk som DVD-filmer og sånt, men store kjøp som dette vil nok de aller fleste butikker bestride angreretten på.

7327612[/snapback]

Hum.. Trur nok ikke det helt stemmer.. :hmm:

(Iallefall ikke i den ordlyden der..)

 

Ikke det at du høyst sansynlig ikke vil ha noen problem med å bruke angrefristen etter at du har først prøvd varen, med de fleste netbutikker her i Norge.. Men mere at du ikke automatisk har en rett på å prøve en vare "100%" først, for så å bestemme deg om du er fornøyd, eller ikke.. :whistle:

 

For husk, at du iutganskpuntet har angrerett fordi at du ikke har hatt mulighet til å ha SETT vare..

(Dvs. ikke fordi at du ikke har hatt mulighet til å ha prøvd den..)

 

Mens du i butikk, ikke har angrerett, fordi at du har mulighet til, hvis du vil, å se/inspisere varen..

 

Hum.. Ja.. Meiner iallefall at det er slik, om jeg ikke er 100% sikker.. :blush:

 

.:CyberMan:.

Lenke til kommentar
Angreretten gjelder kun dersom varen kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og om du har begynt å bruke maskinen, så er det slett ikke sikkert du får lov til å benytte angreretten.

Angreretten er jo bla. til fordi man ikke får sett varen fysisk i butikk. Det går helt fin an å bruke produktet innen 14 dager så lenge det blir returnert i identisk tilstand som ny.

 

Det man derimot risikerer å betale, er tilbakestillingsavgift på produktet.

Lenke til kommentar

Jeg benyttet meg av angrerett på en pc jeg kjøpte hos Elkjøp. Hadde pakket varen fint sammen, ingen riper eller skavanker, men jeg hadde formatert harddisken. Da jeg leverte pc'en for retur, ble jeg bedt om å bevise at pc'en var tilnærmet lik ny. Når det da kom frem at den manglet operativsystem ble det påpekt at varen ikke var i samme stand/tilstand som da jeg fikk den, da Windows var forhåndsinstallert ved utlevering. Heldigvis var de greie og jeg fikk installere fra recoverycd på stedet, da alternativet kunne nok blitt dyr timepris for tekniker...

 

Moral: Husk at varen må leveres tilbake i tilnærmet samme stand som da du fikk den utlevert ved bruk av angrerett. Dette gjelder tydeligvis OGSÅ OPERATIVSYSTEM, hvis det var forhåndsinstallert ved utlevering!

 

Kan tenke meg det er enkelte sleipe firma som vil utnytte sånt til sin fordel, selv om det blir elendig kundeservice ifølge mitt syn.

Lenke til kommentar

Det som er litt "driti" ut sånn sett, er at recoveryCDer må man brenne selv på 99% av maskinene. Recovery ligger på en skjult partisjon. Når du får maskinen, ligger det et program fediginstallert som ber deg å brenne ut Recovery. Når du formaterte HDD, fjernet du dette programmet.

Endret av Zande
Lenke til kommentar

Nei, angrerett gjelder kun ved "unromale" utsalgssteder som f.eks internett, på dør, ordrekataloger osv.

 

Men enkelte butikker derimot, har åpent kjøp. Noen butikker som har dette er ComputerCity, Siba og Elkjøp (forbeholdt at enkelte produkter i nevnte butikker har ikke åpent kjøp)

Lenke til kommentar

Nå må det påpekes at elkjøp sin 30-dagers returrett er ganske mer omfattende enn Siba og computercity's.

 

Men tilbake til topic:

 

Det jeg mener er at man selvfølgelig kan få teste maskinen - men her er det tydelig at trådstarter har _tatt maskinen i bruk_.

 

"Cd-rommen henger seg rett som det er når jeg brenner eller skal rippe til itunes" - dette viser at trådstarter bruker maskinen ofte til samme type ting (altså ikke testing), og da kan det bli værre å få igjennom angreretten.

 

Det var bare det jeg ville påpeke - at når man VET man skal bruke angreretten, hvorfor skal man da senke oddsene for at det går såpass kraftig?

Lenke til kommentar
Nå må det påpekes at elkjøp sin 30-dagers returrett er ganske mer omfattende enn Siba og computercity's.

7329757[/snapback]

Jobber selv på ComputerCity og det eneste vi ikke tar tilbake er software med brutt forsegling, mobiler med brutt forsegling, TVer og enkelte PC-komponenter med brutt forsegling. Hva er det da som gjør Elkøps sin returrett så "ganske mer omfattende"?

Lenke til kommentar
Nå må det påpekes at elkjøp sin 30-dagers returrett er ganske mer omfattende enn Siba og computercity's.

7329757[/snapback]

Jobber selv på ComputerCity og det eneste vi ikke tar tilbake er software med brutt forsegling, mobiler med brutt forsegling, TVer og enkelte PC-komponenter med brutt forsegling. Hva er det da som gjør Elkøps sin returrett så "ganske mer omfattende"?

7360271[/snapback]

TVer og enkelte PC-komponenter !

Lenke til kommentar
Hva er det da som gjør Elkøps sin returrett så "ganske mer omfattende"?

7360271[/snapback]

 

At Alastor jobber der uten å opplyse om det. Til tross for at det er påpekt mange ganger gjelder tydeligvis ikke retningslinjenes punkt 7 for moderatorer (desto mer beklagelig):

 

#7: Dersom du er ansatt av et firma, og diskuterer på forumet angående saker som f. eks varer dere selv fører, firmaet du er ansatt i eller konkurrenter av dere, skal det informeres tydlig om at du faktisk er ansatt av nevnte firma. Du trenger altså ikke opplyse om dette konstant, men kun når det gjelder saker som er relevante ovenfor firmaet du er ansatt i.
Lenke til kommentar

Jeg opplyser så godt jeg kan, og skal selvfølgelig bli enda bedre på å opplyse om det i relevante saker, og følge retningslinjene - selvfølgelig :). Beklager at det ikke kom med akkurat her - jeg er (for de som ikke kjenner det) ansatt som selger i en elkjøpbutikk.

 

Dette er fra siba.no sine vilkår:

 

"Åpent kjøp gjelder ikke produkter som selges med abonnement eller som inngår i et kombinasjonstilbud. Åpent kjøp gjelder ikke mobiltelefoner, innstikk-kort, minne eller harddisker, hygieniske-/husholdningsprodukter, programvare, spill, CD, DVD, flat tv (lcd/plasma) eller projektorer."

 

På elkjøp kan du returnere flat-tv, prosjektorer, hygiene og husholdningsprodukter, minne, harddisker, innstikkskort og kombinasjonstilbud.

 

Det eneste vi ikke har returrett på (som da er likt med siba) er spill og dvd dersom forseglingen er brutt, mobiltelefoner og varer solgt med abonnement.

 

Siba returnerer heller ikke fraktkostnadene, det gjør elkjøp.

 

Pluss:

 

"Ved retur av datamaskiner forbeholder vi oss retten til å debitere kunden en avgift for tilbakelevering. Er datamaskinen tatt i bruk og startet, tar vi en avgift på kr. 995,-. I avgiften inngår arbeidskostnader for funksjonstesting av maskinen samt arbeidskostnader med å justere programvaren tilbake til originaloppsett. Forbruksvarer som inngår i visse produkter, som for eksempel patroner og tonere i skrivere, skal alltid betales av kunden. Dette gjelder om den originale forpakningen er brutt."

 

Ingen av disse tingene som er listet opp her gjør elkjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...