Gå til innhold

Og kloden snurrer - langtids eksponering

ThorBob

Anbefalte innlegg

Vi hadde en fin og klar himmel igår kveld, så jeg satte opp kameraet for en langtidseksponering av stjernene.

Nikon D200, Sigma 10-20 @10mm, ISO100, F4 og ca 38 minutters eksponering.

Man kan jo bli svimmel av mindre.. :!:

post-108883-1164018055_thumb.jpg

Thor

Endret av ThorBob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men uansett hvor svimmel man måtte bli var dette et stilig bilde! Du har fått til et originalt bilde, og tiden på døgnet tatt i betraktning synes jeg at antenna ble bra eksponert. Bildet gir nesten inntrykk av å være på innsiden av en virvelvind! :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for all den flotte responsen! Skulle ønske jeg kunne si det var fryktelig innviklet, men det er nok kun snakk om å :

- sette kamera på stødig stativ

- plugg i snorutløser

- sett kameraprogram i "manual" (M), velg dertil egnet blenderåpning og "bulb" som lukkertid (dette betyr at blender er åpen så lenge utløser er trykket inn).

-rett kamera mot himmelen og trykk inn snorutløser. (denne bør forøvrig være låsbar, så du slipper å sitte der og holde den inntrykket i evigheter.. :!: )

Så er det bare å holde blender åpen så lenge du trenger for å oppnå ønsket effekt. Jeg prøvde litt frem og tilbake og fant at med blender full åpen (F4) så gav 25-35 minutter fin effekt.

Det er ganske uttrolig hvordan kameraet "suger til seg" lys når den står så lenge åpen; den fine belysningen av masten kommer fra et gatelys ca 100 meter unna. Med det nakne øyet så det ikke ut til å belyse masten i det hele tatt.

Thor

Lenke til kommentar
Skikkelig bra bilde, in deed! Men hvordan unngikk du slør fra "antennen"?

7325353[/snapback]

Godt spørsmål det! Etter at bildet var tatt var jeg relativt god fornøyd med det, men tenkte at jeg skulle små-tweake RAW fila litt i Capture NX. Det var ingen antydning til slør i utgangspunktet, men det øyeblikket jeg prøvde å endre kontrast dukket det opp en "glorie" rundt masta. Lang historie kort, jeg lot kontrasten være som den var :!:

Lenke til kommentar
34min?? Holdt du knappen så langt inne eller er det klikke for på og klikke for av på sånne custom lukkertid?

7327113[/snapback]

Med trådutløser eller fjernkontroll og med kameraet innstilt på bulb, kan man trykke én gang for å åpne lukkeren og én gang til for å lukke den. Mao trenger man ikke å holde knappen inne, så i stedet kan man sette seg ned mer termosen og dunjakka og slappe av mens bildet blir tatt...

Veldig stilig effekt, er noe usikker på at det faktisk blir så rundt? Har du vidvinkel da eller?  :dontgetit:

7327113[/snapback]

Han skrev selv at bildet var tatt med 10-20mm, som er skikkelig vidvinkel. EXIF-infoen viser at det er tatt på 10mm. Da er det ikke så rart at alt går rundt.

Lenke til kommentar

Jeg er svært godt fornøyd med 10-20'n, jeg tar den stort sett med meg overalt. Fin-fin skarphet så vidt jeg kan se, og brennvidden kan gi noen flotte perspektiver. Rask og stille AF (takket være HSM antar jeg) og fin finish & byggekvalitet.

post-108883-1164146868_thumb.jpg

Thor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...