ThorBob Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Vi hadde en fin og klar himmel igår kveld, så jeg satte opp kameraet for en langtidseksponering av stjernene. Nikon D200, Sigma 10-20 @10mm, ISO100, F4 og ca 38 minutters eksponering. Man kan jo bli svimmel av mindre.. :!: Thor Endret 20. november 2006 av ThorBob Lenke til kommentar
vargaz Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 ojsann.. det var et jævli spesielt bilde.. Lenke til kommentar
Gerske Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Men uansett hvor svimmel man måtte bli var dette et stilig bilde! Du har fått til et originalt bilde, og tiden på døgnet tatt i betraktning synes jeg at antenna ble bra eksponert. Bildet gir nesten inntrykk av å være på innsiden av en virvelvind! Lenke til kommentar
Ustedalen Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Fantastisk. Dette likte jeg. Lenke til kommentar
Ford_Fairlane Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Nikon D200, Sigma 10-20 @10mm, ISO100, F4 og ca 38 minutters eksponering. Fjernkontroll og bulb-mode ? Flott bilde btw !! Endret 20. november 2006 av Ford_Fairlane Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Fantastisk. Slikt vil jeg lære meg å gjøre. Dog, jeg har vel utstyret som trengs. Må bare ta meg tid. Også vil jeg tro det kreves et sted med veldig lite unaturlig lys. Lenke til kommentar
riktig Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Elsker stjernespor-bilder, og dette ser ut som et bra et av den typen. Lekker effekt. Lenke til kommentar
-Shaq- Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Dette var direkte nydelig. Skulle ønske jeg fikk til noe sånn. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Artig bildet. Det er sånn å forstå at kameraet må stå dønn stille i "skytefasen"? Lenke til kommentar
ThorBob Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Tusen takk for all den flotte responsen! Skulle ønske jeg kunne si det var fryktelig innviklet, men det er nok kun snakk om å : - sette kamera på stødig stativ - plugg i snorutløser - sett kameraprogram i "manual" (M), velg dertil egnet blenderåpning og "bulb" som lukkertid (dette betyr at blender er åpen så lenge utløser er trykket inn). -rett kamera mot himmelen og trykk inn snorutløser. (denne bør forøvrig være låsbar, så du slipper å sitte der og holde den inntrykket i evigheter.. :!: ) Så er det bare å holde blender åpen så lenge du trenger for å oppnå ønsket effekt. Jeg prøvde litt frem og tilbake og fant at med blender full åpen (F4) så gav 25-35 minutter fin effekt. Det er ganske uttrolig hvordan kameraet "suger til seg" lys når den står så lenge åpen; den fine belysningen av masten kommer fra et gatelys ca 100 meter unna. Med det nakne øyet så det ikke ut til å belyse masten i det hele tatt. Thor Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Skikkelig bra bilde, in deed! Men hvordan unngikk du slør fra "antennen"? Lenke til kommentar
ThorBob Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Skikkelig bra bilde, in deed! Men hvordan unngikk du slør fra "antennen"? 7325353[/snapback] Godt spørsmål det! Etter at bildet var tatt var jeg relativt god fornøyd med det, men tenkte at jeg skulle små-tweake RAW fila litt i Capture NX. Det var ingen antydning til slør i utgangspunktet, men det øyeblikket jeg prøvde å endre kontrast dukket det opp en "glorie" rundt masta. Lang historie kort, jeg lot kontrasten være som den var :!: Lenke til kommentar
Litejk Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Bildet var i alle fall skikkelig fint, jeg må skaffe meg en trådutløser. For jeg har alltid lyst å teste bulb funksjonen. Endret 20. november 2006 av Litejk Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hmmmm, takker. Har ikke hatt tid til å teste og lese så mye, men fant nå ut av hvordan få bulb funksjon på mitt 30D kamera. Takker. PS, stilig bilde ja. Masta ble kanskje litt lys-sterk IMHO, men allikevel stilig. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 34min?? Holdt du knappen så langt inne eller er det klikke for på og klikke for av på sånne custom lukkertid? Veldig stilig effekt, er noe usikker på at det faktisk blir så rundt? Har du vidvinkel da eller? Lenke til kommentar
Zimon Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Bulb funksjon med trådutløser som kan låses er nok det beste for så lang lukkertid. Glad jeg kjøpte med trådutløser med Bulb(lås) funksjon for litt siden jeg. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 34min?? Holdt du knappen så langt inne eller er det klikke for på og klikke for av på sånne custom lukkertid?7327113[/snapback] Med trådutløser eller fjernkontroll og med kameraet innstilt på bulb, kan man trykke én gang for å åpne lukkeren og én gang til for å lukke den. Mao trenger man ikke å holde knappen inne, så i stedet kan man sette seg ned mer termosen og dunjakka og slappe av mens bildet blir tatt... Veldig stilig effekt, er noe usikker på at det faktisk blir så rundt? Har du vidvinkel da eller? 7327113[/snapback] Han skrev selv at bildet var tatt med 10-20mm, som er skikkelig vidvinkel. EXIF-infoen viser at det er tatt på 10mm. Da er det ikke så rart at alt går rundt. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hoppet nok over teksten jeg da. Lenke til kommentar
Jernlov Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Sikler forresten på en 10-20mm linse, kan du anbefalle den trådstarter? Lenke til kommentar
ThorBob Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Jeg er svært godt fornøyd med 10-20'n, jeg tar den stort sett med meg overalt. Fin-fin skarphet så vidt jeg kan se, og brennvidden kan gi noen flotte perspektiver. Rask og stille AF (takket være HSM antar jeg) og fin finish & byggekvalitet. Thor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå