Gå til innhold

Hvordan føre regnskapet for eget firma?

VikinGz

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har eget firma og har hatt det en stund nå. (siden i sommer)

Men først nå har jeg hatt tid til å ta jobber på det, og ta da og sender ut faktura der jeg tar en faktura kopi selv og skriver inn når datoen når pengen er betalt. Jeg fører også dette ganske enkelt i ett excel sjema jeg selv har laga.

Vi ble enige på ligningskontoret at jeg skulle etterbetale skatt til inntekta av firamet mitt.

Er det nok med kvitering på allle fakturaer og eget excel sjema hvor både inntekter og utgifter står?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må ta vare på alle bilag. Altså alle kvitteringer på utgifter du vil ha med i regnskapet, samt kopi av alle fakturaer du sender ut. I tillegg bør du føre dem inn i Excel, slik du gjør. Excel-oversikten vil gjøre det mye lettere når du skal fylle ut tilleggsskjemaet til selvangivelsen. Tro meg.

:)

Edit: Du bør selvsagt spesifisere i Excel hvilken type bilag det er snakk om, ikke bare beløp.

Edit2: Dette skjemaet skal legges ved selvangivelsen når man driver selvstendig:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Skjem...&epslanguage=NO

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
ah.. ok, håpet du forhandlet datadeler :) Men så du har registrert dette altså... de fleste jeg kjenner som driver med slikt gjør det svart.. men de driver jo ikke i no stor skala da..

7321108[/snapback]

Gjør ikke jeg heller, bare syns det er greit at man får .no dommene + en del andre goder.

Og ikke minst du har noe på cven til man søker jobb senere :thumbup:

Og skader da ikke å betale noen prosent i skatt... får jo igjen av det som ett eller annet (f.eks så har jeg stipend, biligere tannlege ennda)

Også får jeg masse tilbud på stuff :D

Og man kan skaffe seg gode avtaler med andre bedrifter (lovlig)

Skulle gjærne forhandlet datadeler, men må kjøre opp først :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Jeg vil absolutt anbefale deg og få en regnskapsfører.

Hva når du skal sende inn mva-oppgaver?

Beregne personinntekt og fylle ut næringsoppgave?

De utgiftene du får på en regnskapsfører sparer du inn igjen på skatterådene du mottar fra folk som vet hva de driver med.

Lenke til kommentar
Jeg vil absolutt anbefale deg og få en regnskapsfører.

Hva når du skal sende inn mva-oppgaver?

Beregne personinntekt og fylle ut næringsoppgave?

De utgiftene du får på en regnskapsfører sparer du inn igjen på skatterådene du mottar fra folk som vet hva de driver med.

7324797[/snapback]

Jeg er ikke medlem av MVA registeret og slipper unna der :thumbup:

Jeg har også nesten 10 tusen og gå på før jeg går opp i skatt og dette må være overskudd til bedriften ikke inntekt!

Jeg har alerede gått i minus :whistle: men det er ikke noe store summen, for jeg driver liksom bare hobby bedrift på en måte ;)

Jeg skal også betale 15% i skatt og jeg har inntekta mi på pappiret så jeg vet når jeg nærmer meg ny prosesnt satts

Bare lurte på om regnskapet skal sendes inn, eller at de kan ta kontroller om det er slik det skal være?

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Bare lurte på om regnskapet skal sendes inn, eller at de kan ta kontroller om det er slik det skal være?

7327379[/snapback]

Selve regnskapet er ikke nødvendig å sende inn, kun en viss oversikt (RF-1175).

Kontroller kan bli tatt, så unngå å føre helt ikke-relevante ting som utgifter i næringen, det kan straffe seg. :)

Lenke til kommentar
Jeg er ikke medlem av MVA registeret og slipper unna der  :thumbup:

Jeg har også nesten 10 tusen og gå på før jeg går opp i skatt og dette må være overskudd til bedriften ikke inntekt!

Jeg har alerede gått i minus  :whistle:  men det er ikke noe store summen, for jeg driver liksom bare hobby bedrift på en måte ;)

Jeg skal også betale 15% i skatt og jeg har inntekta mi på pappiret så jeg vet når jeg nærmer meg ny prosesnt satts

7327379[/snapback]

Så lenger du har et enkeltmannsforetak så prater vi ikke om inntekt og skatt som i det vanlige lønnsbegrepet.

Når du driver næring skal det beregnes personinntekt som det skal skattes av.

Skatten er i hvertfall ikke 15%.

Hvor har du fått de opplysningene du gir fra?

Og nei, regnskapet skal ikke sendes inn, men derimot skal du sende inn næringsoppgave og skjema for personinntekt. Eventuelt saldoskjema kommer i tillegg.

Lenke til kommentar
Og nei, regnskapet skal ikke sendes inn, men derimot skal du sende inn næringsoppgave og skjema for personinntekt. Eventuelt saldoskjema kommer i tillegg.

Får man disse tilsendt?

Evt hvor får man tak i disse?

Jeg har 65tusen i vanlig inntekt og da fikk jeg høre på skatte kontoret at jeg kunne tjene opp til 75 tusen før prosent satsen gikk opp fra 15

(det var nå det jeg fikk besjed om)

Vanligvis forhånds betaler man skatt men så lenge at jeg ikke skulle tjene noe betydlige summer kunne jeg etterbetale skatten.

Selve regnskapet er ikke nødvendig å sende inn, kun en viss oversikt (RF-1175).

Kontroller kan bli tatt, så unngå å føre helt ikke-relevante ting som utgifter i næringen, det kan straffe seg. smile.gif

Vet det, skal være utgifter som heletatt har noe med bedriften å gjøre. Kan f.eks ikke kjøpe seg snop på bedriften.

Eneste jeg har kjøpt er fakturaer, kviteringer, skriver og litt annet kontorustyr som jeg trenger for å holde orden i pappirene mine :)

Jeg har også planer om å kjøpe inn enn bilig bærbar pc som jeg kan bruke til web disigne o.l. Er ikke lett og lage på tven :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Får man disse tilsendt?

www.altinn.no

Jeg har 65tusen i vanlig inntekt og da fikk jeg høre på skatte kontoret at jeg kunne tjene opp til 75 tusen før prosent satsen gikk opp fra 15

Hm. Skal det ikke betales 28% skatt på næringsinntekt? Vet ikke helt hvordan det blir hvis man regner personinntekt osv. Den eksakte skatten får du uansett ikke vite før skatteoppgjøret..

Lenke til kommentar
Får man disse tilsendt?

Vanligvis forhånds betaler man skatt men så lenge at jeg ikke skulle tjene noe betydlige summer kunne jeg etterbetale skatten.

Skjemaene finner du alltids på altinn.no eller skatteetaten.no.

Til neste år får du mest sannsynlig ikke tilsendt den forhåndsutfylte selvangivelsen, men næringsoppgave 1 etc for selskaper.

Vi snakker ikke prosentsats på næringsinntekt på samme måten som på et skattekort, så enten har du misforstått ligningskontoret eller så har du blitt feilinformert. Det er 28% skatt på næringsinntekt.

Tror du vil finne mange svar her http://www.spor-oss.no

Lenke til kommentar
Går du med underskudd, får du følgelig negativ personinntekt som går til fradrag fra de øvrige inntektene dine i selvangivelsen punkt 3.2.19 f. :)

Hvor mye omsetter du får i året?

7329408[/snapback]

Omsetter og omsetter :p

Jeg har hatt 4 timers oppdrag tilsammen i år (har liksom hatt litt dårlig tid)

4 timer = 800kr og brukt ca 1000kr på selve firmaet i ting jeg trengte :p

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Går du med underskudd, får du følgelig negativ personinntekt som går til fradrag fra de øvrige inntektene dine i selvangivelsen punkt 3.2.19 f. :)

Hvor mye omsetter du får i året?

7329408[/snapback]

Omsetter og omsetter :p

Jeg har hatt 4 timers oppdrag tilsammen i år (har liksom hatt litt dårlig tid)

4 timer = 800kr og brukt ca 1000kr på selve firmaet i ting jeg trengte :p

7329907[/snapback]

Da er det vel strengt tatt ikke næring, men hobby...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...