Vector Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg sliter litt med å teste om et ord allerede ligger i matrisa mi. Som en liten test vet jeg at ordet i matiseelement 4 er "to". Så kjører jeg denne testen: boolean test = matrise[3]=="to"; System.out.println(matrise[3]); System.out.println(test); Utskriften blir: to false Hvorfor blir denne false? Er ikke "to" lik "to"? Mvh Vector Lenke til kommentar
krigun Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 For sikkerhets skyld, bruk alltid String.equals() eller String.equalsIgnoreCase() for sammenligning av strenger, istedenfor ==. boolean test = matrise[3].equals("to"); Les evt. denne artikkelen hvis du er interessert i å vite hvorfor: http://www-128.ibm.com/developerworks/java...j-ebb0917a.html Fra artikkelen: "..To sum up: The equals() method determines whether two strings have the same characters, whereas the == operator determines if two operands refer to the same String object. == actually tests to see if the references in the variables point to the same memory address..." Lenke til kommentar
Vector Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 (endret) For sikkerhets skyld, bruk alltid String.equals() eller String.equalsIgnoreCase() for sammenligning av strenger, istedenfor ==. boolean test = matrise[3].equals("to"); Les evt. denne artikkelen hvis du er interessert i å vite hvorfor: http://www-128.ibm.com/developerworks/java...j-ebb0917a.html Fra artikkelen: "..To sum up: The equals() method determines whether two strings have the same characters, whereas the == operator determines if two operands refer to the same String object. == actually tests to see if the references in the variables point to the same memory address..." 7321058[/snapback] Stemmer det! Hvorfor tenkte jeg ikke på det?! Takker! Endret 20. november 2006 av Vector Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå