Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dugg på alle vinduer!


opeltulling

Anbefalte innlegg

Nå er jeg helt frustrert her, har fått et kjempeproblem i min 93 Opel Astra (3d,Combi). Når jeg kjører med bilen dugger det så voldsomt på alle rutene i bilen at det knapt er mulig å se ut vinduene og i det hele tatt kjøre bilen.

 

Varmeapparat og vifte fungerer tilsynelatende som det skal. Det blåser varm luft inn og på maks fart kan jeg nesten føne håret mitt om morgenen. Men dette hjelper ikke på duggen på vinduene. Det ser faktisk ut til at jo høyere jeg skrur på viften jo mer dugger det. Jeg prøver å tørke av duggen, men den er tilbake allerede før jeg får tørka ferdig.

 

Problemet oppstod etter at jeg hadde skiftet vindusviskermoter og hadde måttet flytte på ett plastdeksel for å komme til viskermotoren. Dekselet skal være riktig satt på plass igjen.

 

Må kjøre med vindu åpent for å holde duggen noenlunde på avstand, men dette begynner å bli en kald fornøyelse. Jeg har gått meg litt fast, trenger råd og tips om hva som kan være gale!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Seriøst? Dugger bilen når du kjører med den? Hele tiden? Alle vinduene? Haha?

Høres egentlig ganske komisk ut :lol:

Men dugger bare vinduene? Eller andre ting også (blanke og kalde overflater)?

 

Har hørt om at det finnes et middel som man kan tørke eller spraye på vinduene for å holde duggen på avstand.

Lenke til kommentar

Det er nok et rusthull som gjør at det kommer fuktighet inn i bilen en plass og når du setter på varme så fordamper det og det blir da masse dugg.

 

Er en gammel Opel så er 100% sikkert at det er en del rust på den.

 

Du kan prøve å kjøpe slike vindu servietter som man vasker vinduene innvendig med som skal hindre dugg, vet biltema har det, men om det funker vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Takker for svar!

 

Det underlige er at problemet startet forrige helg etter at jeg skifta viskermotoren, har aldri hatt problemet før! Problemet er verst når det regner, da dugger det på speedometeret og!

 

Bilen er bare kjørt 100.000 og i god stand, og har bare rust i hjulbuene bak.

 

Men takker for tips som jeg skal sjekke ut etter jobb! :thumbup:

Lenke til kommentar

har samma problem i min, det er masse is på innsiden av bak- og frontruta om morran, men det er nok mest pga at jeg har tøymatter som blir våte når jeg og passasjerne setter seg inn.. Hjelper at jeg har oppe et vindu når bilen står i garasjen over natta. slik at vannet blir borte..

Lenke til kommentar

Nei, heldigvis ingen lukt av frostveske. Skal sjekke pakninger/tettninger og om det er vanninntrengning i området, har en anelse om det kan være her problemet ligger. Jeg har muligens vært litt for hardhendt ved skiftet av viskermotor og når jeg fjernet/satte på plass plastdekselet over kanalen hvor viskermotoren ligger.

Lenke til kommentar
Nei, heldigvis ingen lukt av frostveske. Skal sjekke pakninger/tettninger og om det er vanninntrengning i området, har en anelse om det kan være her problemet ligger. Jeg har muligens vært litt for hardhendt ved skiftet av viskermotor og når jeg fjernet/satte på plass plastdekselet over kanalen hvor viskermotoren ligger.

7321078[/snapback]

 

 

Det du må se etter er om hendlen som regulere om du skal resirkulere lufta står riktig, hvis den står på resirkulasjon så får du det problemet du beskriver. Håpløst at folk her kan komme med så mange totalt kunskapsløse teorier.

Lenke til kommentar

Hadde nøyaktig samme problemet som du beskriver på min Volvo 460 Turbo i fjord på denne tiden. Jo mer blås jeg hadde på varmeapparatet, jo værre ble det. I mitt tilfelle var det lekk i varmeregisteret som gjorde det. Når vifta sto på begynte det å dryppe litt fra varmeregisteret. Var bare en liten lekasje, og kom ingen ting før vifta ble slått på. Har du prøvd å skru på slik at det bare er kaldluft som kommer ut? Da burde det ikke bli så mye dogg, gjorde i hvertfall ikke det i min, kom først når varmen ble slått på. Ellers kan det være at det ligger mye vann eller funktighet ved luftinntaket, så sjekk pollenfilteret og rundt luftinntaket.

Lenke til kommentar

Var sånn på en opel ascona 2.0b vi hadde en gang, og dessverre solgte :cry:

Kan da ikke selge en Ascona b som var såpass god.

 

Her var det et rusthull under batteriet som gjorde at regn og annen fuktighet kom rett inn i bilen hvis den stod i oppoverbakke. Og bare litt regn på flata, men nedoverbakker kom det ikke vann inn. (dette når bilen stod stille) Det kom rett inn i bilen midt under batteriet, og da bakafor hanskerommet på pasasjersida kunne man se ut hvis batteriet var tatt ut :p

Hørte av en pappa kjenner at dette var et sted det ofte rustet. spesielt hvis man kjørte mye på humplete vei med batteri med lufting i lokkene, sånn at det kom batterivann/syre ut som havna nedi der og førte til ekstra mye rust der. I tillegg ser man det ikke fordi man som regel aldri har batteriet ute av bilen. Blir jo større kjangs for at det skal ruste spesielt hvis man har hatt ut batteriet en gang, så setter det på f.eks grus, og litt grus henger seg på¨og legger seg mellom batteriet og batteriplassen, og lager hull i lakken, som igjen fører til rust.

Lenke til kommentar
Nei, heldigvis ingen lukt av frostveske. Skal sjekke pakninger/tettninger og om det er vanninntrengning i området, har en anelse om det kan være her problemet ligger. Jeg har muligens vært litt for hardhendt ved skiftet av viskermotor og når jeg fjernet/satte på plass plastdekselet over kanalen hvor viskermotoren ligger.

7321078[/snapback]

 

 

Det du må se etter er om hendlen som regulere om du skal resirkulere lufta står riktig, hvis den står på resirkulasjon så får du det problemet du beskriver. Håpløst at folk her kan komme med så mange totalt kunskapsløse teorier.

7323321[/snapback]

 

 

Hva er det som er så totalt kunnskapsløst? Ditt forslag er allerede lansert langt oppe i posten. Derfor anser vi det som at innleggsstarter har sjekket dette. Og i og med at det startet under arbeid, så er det vel ikke helt umulig at det skjedde da?

 

Han spurte om hjelp, og det er ikke noe som gir en helt åpenbar forklaring på hvor feilen ligger, men du er jo synsk. Det er at luftsirkuleringa står på. Han kan glemme å sjekke noe annet totalt meningsløse teorier.

Lenke til kommentar

Du skal også sjekke om spjeldet som resirkulerer lufta faktisk åpner og lukker når det skal fordi problemet ditt høres ut som om lufta inni bilen kun resirkuleres.

Vet ikke hvor dette spjeldet sitter på din bil eller om det er elektrisk eller vakumstyrt så dette må du sjekke ut.

Har opplevd at vakumstyrt sjeld ikke åpner for uteluft fordi slangen var trukket av ved et uhell.

Lenke til kommentar

Etter det jeg husker er spjeldet på astra vakumstyrt.

Har bilen friskluftfilter? visd en har det så legger den under plastdekselet som også dekker vinduspussermotoren. Dekslet som ligger over der, skal ligge på undersiden av et annet deksel på øversida( vis jeg husker riktig nå). vis ikke renner det vann nedi.

Lenke til kommentar
Etter det jeg husker er spjeldet på astra vakumstyrt.

Har bilen friskluftfilter? visd en har det så legger den under plastdekselet som også dekker vinduspussermotoren. Dekslet som ligger over der,  skal ligge på undersiden av et annet deksel på øversida( vis jeg husker riktig nå). vis ikke renner det vann nedi.

7339536[/snapback]

 

Ja, nettopp! Det viste seg å være dekselet som ikke var satt tilbake på riktig vis! Som du sier; hvis ikke dekselet er riktig plassert renner vann ned fra frontruten og nedi kanalen hvor viskermotoren ligger. Og når det det da regner så suger varmeapparatet fuktig luft inn i bilen og rutene dugger noe voldsomt!

 

Problemet er nå borte! (har attpåtil satt rutene inn med antiduggmiddel!)

 

Takker alle for gode tips og råd! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvilket antiduggmiddel brukte du? Og hvor kjøpte du det? Hvordan hadde du den på? Spray, servietter e.l?

7341815[/snapback]

 

Jeg brukte Biltemas Antiduggmiddel på sprayflaske, koster kun 32,90,-.

Mitt råd er å spraye ett lett lag på ruten og bruke en pusseklut og polére det utover og la det tørke. Har vært uten dugg ett par dager nå, så da klager ikke jeg ihvertfall! :w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...