PCen Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Heisann Har et dilemma, sikkert ikke ulikt mange andres. Jeg har en halvannet år gammelt 350D som jeg har tatt rundt 10000 bilder med, er egentlig fornøyd. Jeg bruker kameraet til å ta motorsportbilder med å blir dratt med i allt slags vær samt opplever mye støv og ytre påvirkninger. Jeg synes ikke kameraet tar like bra bilder som før, og har veldig lyst på et 30D. Har også tittet på et brukt 20D Jeg hår også veldig lyst på en ny stor lysterk Zoom, men har bare ca 10-12K så det blri bare en av delene i denne omgang, hva skal jeg gjøre... Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hva med å sende kameraet på rens? Ville valgt 350D med bra objektiv fremfor 30D med standard objektiv. Lenke til kommentar
vebwa Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hva har du av optikk fra før? Hvis du sitter med 18-55 kit-zoomen eller tilsvarende bør valget være enkelt: kjøp optikk. Huset kan alltids renses, da blir det nok godt som nytt. Lenke til kommentar
PCen Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Man hører så mye rart når det gjelder slika kamerarenser, hvem kan gjøre en slik jobb skikkelig.... Lenke til kommentar
PCen Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Jeg har endel eldre opptikk men savner en veldig lysterk Zoom... Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Om ikke zoom er livsviktig, hva med en EF 200 2.8 II. Nypris rett over 6k og brukt rundt 4k. Optisk bedre enn noen av zoomene du tenker på (70-200/2.8 (IS)) og betydelig lettere og billigere. Et av Canons beste objektiv. http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...=7&cat=2&page=1 Endret 20. november 2006 av ragamuffin Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Bruk de pengene på et skikkelig objektiv, lover deg at det gir mye mer glede enn å oppgradere kamerahuset. F.eks: 16-35 f/2.8L 24-70 f/2.8L 70-200 f/2.8L evt en budgetløsning: brukt 20D, 17-40 f/4L og selg 350-en. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvis kameraet ikke tar like bra bilder som før, er det lite vits i å investere i dyr optikk. Hvis du kan fikse opp kameraet til en billig penge ville jeg ha investert i optikk, ellers ville jeg ha gått for 30D. 30D er jo bra oppgradering fra 350. Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Tror ikke kameraet blir så mye dårligere over tid sånn uten videre... Hva er problemet? Mye støv i huset? Dugg på objektivet? Uskarpe bilder? Det er mer eller mindre akkurat samme bildebrikke i de to kameraene, så det hjelper ikke en damn shit å oppgradere hus med mindre du vil oppgradere opptikken også. Det er fortsatt optikken som har den største betydningen... Lenke til kommentar
PCen Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Det som taler til 30Dens fordel er at det tar 5 bilder i sekundet, det er også et mere solid hus. Mitt kamera blir tøft brukt og dratt med overalt, jeg hadde en stund problmer med error99 som kom etter ca hvert 3 bilde, jeg hadde aldri tid til å levere kamera til reperasjon da slikt etter hva jeg ble fortalt fort kunne ta 3-5 uker.. Etter at kameraet lå 1 uke på varmekablene mine i gangen har det virket greit, men jeg har endel støv i huset samt at jeg ikke synes det tar like skarpe bilder som før... Zoomen jeg vil ha er denne 70-200 f/2.8L står mellom Canon eller Sigma og heller vel mot siste på grunn av pris.. Jeg skal også ha meg en skikkelig bliz. Jeg bruker mest kamera til motorsport og har derfor god bruk for D30 som er raskere, men har i ærlighetens navn ikke akkuratt savnet det på 350en.. Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Da ville jeg heller sendte det på en rens, og heller akseptert at det tar litt tid. Det er ikke det helt store poenget med flere bilder i sekundet sånn uten videre- 20 setter fokus på første bildet i serien, og holder den der ut serien. Fokusen er den samme- og ikke allverdens fordel sånn uten videre. Sigma har langt i fra så bra fokusmotor som Canon. Canon sin er overlegen på hurtighet og den er stille. Presisjonen er også totalt overlegen. Skarpheten sånn ellers er vel ca. det samme, men er vel noe bedre på Canon. 70-200 f/2.8L er et av Canons beste gjennom tidene. Og på sin skrudde måte er det faktisk ganske billig... (kjøp det i dag, og se hva du får for det om ti år, så skal du se at det ikke var så dyrt likevel...) Lenke til kommentar
zorry Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Det er ikke det helt store poenget med flere bilder i sekundet sånn uten videre- 20 setter fokus på første bildet i serien, og holder den der ut serien. Fokusen er den samme- og ikke allverdens fordel sånn uten videre. 7322153[/snapback] Dersom man setter autofokusinstilllingen "AI servo" blir vel fokuspunkt korrigert mellom hvert bilde? Det er i hvertfall slik Canon fremstiller det. 350D (Digital rebel XT) i review på Steve's digicam: "I found AI Servo effective at tracking most moving subjects, but it had some difficulty with fast-moving race cars; for that, pre-focusing manually was most effective for capturing sharp images. The speed of the XT's AF system is quite dependent on the focusing speed, aperture and quality of the attached lens; your results will vary based on your lens inventory. " Tilsvarende review for 30D: "A moving subject is what normally determines the need to shoot in continuous mode, but it also requires a robust AF system capable of keeping that subject in focus. I tested the 30D's AI Servo continuous AF at several auto and motorcycle races; the 30's AF system produced a very high percentage of in-focus images of those fast-moving subjects. The 30D's combination of 5fps continuous shooting, depth of up to 43 JPEG images, and accurate continuous AF make it an excellent choice for sports and action shooting." Trådstarter: Hvor mye vekt du vil tillegge slike enkeltstående tester er det vel egentlig bare du som kan svare på? Uansett, dersom du ikke er er direkte missfornøyd med 350D pr idag, er nok en lyssterk zoom sikkert en veldig bra oppgradering og på sikt en god investering. For å gjøre det hele enda mer vanskelig. 70-200 F4 IS har jo også blitt introdusert. Det har værtetting i likhet med 70-200 F2,8 IS, men er jo billigere og lettere. Skulle vært morsomt om noen med erfaring på IS og slike brennvidder kunne vurdert om 4-trinns IS på noen måte oppveier ett tapt blendertrinn? Lenke til kommentar
parleur Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hva med å oppgradere til Eos 400d istedet? Hvis du velger Eos 30d så vet du at Canon har kampanje nå der du får 1400 kr igjen av beløpet? sjekk denne linken; http://canon2006promotions.onlinerebates.com/ Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Hva med å oppgradere til Eos 400d istedet? Er man ikke fornøyd med 350D, så opplever man ikke store oppgraderingen til 400D. Det er strengt tatt ikke noen stor oppgradering, men bare en ny versjon. Skal man ha noe man virkelig merker at er bedre, så må man opp på 30D. Men vil tro at 350D'en kun trenger en rens. Men om du trenger fokus som er mest mulig hurtig og presis, så er nok 30D et naturlig valg. 400D er ikke så mye bedre at det er verdt å bytte ut 350D'en. Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Fikk ikke 400D fokusmotoren til 30D da? I alle fall 20D sin (som jeg tror er den samme) Lenke til kommentar
Haaland78 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Det er ikke det helt store poenget med flere bilder i sekundet sånn uten videre- 20 setter fokus på første bildet i serien, og holder den der ut serien. Fokusen er den samme- og ikke allverdens fordel sånn uten videre. 7322153[/snapback] Dersom man setter autofokusinstilllingen "AI servo" blir vel fokuspunkt korrigert mellom hvert bilde? Det er i hvertfall slik Canon fremstiller det. 350D (Digital rebel XT) i review på Steve's digicam: "I found AI Servo effective at tracking most moving subjects, but it had some difficulty with fast-moving race cars; for that, pre-focusing manually was most effective for capturing sharp images. The speed of the XT's AF system is quite dependent on the focusing speed, aperture and quality of the attached lens; your results will vary based on your lens inventory. " Tilsvarende review for 30D: "A moving subject is what normally determines the need to shoot in continuous mode, but it also requires a robust AF system capable of keeping that subject in focus. I tested the 30D's AI Servo continuous AF at several auto and motorcycle races; the 30's AF system produced a very high percentage of in-focus images of those fast-moving subjects. The 30D's combination of 5fps continuous shooting, depth of up to 43 JPEG images, and accurate continuous AF make it an excellent choice for sports and action shooting." 7323238[/snapback] Jeg leser det ikke slik, i alle fall ikke på 350en. Skal rote litt rundt og se om jeg finner noen kilder. Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 motoren ligger i optikken, men jeg mener det er rigtigt 400D og 30D har samme fokussystem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå