Gå til innhold

PS3 nedskalerer 720p

Bloody Mess

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kvikklunsj til den første norske forbrukeren som har en slik tv der dette vil være et problem!

jeg er veldig glad i sjokolade, og deler ikke ut for gøy. med andre ord - dette har null å si hjemme på berget. hd ready standarden krever mulighet for mottak av både 720p og 1080i signaloverføring og har minimum fysisk oppløsning på 720 linjer å vise det frem på.

hvor mange har en ren 1080i tv hjemme her på berget? dette gjelder gamle tv'er som stort sett har vært solgt i usa og japan før det ble noen hd ready standard.

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar

Er ikke dette ganske ironisk? Hevdet ikke Sony for noen måneder tilbake at nextgen kommer først med PS3 fordi den spiller spillene i 1080p! Hehe, nå er den ute og 360 er den eneste som gjør det? :nei: Ikke nok med det men de selger selv HDTVer som er på 720! Som de da hevder ikke er skikkelige HDTVer. :!:

Noen andre som begynner å bli lei sonys propaganda?

Endret av Ingenting
Lenke til kommentar
Selvfølgelig betyr det noe når tven din er native 720p.  Når du får signalet i 1080i, så betyr det at tven din selv nedskalerer til 720i.  Og 720i <<<<< 720p.

7321192[/snapback]

TV-en skalerer filmene til 720p, ikke 720i. Signalet er riktignok 1080i i utganspunktet, men det blir deinterlacet først. Kvaliteten på det som vises på TV-en avhenger av hvor godt denne prosessen blir utført, med riktig deinterlacing vil du ha et fullverdig 1080p-signal.

Lenke til kommentar
Er ikke dette ganske ironisk? Hevdet ikke Sony for noen måneder tilbake at nextgen kommer først med PS3 fordi den spiller spillene i 1080p!

7321243[/snapback]

Nja de sa vel det det allerede før 360 ramlet ut dørene, men det er jo bare svade og svette.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig betyr det noe når tven din er native 720p.  Når du får signalet i 1080i, så betyr det at tven din selv nedskalerer til 720i.  Og 720i <<<<< 720p.

7321192[/snapback]

Nei. Dette er feil. Glem 720i - finnes ikke noe slikt i praksis. (Ei heller i teorien så vidt jeg kan komme på).

TV'ene "våre" - det vil si det som er kjøpt etter HD Ready standarden (hvilket jeg vil tro er for de aller aller fleste her på forumet og i landet fordi før dette var det aldri snakk om noe HD her til lands) har litt forskjellige oppløsninger. Men minstekravet er at de skal kunnne vise fram fysisk 720 linjer.

På digitale skjermer som LCD og plasma så er det ingen katodestråle som tegner opp bildet slik som det er på CRT (gamle tv'er). Interlace på en CRT skjerm fører til at katodestrålen beveger seg fra venstre mot høyre og tegner opp linje en og deretter går den nedover og tegner linje 3, 5 7 osv... når det er gjort så begynner den forfra igjen med tegner da opp linje 2, 4, 6... Dette med interlaced virker det som du har forstått - så det er ikke poenget mitt.

Poenget er at på digitale skjermer og projektorer så får du ikke interlaced framvisning på den måten. Så du ser på et progresivt bilde. Oppløsningen på dette bildet har minimum 720 punkter, som regel 768 (projektorer har gjerne 720) telt nedover og 1024 (plasma 37 og 42 tommer ofte), 1280 eller 1366 (de fleste LCD, og plasma over 42 tommer oftest) telt bortover. Og her er det ikke som på CRT at halvparten av linjene telt nedover lyser først og deretter andre halvparten etterpå. Du ser hele bildet progresivt på disse digitale skjermer.

Våre HD Ready TV'er må kunne ta imot på 720p signaler og 1080i signaler og vise det fram på våre skjermer i den oppløsningne den måtte ha (oftest 1024x768 plasma, 1366x768 lcd). Det blir ikke vist som 720i interlaced av den forklaringen jeg skrev over. I og med at vi får noe tilsvarende 720p ut av 1080i signalene så blir det lekkert som bare det. Faktisk så anbefales det på Toshiba HD DVD spillere og sende utsiganlet til 1080i og la TV'n skalere til 720p (eller det skjermen har, ofte litt mere 720 linjer som nevnt) fordi Toshiba skaleren gjør skaleringen fra 1080p på HD-DVD til 720p ikke helt bra. Og da er det bedre å overføre det som 1080i og få det fram i 720p på TV'n igjen som da står for scalingen.

(Nå har det kommet for en stund siden firm ware oppgradering av Toshiba spillerene som gjør at 720p konverteringen i spilleren er blitt bedre, men mange lar fortsatt TV'n ta jobben fra 1080i til 720p selv da de synes dette er det beste).

(Angående film på BlueRay og HD DVD så er dette tatt opp så mange ganger... at det lagret som 1920x1080 i 24fps på platene (1080p24), 3:2 pulldown gjøres (for å lage 60hz signal) lager et 1080i signal. Dette blir så de-interlaced i spilleren av en chip og sent progresivt (1080p ut) eller sendt ut slik det oppstår som 1080i og chip'n i TV lager tilbake 1080p bildet på samme måten chip'n blueray / hd-dvd spilleren gjør. Og hele bildet framstår i all sin 1080p prakt selv om selve overøfringen ble gjort interlaced. Det er ingen av dagens spillere som "lager" et opprinnelig 1080p24 signal og sender det ut av hdmi porten. Så disse 1080p ut-signal spillerene har ikke noe særlig fortrinn. Et fett hvor de-interlacingen til 1080p skjer (i spilleren før sending eller av TV'n/projektoren ved mottak/før visning.) Don't believe the hype med 1080p utgang. Dette var litt på siden, sorry.

Ingenting å bekymre seg over utsignalene fra PS3 for oss. Samma skriket rundt 360 lanseringen også angående utsignaler, HDMI, 1080i og ikke 1080p bla bla... Mye overtro og marketing hype av egne produkter. Og noen ønsker å lage oppstuss av forskjellige andre motiver også.

Lenke til kommentar

Ah, takk for oppklaringen Dr.Peedee. Jævlig forvirrende alt dette rundt HDTV. :blush: Har selv en billig HDTV, som jeg forsåvidt er kjempefornøyd med, men blir likevel litt bekymra når jeg ser slike påstander som i den GAF-tråden...

Edit: det med 1080->720i er noe jeg mener jeg har lest en eller annen plass her på forumet (men fant det ikke igjen). Og at det var derfor man burde sette innstillingen til 720p istedetfor 1080i. :ermm:

Endret av Brakara
Lenke til kommentar
Ah, takk for oppklaringen Dr.Peedee.  Jævlig forvirrende alt dette rundt HDTV.  :blush:  Har selv en billig HDTV, som jeg forsåvidt er kjempefornøyd med, men  blir likevel litt bekymra når jeg ser slike påstander som i den GAF-tråden...

Edit: det med 1080->720i er noe jeg mener jeg har lest en eller annen plass her på forumet (men fant det ikke igjen).  Og at det var derfor man burde sette innstillingen til 720p istedetfor 1080i.  :ermm:

7322292[/snapback]

Joda, greit nok. Nå snakker vi spill. Og det er ingen hensikt på Xbox 360 å sette den på 1080i når du spiller på en 720p nativ skjerm. Det er jeg enig i. En del scalere, særlig på billigere TV'er har det nok best når de får sendt en oppløsning nær sin egen native på panelet. Og for å være ærlig veit jeg ikke nøyaktig hva 360'n gjør når det putter ut 1080i på spillene, om det går på bekostning av noe - eller om det kun er en video chip som generer og scaler opp til 1080i. (hvilket jeg kansje mest tror er sannsynlig).

Jeg snakket litt om denne saken med PS3 som ble tatt opp og generelt om hva som skjer med en 1080i transmission til et 720p display og 1080i transmission til 1080p display og HD film (blueray/HD-DVD). At det ikke blir 720i (interlaced) på skjermene våre. Og det er i bunn og grunn intet problem for de aller aller fleste - omtrent alle her til lands i hvert fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...