Gå til innhold

Elendig FPS i CS:S etter skjermkort bytte....

An10Bill

Anbefalte innlegg

OK, jeg har et system som jeg selv ikke vil kalle low-end, men som heller ikke iflg. dagens standarder er skikkelig high-end.... altså sånn midt på treet tenker jeg.

Et intel-basert 3,2Ghz dual-core system, med 1GB ram (vannkjølt - men ikke klokket)

Tidligere hadde jeg et X800XL kort som jeg mente var modent for utskifting, så jeg byttet det inn i et XFX Geforce 7950GT 570M 512MB kort. Et kort som teoretisk burde kjøre fletta av X800 kortet. Endret ikke noe annet på systemet. Kun kortbytte og driverbytte (seff.)

Men i CS:S får jeg nå helt BAD performance.... tidligere hadde jeg glatt 90-100fps konstant, kanskje en svipptur nedom 80-85 fps i hektiske øyeblikk men det funket bra og smooth. Nå (på akkurat samme settings) med det nye kortet ligger jeg på 30-50fps i snitt, ofte svippturer nedom 20-30 fps og veldig sjelden litt overraskelser på 70-80fps..... Burde jo dratt langt over 100fps med dette oppsettet. Isteden går det langt dårligere og "lagger og hakker" til tider. Har testet på "lokal maskin" - ikke nettspill - så det er garantert ikke noe LAN, ADSL oppsett som påvirker ytelsen.

Ytelsen påvirkes heller ikke nevneverdig av at jeg drar på ALLE effekter på maks, eller setter alt lang ned (men jeg nekter plent å kjøre helt LOW på alt for med mitt oppsett skulle det vøre helt unøvendig) - ytelsen varierer med kun noen få fps i forskjell (alt på max - snitt på 30-40fps, alt på medium, snitt på 40-56fps)

Kjører siste forceware drivere 93.71(?) og nyeste oppdateringer til DX9.0c, maskinen er også forøvrig defragmentert, tunet og oppdatert med siste filer og patcher.....

Score i 3dmark 05 og 06 imponerer ingen, men viser en dobling i 05 og en 3dobling i 06..... I forhold til x800 som jeg hadde før. Får nesten 6000 i score på 06 versjonen og da burde ikke CS:S på maks detaljer være noe problem. (X800'en min fikk bare 1890 i 06 versjonen og den dro cs:s fint opp i 80-100fps)

Noen som har vært borti lignende ? Vet om en løsning ? Har noen forslag ?

Please post :-)

--

An10Bill

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du avinstallert ati drivern?

Skal jo ikkje være nødvendig, men man veit aldri.

gjikk sjølv fra ati til nvidia i disse dager, og cs:s fungerer fint i allefall.

Om du ikkje får det til, så får du ta ein format c:

Er det lenge sida os'et er installert ?

Lenke til kommentar

Hvorfor i H#(%/& kommer folk med sånne forslag som det derre?? helt idiotisk..Å velge den løsningen der er ingen løsning i seg selv..du bare unngår problemet..hva vist du får samme problemet et par dager etterpå da? skal du ta format c da også? Istedenfor så kan du faktisk sette deg inn i problemet og løse det en gang for alle..Til trådstarter....har du prøvd med å slå av Sync i spillet..?? jeg opplevde selv da jeg installerte spillet at flyten i spillet var ganske dårlig..Jeg slo av sync i spillet og merket klart og tydelig boosten som kom ved å slå av sync i spillet..

Endret av Scortech
Lenke til kommentar

Grunnen til at Cornel foreslår å formatere disken, er at Windows er passe håpløs når det kommer til å fjerne drivere etter gamle komponenter. Er du ikke Windows-utvikler, og vil ha best mulig ytelse etter at du har byttet ut en komponent, så er valget ditt å begynne med en clean Windows-installasjon. Basta.

Lenke til kommentar
Har du installert nye drivere ? hvor nye drivere er det du har installert? prøv å finn driverne som er optimalisert for cs? evnt. bytt tilbake da? visst det er det spillet du spiller, skønner jeg ikke hvorfor du byttet kort visst du hadde 100fps fra før...

7320466[/snapback]

Spiller selvsagt ikke bare dette spillet - spiller også bf2142 og flightsim x osv..... men det er forst og fremst i cs jeg har merka størst forskjell i negativ retning

I bf og Fsx var det for dårlig med det gamle kortet, derfor bytte, men kan ikke helt ærlig si meg fornøyd med flyten her heller, men har testet for lite på disse to siden jeg helt hang meg opp i den åpenbare negative fps'en på cs:s (må leke litt med innstillinger for å si om ting er dårligere også i bf)

--

An10Bill

Lenke til kommentar

7320195[/snapback]

Ja, ATI driverne ble avinstallert før nytt kort ble montert, så tror ikke det er en issue med mindre ati ikke klarte å fjerne dritten helt da.... :-)

Format C: er i utgangspunktet uaktuellt på nåværende stadium - må prøve/feile mye mer før jeg "gir opp" - og begynner den dønn kjipe jobben med å reinstallere. (argh - får frysninger mtp. alt det som da må backes opp og flyttes først)

Og nei - OS'et er faktisk ikke mer enn noen mnd'er gammelt installasjonsmessig.

--

An10Bill

Lenke til kommentar

Kan hende at siden du har fått bedre kort at CS:S har stilt opp detalj nivået.

Hadde vært fint om du husket ca hva du hadde før og samenligne med hva du hadde før. Jo bedre skjermkort, jo bedre detaljer er default!

F.eks jeg hadde GF 5600 FX før og mye, ikke alt, men mye var på Low. Nå har jeg 2 7900GTX kort og alt på høyt default.

Så sjekk default instillingene og se om de har blitt stilt opp etter bytte! Det kan være en god grunn til FPS droppet!

Kan ikke tenke meg at det gamle skjermkortet ditt dro opp FPS til 80 - 100 med en god oppløsning og alle detaljene mellom max og medium...

Endret av Intern
Lenke til kommentar
Hvorfor i H#(%/& kommer folk med sånne forslag som det derre?? helt idiotisk..Å velge den løsningen der er ingen løsning i seg selv..du bare unngår problemet..hva vist du får samme problemet et par dager etterpå da? skal du ta format c da også? Istedenfor så kan du faktisk sette deg inn i problemet og løse det en gang for alle..Til trådstarter....har du prøvd med å slå av Sync i spillet..??  jeg opplevde selv da jeg installerte spillet at flyten i spillet var ganske dårlig..Jeg slo av sync i spillet og merket klart og tydelig boosten som kom ved å slå av sync i spillet..

7320208[/snapback]

Har slått av AF og AA i driveren (ikke programastyrt, men direkte AV og det samme har jeg gjort med Vsync) - Har også disablet disse valgene i oppsettet for CS:S.....

Har i utgangspunktet kun brukt den nyeste 93.71 driveren, men tenkte å feilsøke mer idag med å bruke en moddet versjon av 97.02 driveren, og et annet forsøk med en Z-tweaked driver.

Men, vsync er iallefall avslått...... Har også massevis med ledig minne til CS (over 640mb free (fysisk minne - ikke iberegnet virtuelt) og cs:s fungerte jo fint med ATI på samme system (uten øvrige endringer) så virker rart om det plutselig skal være noe annet galt....

...jeg personlig mener det er nødt til å være noe driver-issue, for jeg ser av div forum at mange andre har samme problem, og ser ut til å være mye nvidia blant de som melder om problemet. (7800, 7900, 7600 osv er de som går ofte igjen).

--

An10Bill

Lenke til kommentar

Hadde vært fint om du husket ca hva du hadde før og samenligne med hva du hadde før. Jo bedre skjermkort, jo bedre detaljer er default!

F.eks jeg hadde GF 5600 FX før og mye, ikke alt, men mye var på Low. Nå har jeg 2 7900GTX kort og alt på høyt default.

Så sjekk default instillingene og se om de har blitt stilt opp etter bytte! Det kan være en god grunn til FPS droppet!

Kan ikke tenke meg at det gamle skjermkortet ditt dro opp FPS til 80 - 100 med en god oppløsning og alle detaljene mellom max og medium...

7320566[/snapback]

Hehe surprise surprise, men X800 kortet dro faktisk 80-100 fps med alle settings på HIGH bortsett fra Refleksjoner (stod på simple), AA og AF (helt disable - kun bilineær) og det er derfor jeg nå er overrasket over at jeg ikke klarer halvparten engang med et bedre kort, hverken med alt på medium eller alt på high.....

Selv på identiske settings er kortet WAY behind, og det rimer ikke.....

Så sammnelikner faktisk på likt grunnlag her......

--

An10Bill

Lenke til kommentar

7320566[/snapback]

Hehe surprise surprise, men X800 kortet dro faktisk 80-100 fps med alle settings på HIGH bortsett fra Refleksjoner (stod på simple), AA og AF (helt disable - kun bilineær) og det er derfor jeg nå er overrasket over at jeg ikke klarer halvparten engang med et bedre kort, hverken med alt på medium eller alt på high.....

Selv på identiske settings er kortet WAY behind, og det rimer ikke.....

Så sammnelikner faktisk på likt grunnlag her......

--

An10Bill

7320596[/snapback]

Glemte å nevne at jeg pga. 19" skjerm ikke spiller i annen oppløsning enn 1280x1024 (dette er uforandret siden jeg også gjorde dette på gamle kortet)

--

An10Bill

Lenke til kommentar
Jeg har ingen problemer med mitt oppsett...har over 200 FPS hele tiden, uansett smoke, mange folk osv...

Har nyeste driver!

7320594[/snapback]

Gratulerer - men hjelper ikke meg så mye.... annet enn at jeg skulle ønske det også gjaldt meg...... Men det viser iallefall at jeg har et reellt problem....

Hva får du får resultat på video stress testen ??

--

An10bill

Lenke til kommentar
Aha, men da er nok jeg helt tom for ideèr.

Men det var da et godt forslag! :p

Du kan jo også prøve å gå inn i nVidia Controll Panel og velge CS:S oppsettet...kanskje det hjelper!?

7320607[/snapback]

Ligger det eget CS oppsett der da ? Så bare en masse andre profiler.... kanskje jeg var litt trøtt - holdt på til 0400 i morges så kan ha oversett det...

Hvis det er riktig, så skal jeg prøve CS profil på Nvidia CPL etterpå idag når jeg er ferdig på jobb....

--

An10Bill

Lenke til kommentar
Har ikke testet etter jeg fikk det andre kortet, men med et kort fikk jeg ca. 129 FPS med alt på fullt (utenom V-Sync)!

Kjører det på 19" skjerm jeg og! 1280 x 1024...

7320615[/snapback]

Jeg får 118 på denne testen (husker ikke hva jeg hadde før) - men ingame så er det helt jojo - fps fyker opp og ned fra 27-80 men ligger mest rundt 40.....

På stresstest, så starter fps telleren på 99 så dropper den til 33 gjennom hele testen og deretter så får jeg 118 i resultat.....

Lurer på om den fps måleren er helt god....

Kjørte også en record av et spill og spilte den tilbake med timedemo.... har fikk jeg 67fps...... har tidligere på x800 ved slik test hatt over 130.....

aaarggh - jeg blir sprø!

--

An10Bill

Endret av An10Bill
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...