Gå til innhold

Interessang mattemetode på video

Dwagon

Anbefalte innlegg

Ta en titt på denne mattemetoden.

Noen som har prøvd dette og kan forklare meg hvordan jeg for eks regner ut 743*133 ;)

har forsket litt på det men kom fram til at matte enda ikke er min greie :ermm:

Så om noen kan forklare metoden på en måte slik at en fra barnehagen :innocent: kan forstå den så blir jeg glad siden den virker meget smart :hmm:

Jeg prøve selv... uten spessielt resultat.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
hmmon2.jpg
Endret av Dwagon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har aldri sett denne metoden før, så takk! Alltid gøy med nye algoritmer :)

Nøyaktig hvor er det stopper opp? Altså hva er det du ikke skjønner med metoden?

Hver av faktorene i gangestykket tegnes opp i et rutenett, det ene tallet vertikalt og det andre horisontalt. Sifrene er adskilt fra hverandre med et stort mellomrom, mens hvert siffer blir tegnet opp med et antall streker som samsvarer med sifferet (3 tegnes som tre streker).

Så kommer vi til det morsomme - selve utregningen:

Man begynner fra venstre side, og finner svaret ett siffer av gangen, og svaret skrives fra venstre til høyre (akkurat som vi pleier å gjøre i matematikken).

Du finner hvert siffer ved å dele figuren inn i "soner" (se de rød kurvene), og teller deretter skjæringspunkter mellom vertikale og horisontale streker. Hvis du f.eks. teller 8 slike punkter, skal du skrive inn i sifferet 8 i svaret, og gå videre til neste sone. Av og til kan oppleve at antall skjæringspunkter blir 10 eller høyere, og da ender du opp med en rest. Du skriver isåfall inn antall enere i svaret, mens du tar med deg resten (tierne) over til neste sone, hvor resten må adderes sammen med antall skjæringspunkter i den sonen.

Artig metode, selv om den virker litt tidkrevende. Men den er veldig visuell, og man slipper helt å multiplisere et eneste tall.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...