edstrom Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hallo Jeg er helt fersk på området, men jeg trenger litt hjelp til hvordan jeg lettest kan spille inn lyd. Ganske enkelt dreier det seg om å lese inn en bok som senere skal kunne brennes på CD. Hvilket utstyr trenger jeg for å gjøre dette via PC? Ståle Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Du kan jo starte med eit bra lydkort og ein microfon, og kanskje eit stille rom. Prøv med det først. Litt harddisk plass til lagring av talen din er også smart, men det er eit mindre problem med dagens pc'r. Lenke til kommentar
edstrom Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Noen forslag til lydkort og mikrofon. Forslag til både bærbar og stasjonær PC hadde vært fint. På forhånd tusen takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Lukilock Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det kan også være lurt å henge opp tepper i rommet, slik at det ikke blir ekko når du tar opp lyden Sempron Lenke til kommentar
edstrom Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Takk for tipset, men det jeg lurer mest på nå er hvilke lydkort og mikrofon dre vil anbefale til å bruke på bærbar PC. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Bruk av equalizer og en multibånd-kompressor er også å foretrekke, dersom det f.eks blir vond diskant på sh-lydene. Er mange som gjør opptak hvor det er overvekt av frekvenser under 880 Hz, som gir en veldig mørk, brummete lyd på stemmen, samt at det er voldsom dynamikk i lyden (forskjell mellom lavt og høyt volum). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå