PC^2020 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 De som syns det er veldig tøft burde ta seg en tur ut når det regner, kjør opp i den farten du syns er morsom og trå bremsen i bonn. Da lærer du nok litt om bremselengde, kanskje dere vil se hvor farlig det er da? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Når det er sagt kjenner jeg veldig godt til følelsen blaster88 har angående hvilken fart som føles riktig, men når man en vakker dag må foreta en bråstopp viser det seg at denne farten ikke var så riktig likevel. 7330948[/snapback] Det hele bunner vel ut i å kjøre fornuftig og etter forholdene (både veistandard, trafikk og vær), kort fortalt. Personlig ser jeg ingen problem med å kjøre litt over fartsgrensen på trygge og oversiktlige veier, der jeg kan oppdage og bremse opp for hindringer uten problemer. På samme måte kan det være fornuftig å holde seg godt under fartsgrensen på den samme veistrekningen, dersom man f.eks. kjører på klink is. I det øyeblikket man får et adrenalinkick ut av kjøringen så kjører man definitivt ikke etter forholdene lengre. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 De som syns det er veldig tøft burde ta seg en tur ut når det regner, kjør opp i den farten du syns er morsom og trå bremsen i bonn. Da lærer du nok litt om bremselengde, kanskje dere vil se hvor farlig det er da? 7335030[/snapback] Etter 19 dager på veien så har eg jo selvfølgelig prøvd det. Og på våt asfalt skjer det ganske så lite om man begynner å bremse i f.eks. 140. Spørsmålet i denne diskusjonen blir vel egentlig kor grensa går mellom det ok og det idiotiske. Eg mener grensa går når man openbart setter andre livs i fare ved å kjøre for fort. f.eks en forbikjøring i 160 vil eg kalle fullstendig uforsvarlig og egoistisk. Mens en forbikjøring i 100 på en bein og fin strekning i 80-sone, mener eg er helt greit, og eg gjer det daglig. Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Husk også på fart/bremselengde-regelen også gjelder for fart/svinging. Dobler du farten øker du svingradiusen din til det firedobbelte. Det vil dermed være mye vanskeligere å svinge unna en fare selv om du bare har en fartsøkning på 10-20km/t på landeveien. Kombinert med økt bremsestrekning så har du mye mindre kontroll over bilen. Synes det er mange dårlige argumenter for hvorfor man "kan" kjøre fortere en fartsgrensa her. Vegvesenet har redusert fartsgrensene på en del strekninger fra f.eks 80 til 70, og det har hatt merkbar bedring på antall ulykker. Det er nettop rundt 70km/t ved en frontkollisjon at grensen mellom liv og død ligger. At dette skaper flere forbikjøringer er godt mulig, men er det da fartsgrensas "skyld"? Man har et enormt personlig ansvar ved en forbikjøring uansett fartsgrense. Det er sikkert flere som har fått med seg "Driving in Norway" (video på youtube, 240km/t på E 18). Et godt poeng som kom fram på nyhetene om denne videoen er at man faktisk tar igjen biler med en fart på 140km/t. Tenk deg at du kjører i 170 på motorveien og tar igjen en bil som kjører i 100. Skifter den bilen felt av en eller annen grunn rett før deg, blir det som å krasje i en bil som står stille mens du kjører i 70. Pluss at dere begge braser inn i autovernet etterpå. Får også en følelse av at folk ikke stoler på de som utarbeider trafikkreglene og fartsgrensene her i Norge. Husk at disse jobber på et profesjonelt grunnlag, de forsker på trafikkbildet og har en mye bedre virkelighetsoppfatning enn folk flest som kjører i trafikken. De kan f.eks. fortelle deg at menn kræsjer mer enn kvinner, og det er pr. km. kjørt. Det har altså ikke noe med at menn kjører mer/lenger enn kvinner. Lenke til kommentar
trafikklaereren Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Får også en følelse av at folk ikke stoler på de som utarbeider trafikkreglene og fartsgrensene her i Norge. Husk at disse jobber på et profesjonelt grunnlag, de forsker på trafikkbildet og har en mye bedre virkelighetsoppfatning enn folk flest som kjører i trafikken. De kan f.eks. fortelle deg at menn kræsjer mer enn kvinner, og det er pr. km. kjørt. Det har altså ikke noe med at menn kjører mer/lenger enn kvinner. 7339371[/snapback] Det vil jeg gjerne se statistikker på. De tallene jeg sitter på viser nemlig at menn og kvinner har nokså lik ulykkesrisiko sett i forhold til kjørelengde. Menn er riktignok oftere innblandet i ulykker som er så alvorlige at føreren dør av skadene enn det kvinner er. I tillegg til å vise menn og kvinners ulykkesrisiko, forteller denne tabellen også at en fersk sjåfør som blaster88 har hele 10 ganger så høy risiko for å bli skadet i trafikken som det en erfaren 50-åring har. Grunnen er enkelt og greit at 18-åringen er uerfaren. Å bli en god sjåfør krever som alt annet erfaring. Det er klart at sjansen for å tryne i alpint-bakken er mye større hvis du bare har stått på ski en sesong, enn hvis du har stått i 10 sesonger. Nesten er tredjedel av alle som blir drept i trafikken er ungdom i alderen 15-24 år. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Ja, mye bra svar her. Spessielt fra Trafikklærern. Har faktiskt bevisst begynt å tenke mer på dette med fart og har faktiskt roa meg totalt ned de 2 siste dagene, har bare kjørt rolig overalt i alle soner pga denne tråden Kjørte litt gris innimellom opp mot gardermoen etter jeg fikk lappen, for å prøve det ut, men det er alt. Kommer ikke til å gjøre det noe mer heller. Den strekningen er riktignok nokså trygg pga. klasse A-vei, elggjerder og -bruer, men bremselengden er lik uansett.. Endret 22. november 2006 av pc^2004 Lenke til kommentar
Jakob Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det vil jeg gjerne se statistikker på. De tallene jeg sitter på viser nemlig at menn og kvinner har nokså lik ulykkesrisiko sett i forhold til kjørelengde. Menn er riktignok oftere innblandet i ulykker som er så alvorlige at føreren dør av skadene enn det kvinner er. Mente selvfølgelig alvorlige ulykker, ikke "småbulking". Denne artikkelen er gir et lite indisium på hvordan forholdende er: http://www.forskning.no/Artikler/2002/desember/1038918631.5 Men la oss ikke spore, av denne tråden handler om fart. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Får også en følelse av at folk ikke stoler på de som utarbeider trafikkreglene og fartsgrensene her i Norge. Husk at disse jobber på et profesjonelt grunnlag, de forsker på trafikkbildet og har en mye bedre virkelighetsoppfatning enn folk flest som kjører i trafikken. De kan f.eks. fortelle deg at menn kræsjer mer enn kvinner, og det er pr. km. kjørt. Det har altså ikke noe med at menn kjører mer/lenger enn kvinner. 7339371[/snapback] Faktisk så er det ikkje alltid at en fartsgrense er så nøye gjennomtenkt. Mange ganger blir fartsgrenser satt uten noe som helst slags skjønn, kun etter regler som står i boka. Og det er ikkje alltid boka er rett. De fysiske lovene kommer man jo aldri utenom, om man øker farten fra 50 til 80 eller fra 80 til 100, så er det akkurat dei samme lovene som gjelder. Hvorfor skal man da i det hele tatt ha 80 som fartsgrense? 60 er jo den mest effektive fartsgrensen(biler/time over en viss strekning)... Lenke til kommentar
Suncurtain Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Det er idioti og total mangel på ansvar, unødvendig og forferdelig fristende og morsomt å råkjøre. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 24. november 2006 Del Skrevet 24. november 2006 Får også en følelse av at folk ikke stoler på de som utarbeider trafikkreglene og fartsgrensene her i Norge. Husk at disse jobber på et profesjonelt grunnlag, de forsker på trafikkbildet og har en mye bedre virkelighetsoppfatning enn folk flest som kjører i trafikken. Ja, de har tydeligvis bedre virkelighetsoppfatning enn sine kollegaer i resten av Europa også, jfr. 80-soner på 4-felts motorveier med fysiske skiller mellom kjøreretningene. Heldigvis ikke så ofte jeg trenger å ta del i deres virkelighetsoppfatning nå lengre Lenke til kommentar
ziwiz Skrevet 29. november 2006 Del Skrevet 29. november 2006 Fortrekker å ligge minimum 5km/t over fartsgrensen. Så fremst forholdene ikke sier noe annet. Derimot på landeveiene kan det bli mer, ikke minst i Finland. Strake fine veier med 80km/t kjører man gjærne i 100km/t... Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Jeg kjører ganske ofte altfor fort, men bare hvis jeg ikke setter andres liv i fare. Jeg kjører også fort hvis jeg har mye i tankene, jeg føler jeg kan kjøre det fra meg og stenge alt annet ute. Er egentlig en utrolig deilig følelse. Endret 11. desember 2006 av Marti Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Det er idioti og total mangel på ansvar, unødvendig og forferdelig fristende og morsomt å råkjøre. 7345196[/snapback] Idioti; Vel, jeg er kanskje en idiot ovenfor meg selv, jeg setter mitt eget liv i fare. Total mangel på ansvar; Igjen, hvorfor skulle folk bry seg hvis jeg liker å kjøre så fort hvis jeg ikke setter andres liv i fare? Akkurat det samme med ekstremsport, hvis man liker det og vet det er livsfarlig, gjør man det uansett. Unødvendig; Det er mentalt befriende og jeg kommer fortere frem. Forferdelig fristende/morsomt; No shit sherlock . Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Idioti; Vel, jeg er kanskje en idiot ovenfor meg selv, jeg setter mitt eget liv i fare. Total mangel på ansvar; Igjen, hvorfor skulle folk bry seg hvis jeg liker å kjøre så fort hvis jeg ikke setter andres liv i fare? Akkurat det samme med ekstremsport, hvis man liker det og vet det er livsfarlig, gjør man det uansett. Unødvendig; Det er mentalt befriende og jeg kommer fortere frem. Forferdelig fristende/morsomt; No shit sherlock . 7478353[/snapback] Spørsmålet er NÅR kan du være 100% sikker på at du ikke setter andres liv i fare? Kjører du på bane, så er det helt greit for meg, men kjører du veldig fort på vanlig vei så kan du så og si aldri være helt sikker. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Idioti; Vel, jeg er kanskje en idiot ovenfor meg selv, jeg setter mitt eget liv i fare. Total mangel på ansvar; Igjen, hvorfor skulle folk bry seg hvis jeg liker å kjøre så fort hvis jeg ikke setter andres liv i fare? Akkurat det samme med ekstremsport, hvis man liker det og vet det er livsfarlig, gjør man det uansett. Unødvendig; Det er mentalt befriende og jeg kommer fortere frem. Forferdelig fristende/morsomt; No shit sherlock . 7478353[/snapback] Spørsmålet er NÅR kan du være 100% sikker på at du ikke setter andres liv i fare? Kjører du på bane, så er det helt greit for meg, men kjører du veldig fort på vanlig vei så kan du så og si aldri være helt sikker. 7478584[/snapback] Det kan man definitivt ikke, men jeg kjører på heller landeveier eller lignende, ofte midt på dagen da det er lyst og veldig god sikt. Kommer det biler, bremser jeg ned. Edit; Man kan aldri være 100% sikker på at man ikke setter andres liv i fare, men den risken tar jeg. Verden er en risiko i seg selv, alt er farlig. Endret 11. desember 2006 av Marti Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Edit; Man kan aldri være 100% sikker på at man ikke setter andres liv i fare, men den risken tar jeg. Verden er en risiko i seg selv, alt er farlig. 7478712[/snapback] Åh...så fint at du tar den risken da. Det er så betryggende for oss andre. Forøvrig må jeg få tillegge at innlegget mitt drypper av sarkasme. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Edit; Man kan aldri være 100% sikker på at man ikke setter andres liv i fare, men den risken tar jeg. Verden er en risiko i seg selv, alt er farlig. 7478712[/snapback] Åh...så fint at du tar den risken da. Det er så betryggende for oss andre. Forøvrig må jeg få tillegge at innlegget mitt drypper av sarkasme. 7479694[/snapback] Jeg tar å den risikoen ! Hver dag! Kjører man 20km/h så er det en risiko for andre det å! Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Edit; Man kan aldri være 100% sikker på at man ikke setter andres liv i fare, men den risken tar jeg. Verden er en risiko i seg selv, alt er farlig. 7478712[/snapback] Åh...så fint at du tar den risken da. Det er så betryggende for oss andre. Forøvrig må jeg få tillegge at innlegget mitt drypper av sarkasme. 7479694[/snapback] Og? Er betryggende for meg med alle jevla vrakene som vandrer rundt og slår ned folk på åpen gate. Som jeg sa, verden er alltid risikofylt. Hvorfor flyr du? Hvorfor kjører du båt? Hvorfor kjører du bil i det hele tatt? Du passer kanskje bedre i en panservogn så du kan føle deg trygg. Oh shi- hva hvis det plutselig falt en granat på deg? Det er en risiko i alt, ja jeg er egoistisk, hva så? Det er faen meg de fleste. Edit; Brukte du sarkasme? Kødder med meg nå? Endret 11. desember 2006 av Marti Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 Jeg kjører ganske ofte altfor fort, men bare hvis jeg ikke setter andres liv i fare.Jeg kjører også fort hvis jeg har mye i tankene, jeg føler jeg kan kjøre det fra meg og stenge alt annet ute. Er egentlig en utrolig deilig følelse. 7477799[/snapback] Fine greier, du. Og bare glem å argumentere deg inn i noe som ligner fornuft her. Lenke til kommentar
Marti Skrevet 11. desember 2006 Del Skrevet 11. desember 2006 (endret) Hadde ikke tenkt til det heller jeg . Så, det er sunn fornuft å hoppe fra et fjell bare med en sekk som har en presenning lignende ting som noen tråder på seg? Endret 11. desember 2006 av Marti Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå