Gå til innhold

Overtredelse av fartsgrense, greit eller idioti?


thamule

Anbefalte innlegg

Jeg kjørte lastebil i nordre del av Norge i store deler av fjoråret, og det er skremmende i blandt hvilke sjangser enkelte tar bare fordi de kjører på rette strekker langt fra folk og fe. Flere ganger har jeg vært sikker på at nå må jeg ut å plukke en bil ut av grillen min, fordi folk racer avgårde uten bekymringer fordi det er midt på natta og i ødemarka, og bråvåkner når en Scania dukker opp i kjørefeltet de har okkupert i sin utøvelse av aktivt sporvalg.

 

Eg mener at fartsovertredelser på områder der man er sikker på godt føre og at ingen andre befinner seg er greit, men der er berre mi meining. Ka synst folket?

7319773[/snapback]

 

Jeg er helt enig, kunne nesten ikke vært mer enig faktisk. Men hvori all verden på offentlig vei vet du at kriteriene er 100% oppfyllt? Aldri tipper jeg. Så la være, reis til ACR, Lånkebanen, Rudskogen eller kanskje om du virkelig trives bak rattet, så kan du ta turen til Nordscleife på Nürburgring, og oppleve veier som er bygd med kun en tanke i hodet, å gi deg en kjøreopplevelse.

7324733[/snapback]

 

 

tenk på de som bor langt i Nord da, som vil kjøre raskt, men som ikke har verken tid eller penger til å dra til baner på østlandet osv!

 

Skulle blitt bygd mange flere baner i Norge, da ville spes ungdommen kjørt MYYYEEE finere på veiene!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

tenk på de som bor langt i Nord da, som vil kjøre raskt, men  som ikke har verken tid eller penger til å dra til baner på østlandet osv!

 

Skulle blitt bygd mange flere baner i Norge, da ville spes ungdommen kjørt MYYYEEE finere på veiene!

7324894[/snapback]

Jeg tror ikke det stemmer at man kjører finere på offentlige veier selv om man har muligheten til å kjøre fort på bane, snarere tvert imot. Bare se på Petter Solberg, Martin Schanke og andre som driver med bilsport, de har massevis av bøter hele gjengen :)

Lenke til kommentar

 

tenk på de som bor langt i Nord da, som vil kjøre raskt, men  som ikke har verken tid eller penger til å dra til baner på østlandet osv!

 

Skulle blitt bygd mange flere baner i Norge, da ville spes ungdommen kjørt MYYYEEE finere på veiene!

7324894[/snapback]

Jeg tror ikke det stemmer at man kjører finere på offentlige veier selv om man har muligheten til å kjøre fort på bane, snarere tvert imot. Bare se på Petter Solberg, Martin Schanke og andre som driver med bilsport, de har massevis av bøter hele gjengen :)

7325170[/snapback]

 

 

 

:roll: Eeeh, kanskje fordi at de ikke bryr seg om hvor stor bota er!

Og nei, tvilet på at de får bøter heilte tia da de mister førerkortet ved 8 prikker!

 

Og selvfølgelig vi folk kjøre finere, det er jo det at de vil ha et kick som får dem til å kjøre fort, og det får dem på baner!

Lenke til kommentar

 

tenk på de som bor langt i Nord da, som vil kjøre raskt, men  som ikke har verken tid eller penger til å dra til baner på østlandet osv!

 

Skulle blitt bygd mange flere baner i Norge, da ville spes ungdommen kjørt MYYYEEE finere på veiene!

7324894[/snapback]

Jeg tror ikke det stemmer at man kjører finere på offentlige veier selv om man har muligheten til å kjøre fort på bane, snarere tvert imot. Bare se på Petter Solberg, Martin Schanke og andre som driver med bilsport, de har massevis av bøter hele gjengen :)

7325170[/snapback]

Jeg tror jeg vil kjøre mye finere på veien hvis jeg hadde hatt mulighet til å kjøre fra meg på en bane. Alle ungdommer som nettopp har fått lappen og kjører aleine for første gang syns det er spennende å tråkke gassen i bånn og aksellerere opp i hundreogørten kilometer i timen og race litt på veien. Hadde de kunne gjordt det på bane så hadde de sluppet å gjordt det på veiene. Stemmer kanskje ikke for alle, men jeg veit at det stemmer for meg hvertfall.

Lenke til kommentar

For å svare på trådstarters spørsmål...farts-overtredelse i hvilken grad da egentlig? Hvor begynner egentlig grensen for idioti overtredelse selv om man tilsynelatende er alene på veien? 100km/t i en 80 sone hvor det er fin vei standard og veldig lite trafikk så ser jeg ingen problemer med det.Når nåla derimot begynner å dra seg over 140+ så kan man vel egentlig begynne å vurdere. Enig med "Fulgu" at det er når man kjører de litt større bilene at man faktisk ser hvor store sjanser enkelte foretar seg,spesielt når det gjelder forbikjøringer. Gøy å være verdensmester..helt til man sitter i rullestol med siklesmekk.

Lenke til kommentar

 

:roll:  Eeeh, kanskje fordi  at de ikke bryr seg om hvor stor bota er!

Og nei, tvilet på at de får bøter heilte tia da de mister førerkortet ved 8 prikker!

 

Og selvfølgelig vi folk kjøre finere, det er jo det at de vil ha et kick som får dem til å kjøre fort, og det får dem på baner!

7325238[/snapback]

 

Jeg er usikker på dette selv, men Sintef har forsket litt på dette området. De har kommet frem til at farten ikke går ned på veien selv om man kjører fra seg på bane. Grunnen er at den gruppen som ønsker å kjøre fort på bane også er glade i fart generelt og man legger ikke uten videre fra seg en kjørestil etter at man har råkjørt litt på bane. Jeg vet godt med meg selv at lysten på fart ikke blir mindre etter at jeg har vært en tur nedover på autobahn. Så jeg ville vært forsiktig med å si at det er "selvfølgelig" at folk vil kjøre finere hvis de får racet fra seg på bane. At dette er individuelt kan jeg derimot være enig i, men når alt kommer til alt dreier det seg først og fremst om selvkontroll. Personer med høy selvkontroll vil klare å legge fra seg en rå kjørestil etter å ha vært på bane, mens de som ikke har den samme selvkontrollen blir kanskje ekstra fristet til å råkjøre litt hjem fra banen også.

Lenke til kommentar
tenk på de som bor langt i Nord da, som vil kjøre raskt, men  som ikke har verken tid eller penger til å dra til baner på østlandet osv!

 

Skulle blitt bygd mange flere baner i Norge, da ville spes ungdommen kjørt MYYYEEE finere på veiene!

7324894[/snapback]

 

Jeg bor nord i landet selv, og turen til ACR er da ikke så lang

Lenke til kommentar

Fartsovertredelsesdiskusjonen(langt ord) kan forklares med at hvis man ikke blir tatt, så er det ikke galt å gjøre det. Det er ulovlig å kjøre over fartsgrensa, du VIL få bot om de måler deg, men det er fortsatt alle som gjør det. Samme gjelder for alle fartsgrenser, bare folk mener de er tettere...

Lenke til kommentar
Mitt innspill:

 

Eg mener at fartsovertredelser på områder der man er sikker på godt føre og at ingen andre befinner seg er greit, men der er berre mi meining. Ka synst folket?

7319773[/snapback]

 

Du mener at det bør være opp til hver og en som kjører bil å vurdere hvor fort man vil kjøre, og fartsgrensene er bare tull, eller gjelder denne regelen kun for deg ?

7321033[/snapback]

Nei ikkje det siste der, har ikkje skrive noke om at fartsgrensene bare er tull og at denne regelen(hvilkne regel?) bare gjelder for meg...

 

Det er faktisk i ganske mange tilfeller ikkje fornuft inne i bildet når man setter fartsgrensene. Vet om en veistrekning på nokre kilometer som er satt ned til 70 km/t. Grunnen? Jo en gamling fikk illebefinnende og kjørte av veien. Veien er så god man kan få den uten flere filer og midtskille.

Er det fornuft i det?

 

Når eg kjører til skulen kver dag ligger eg som regel i 90-100. Hvorfor? Jo fordi veien er oversiktlig, bred og av god standard. Ikkje fordi eg skal spare dei sekundene, men fordi eg føler det er passelig...

Lenke til kommentar
Mitt innspill:

 

Eg mener at fartsovertredelser på områder der man er sikker på godt føre og at ingen andre befinner seg er greit, men der er berre mi meining. Ka synst folket?

7319773[/snapback]

 

Du mener at det bør være opp til hver og en som kjører bil å vurdere hvor fort man vil kjøre, og fartsgrensene er bare tull, eller gjelder denne regelen kun for deg ?

7321033[/snapback]

Nei ikkje det siste der, har ikkje skrive noke om at fartsgrensene bare er tull og at denne regelen(hvilkne regel?) bare gjelder for meg...

 

Det er faktisk i ganske mange tilfeller ikkje fornuft inne i bildet når man setter fartsgrensene. Vet om en veistrekning på nokre kilometer som er satt ned til 70 km/t. Grunnen? Jo en gamling fikk illebefinnende og kjørte av veien. Veien er så god man kan få den uten flere filer og midtskille.

Er det fornuft i det?

 

Når eg kjører til skulen kver dag ligger eg som regel i 90-100. Hvorfor? Jo fordi veien er oversiktlig, bred og av god standard. Ikkje fordi eg skal spare dei sekundene, men fordi eg føler det er passelig...

7330112[/snapback]

 

***sensur*** Det er jo satt hastighet som Ueland sier pga muligheten for å kunne stoppe når det skulle dukke opp bil/elg/syklister/folk/"ting" etc. Likevel om det er eks 70sone og du mener du kan kjøre i 100 fordi at det er ikke lov for folk å gå/sykle der mm... Hallo , noen gang tenkt på at det er pga at det hmm elgtråkk der ?

***sensur***

På tide med psykologisk undersøkelse på folk som skal ta lappen snart! Vel og merke før man i hele tatt får melde seg på teorikurs.

 

(Måtte sensurere meg selv litt, men jeg blir bare så smekke provosert av slike trafikkholdninger til folk av og til)

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar
Det kan jo tidvis virke som at mange tror man "skal" kjøre fortere fordi veien er god, og at veldig få vet at det er ikke veikvaliteten som bestemmer farten men muligheten for å kunne stoppe når det skulle dukke opp bil/elg/syklister/folk/"ting" etc.

7330136[/snapback]

Ah, en som har skjønt poenget. Til dere andre: les mitt første innlegg i denne tråden :)

 

Når det er sagt kjenner jeg veldig godt til følelsen blaster88 har angående hvilken fart som føles riktig, men når man en vakker dag må foreta en bråstopp viser det seg at denne farten ikke var så riktig likevel.

Lenke til kommentar

Jeg skulle gjerne sett noe dokumentasjon for at folk som har tilgang til baner kjører penere utenfor banen. Jeg tror det er en stor bøtte med kudynge.

 

Straffen for å kjøre for fort burde endres, penger svir ikke nok. For hver kilometer i timen over fartsgrensen mister du lappen i én dag. For hver gang du blir tatt, dobles straffen så 1 km/t tilsvarer uten lappen i to dager andre gangen du blir tatt osv.

Dette i tillegg til den vanlige boten.

 

Noen vil sikkert nevne yrkessjåfører, men da for yrkessjåførene bare skjerpe seg som alle andre. Dette gjelder spesielt taxisjåfører, som ofte har en tendens til å tro de eier veien. Disse er ofte bedre sjåfører, ettersom de kjører mer, men det er ingen unnskyldning. Skulle Petter Solberg være unntatt straff da?

 

 

@trafikklaereren

Veldig bra førsteinnlegg. Mange som ikke tenker over hvor lang bremselengden egentlig er.

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar
Jeg skulle gjerne sett noe dokumentasjon for at folk som har tilgang til baner kjører penere utenfor banen. Jeg tror det er en stor bøtte med kudynge.

 

Straffen for å kjøre for fort burde endres, penger svir ikke nok. For hver kilometer i timen over fartsgrensen mister du lappen i én dag. For hver gang du blir tatt, dobles straffen så 1 km/t tilsvarer uten lappen i to dager andre gangen du blir tatt osv.

Dette i tillegg til den vanlige boten.

 

Noen vil sikkert nevne yrkessjåfører, men da for yrkessjåførene bare skjerpe seg som alle andre. Dette gjelder spesielt taxisjåfører, som ofte har en tendens til å tro de eier veien. Disse er ofte bedre sjåfører, ettersom de kjører mer, men det er ingen unnskyldning. Skulle Petter Solberg være unntatt straff da?

7331089[/snapback]

 

 

 

Så uenig som det er mulig å få det!

 

Bøtesatsene burde vært halvert, og deretter halvert igjen!

 

Å snyte penger ut av folk løser ingenting!

Tror de har så lave fartsgrenser fordi at folk ska bryte reggelen slik at staten får mer penger!

Lenke til kommentar
Så uenig som det er mulig å få det! 

 

Bøtesatsene burde vært halvert, og deretter halvert igjen!

 

Å snyte penger ut av folk løser ingenting!

Tror de har så lave fartsgrenser fordi at folk ska bryte reggelen slik at staten får mer penger!

7331114[/snapback]

Leste du det jeg skrev?

Jeg er ikke ute etter å fore staten med penger, jeg er ute etter å få folk som kjører uvettig bort fra veien så jeg slipper å føle meg mer uttrygg enn nødvendig.

Og for hver gang de ikke tar hintet, skal det svi mer og mer.

En uke på kollektivtrafikk kan svi mye mer enn en bot for mange.

Lenke til kommentar
Så uenig som det er mulig å få det! 

 

Bøtesatsene burde vært halvert, og deretter halvert igjen!

 

Å snyte penger ut av folk løser ingenting!

Tror de har så lave fartsgrenser fordi at folk ska bryte reggelen slik at staten får mer penger!

7331114[/snapback]

Leste du det jeg skrev?

Jeg er ikke ute etter å fore staten med penger, jeg er ute etter å få folk som kjører uvettig bort fra veien så jeg slipper å føle meg mer uttrygg enn nødvendig.

Og for hver gang de ikke tar hintet, skal det svi mer og mer.

En uke på kollektivtrafikk kan svi mye mer enn en bot for mange.

7331150[/snapback]

 

 

Står fortsatt på min mening om at flere ville beherske seg i trafikken om de fikk kjørt fra seg på en bane!

Lenke til kommentar
Står fortsatt på min mening om at flere ville beherske seg i trafikken om de fikk kjørt fra seg på en bane!

7331159[/snapback]

Din mening er dessverre null verdt, det er bevis og dokumentasjon som kan støtte opp om din mening som har noe å si. Til nød kan du si at du ville kjørt penere dersom du hadde fått kjøre fra deg på bane, men du kan vel ikke snakke for alle andre? Har du noe som helst dokumentasjon for at f.eks. folk som bor i nærheten av rudskogen eller annen bane kjører penere enn andre mennesker?

Lenke til kommentar
Står fortsatt på min mening om at flere ville beherske seg i trafikken om de fikk kjørt fra seg på en bane!

7331159[/snapback]

Din mening er dessverre null verdt, det er bevis og dokumentasjon som kan støtte opp om din mening som har noe å si. Til nød kan du si at du ville kjørt penere dersom du hadde fått kjøre fra deg på bane, men du kan vel ikke snakke for alle andre? Har du noe som helst dokumentasjon for at f.eks. folk som bor i nærheten av rudskogen eller annen bane kjører penere enn andre mennesker?

7331262[/snapback]

 

 

Nej, ikke her og nå!

 

Men hva mener du med idiotkjøring?

 

I mine øyne er ikke det å kjøre 20km/h over fartsgrensa noe form for idiotkjøring!

Og det at hastighetene er tilretelagt strekningen er ofte veldig feil!

Lenke til kommentar
I mine øyne er ikke det å kjøre 20km/h over fartsgrensa noe form for idiotkjøring!

Og det at hastighetene er tilretelagt strekningen er ofte veldig feil!

7331302[/snapback]

 

I et boligområde med fartsgrense 40 km/t mer enn dobler du bremselengden din ved å øke hastigheten med 20 km/t. Kommer det en unge ut i veien 20 meter foran bilen din når du kjører i 40 km/t, vil du under gode forhold og med ett sekunds reaksjonstid klare å stanse helt opp og ingen skade vil være skjedd. Skjer det samme når du kjører i 60 km/t, vil du bare rekke å senke farten til 55 km/t før det smeller, og da kjører du ihjel den ungen.

 

Det får være opp til hver enkelt å avgjøre hva som er idiotkjøring, men i mine øyne er det idiotisk å øke risikonivået så dramatisk for å kunne kjøre 20 km/t fortere. Nå er selvfølgelig dette veldig avhengig av miljøet du ferdes i. På en firefelts motorvei med midtdeler og viltgjerder vil det neppe innebære noen stor risikoøkning å øke farten med 20 km/t. Det blir som Uealand sa: Det er ikke veikvaliteten som bestemmer farten, men muligheten for å kunne stoppe når det skulle dukke opp bil/elg/syklister/folk/"ting" etc.

Lenke til kommentar
I et boligområde med fartsgrense 40 km/t mer enn dobler du bremselengden din ved å øke hastigheten med 20 km/t. Kommer det en unge ut i veien 20 meter foran bilen din når du kjører i 40 km/t, vil du under gode forhold og med ett sekunds reaksjonstid klare å stanse helt opp og ingen skade vil være skjedd. Skjer det samme når du kjører i 60 km/t, vil du bare rekke å senke farten til 55 km/t før det smeller, og da kjører du ihjel den ungen.

 

7332875[/snapback]

Veldig godt poeng. Råkjøring i nabolag eller andre steder det oppholder sg masse folk er meget stygt!

 

Men i mange tilfeller så blir fartsgrenser satt av helt idiotiske grunner. Flere strekninger rundt om her som var bygd for 90, men som ble satt 80 fartsgrense på, fordi det var enklest og billigst å berre ha 80 isteden for 90.

 

Og i det første tilfellet som eg nevnte lenger oppe, ble veien karakterisert som ulykkesbelastet fordi gamlingen fikk illebefinnende og kjørte av veien. Det er et stygt kryss en plass på den strekningen. Kjenner personlig 2 18-åringer som ble drept i det krysset. Ingenting skjedde. I stede kommer det en gamling og får illebefinnende og kjører utfor veien. Da setter vegvesenet ned fartsgrensen flere kilometer i hver retning, og hva fører det til? Jo en masse stygg forbikjøringer som kommer midt i "dødskrysset." Hva er logikken? :wallbash:

Endret av blaster88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...