sjokolademus Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Mitt innspill: Eg mener at fartsovertredelser på områder der man er sikker på godt føre og at ingen andre befinner seg er greit, men der er berre mi meining. Ka synst folket? 7319773[/snapback] Du mener at det bør være opp til hver og en som kjører bil å vurdere hvor fort man vil kjøre, og fartsgrensene er bare tull, eller gjelder denne regelen kun for deg ? Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg er også enig med deg at det er farligere sånn sett, men nå har det seg jo slik at det er lov (mer eller mindre ute i grenseland et sted). Jeg mente heller ikke at man skal kjøre så fort at man sliter med å holde seg på veien som du skrev. 7320863[/snapback] I vegtrafikk loven under en eller annen paragraf, så heter det seg at du skal alltid kjøre etter forholdene, selv om det er 80 på svingete vestlandsveier så er det langt ifra lov og holde dem. Og du kan, og vil bli bøtelagt for og holde for stor fart, selv om fartsgrensene sier noe annet. Har selv vert ute for den paragrafen, men dog i en annen sammenheng. Jeg kjører heller i 200km/t på en motorvei/80 sone, enn og leke med livet i 80 på en svingete vei. Og det er der fleste ungdomsulykker skjer, ved for stor fart i en sving som gjør at du kjører utfor. Jeg kjører daglig slik svingete veier, og jeg er mildt sagt skremt over hva billister gjør, her snakker vi forbikjøring, storfart og kutting av svingene på vei til jobb og kanskje litt for sent ute. Og du trudde det kanskje var typisk ungdomsrånere som var alt for tidli oppe som var ute og lekte seg? - nei tenk igjen. Det er familie biler, stasjonsvogner og andre ting du ikke hadde forventet og sett, tilogmed biler med barnesete inni som gir på og mildt sagt leker med livet, for og komme seg på jobb. Det er skremmende og se på! Så folkens, hold sida di, kjør etter forholdene og ikke tro dere er petter solberg #2 når du kjører på en svingete vei! Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Tror folk tok det jeg sa litt feil. Mente aldri at man skal kjøre uforsvarlig fort på svingete veier. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Skjønte deg jeg tror jeg.. (Og er enig med deg.) Du mente vel at det er bedre og samt mere morro å kjøre litt aktivt på noen svingete veier innenfor fartsgrensene eller å kjøre hundreoglivsfarlig.. Endret 20. november 2006 av KenBjork Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Holder omtrent aldri fartgrensa! Kun under 70-soner! Hvorfor: Fordi det er så extremt kjedlig å ligge å snegle i de hastighetene vi har her i Norge! Er strekninga fram helt fri for biler. bare veier og fine forhold skjer det av og til jeg drar det jeg tør på den strekninga! Ser ikke noe problem i å dra bilen oppi 170km/h eller mer en eller annen gang på strekninger man kjenner, og ser det ikke kommer bil. Ser heller ikke noe problem at flere biler ligger f.eks i 110 km/h på ei 80-sone så lenge det er flyt i trafikken! På 60-sone og under holder jeg alltid fartgrensa for der er det størst sjangse for politi! Lenke til kommentar
trafikklaereren Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Det ble en ganske heftig diskusjon i denne tråden som ble stengt pga avsporing, derfor kan vi ta diskusjonen her. Mitt innspill: Eg mener at fartsovertredelser på områder der man er sikker på godt føre og at ingen andre befinner seg er greit, men der er berre mi meining. Ka synst folket? 7319773[/snapback] Det er selvfølgelig ikke noe problem å holde 110 km/t på en god landevei med 80-sone, det kan til og med føles som en riktig og fornuftig fart etter forholdene. Problemet kommer når du skal få denne 1,5 tonn tunge metallsaken du sitter inni til å stanse. Det er mange her som kommer med litt moral og skyldfølelse ved å kjefte litt, poste bilder av sko osv. Jeg vil heller presentere litt enkel og grei fysikk. Tenk deg følgende: Du kjører på en landevei med 80-sone og holder 80 km/t. Egentlig kunne du tenke deg å øke farten litt, for det føles jo relativt sakte, men du vil ikke ta sjansen på å få bot, så du holder deg til fartsgrensen. Så, plutselig kommer det en elg løpende ut i veien, 60 meter foran bilen din (60 meter er jo en god del...?). Ved 80 km/t beveger du deg fremover med 22 meter i sekundet. Dette gjør at du såvidt klarer å stoppe for elgen hvis du har en reaksjonstid på 1 sekund. Forutsetningen er at føret er tørt og dekkene dine er gode. Så, en dag har du litt dårlig tid og bestemmer deg for å øke farten fra 80 til 100 km/t. Det går jo fint som bare det helt til den samme elgen, (som tydeligvis ikke har lært siden sist) kommer springende ut, også denne gangen 60 meter foran bilen din. Med samme føre, dekk og reaksjonstid som sist vil du faktisk komme til å kollidere med elgen i hele 65 km/t. Du er heldig hvis du kommer fra dette i god behold. La oss til slutt øke farten til 120 km/t. Da vil du få et ublidt møte med elgen i 90 km/t! Du skal være mer enn heldig dersom du overlever dette! Nå kan du bytte ut elgen med en annen bil (kanskje en traktor?) eller et barn. Er det egentlig greit å øke risikonivået så mye bare for å kunne kjøre litt fortere? Lenke til kommentar
Swe Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nå kan du bytte ut elgen med en annen bil (kanskje en traktor?) eller et barn. Er det egentlig greit å øke risikonivået så mye bare for å kunne kjøre litt fortere? 7322930[/snapback] Et godt og saklig svar. På en annen side, følger man logikken her i motsatt retning, så betyr det jo naturligvis at lavest mulig fart gir kortest mulig bremsestrekning. Ergo vil 30- eller 50-soner over det ganske land gi best sikkerhet. Men dette kan jo umulig være ønskelig, og det må nødvendigvis bli en avveining mellom effektivitet og sikkerhet. Eller? Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Nå kan du bytte ut elgen med en annen bil (kanskje en traktor?) eller et barn. Er det egentlig greit å øke risikonivået så mye bare for å kunne kjøre litt fortere? 7322930[/snapback] Et godt og saklig svar. På en annen side, følger man logikken her i motsatt retning, så betyr det jo naturligvis at lavest mulig fart gir kortest mulig bremsestrekning. Ergo vil 30- eller 50-soner over det ganske land gi best sikkerhet. Men dette kan jo umulig være ønskelig, og det må nødvendigvis bli en avveining mellom effektivitet og sikkerhet. Eller? 7322970[/snapback] Da kan vi vel like gjerne sykle Hva med midtrabatt`? Da ville det vært mye tryggere å kjøre raskt, elgen vil se at det er noe i veien, som kan være en hindring for han å tenker`` Hmm, her var det ein hindring, får ta omveien rundt skogen ha`` Eller noe slikt Lenke til kommentar
just_me Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) kjør motorsykkel, lett og smidig, man kan oxo stoppe OVERASKENES fort, og fotobokser er ikke no problem Endret 20. november 2006 av just_me Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) kjør motorsykkel, lett og smidig, man kan oxo stoppe OVERASKENES fort, og fotobokser er ikke no problem 7323066[/snapback] det har flere sagt helt til de knekker kragbeinet eller armene da sier de ikke mye... btw ja man stopper Oversakenes Fort vis man treffer en veg en liten unge eller andre biler... Endret 20. november 2006 av DaXoN Lenke til kommentar
just_me Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) kjør motorsykkel, lett og smidig, man kan oxo stoppe OVERASKENES fort, og fotobokser er ikke no problem 7323066[/snapback] det har flere sagt helt til de knekker kragbeinet eller armene da sier de ikke mye... btw ja man stopper Oversakenes Fort vis man treffer en veg en liten unge eller andre biler... 7323091[/snapback] det er mye lettere og svinge unna en veg en liten unge eller andre biler med en motor sykkel men med en bil edit: hvis en har kjørt motorsykkel selv så vet man at den er enormt smidig Endret 20. november 2006 av just_me Lenke til kommentar
trafikklaereren Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Et godt og saklig svar. På en annen side, følger man logikken her i motsatt retning, så betyr det jo naturligvis at lavest mulig fart gir kortest mulig bremsestrekning. Ergo vil 30- eller 50-soner over det ganske land gi best sikkerhet. Men dette kan jo umulig være ønskelig, og det må nødvendigvis bli en avveining mellom effektivitet og sikkerhet. Eller? 7322970[/snapback] Ja, fartsgrensene som blir satt på veiene her i landet er ikke tilfeldige, men basert på nøye beregninger over hva som gir best mulig fremkommelighet for så lav risiko som mulig. Likevel vet man jo at det ikke er noe problem å kjøre seg ihjel i hastigheter ned mot 50 km/t, men skulle alle kjørt med minimal risiko ville Norge stoppet opp. Trafikken er og blir en risikoarena, men det er ikke nødvendig å gjøre risikoen høyere enn nødvendig. Det beste er jo å kompensere for førerfeil ved å benytte sikkerhetstiltak som midtdelere, viltgjerder o.l. Da vil man kunne øke farten og dermed fremkommeligheten uten at risikoen økes. En motorvei med fartsgrense 100 km/t har vanligvis langt lavere ulykkesfrekvens enn en trafikkert landevei med bare 70 km/t fartsgrense. Så dette med fart og risiko er på ingen måte svart/hvitt. Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Et godt og saklig svar. På en annen side, følger man logikken her i motsatt retning, så betyr det jo naturligvis at lavest mulig fart gir kortest mulig bremsestrekning. Ergo vil 30- eller 50-soner over det ganske land gi best sikkerhet. Men dette kan jo umulig være ønskelig, og det må nødvendigvis bli en avveining mellom effektivitet og sikkerhet. Eller? 7322970[/snapback] Ja, fartsgrensene som blir satt på veiene her i landet er ikke tilfeldige, men basert på nøye beregninger over hva som gir best mulig fremkommelighet for så lav risiko som mulig. Likevel vet man jo at det ikke er noe problem å kjøre seg ihjel i hastigheter ned mot 50 km/t, men skulle alle kjørt med minimal risiko ville Norge stoppet opp. Trafikken er og blir en risikoarena, men det er ikke nødvendig å gjøre risikoen høyere enn nødvendig. Det beste er jo å kompensere for førerfeil ved å benytte sikkerhetstiltak som midtdelere, viltgjerder o.l. Da vil man kunne øke farten og dermed fremkommeligheten uten at risikoen økes. En motorvei med fartsgrense 100 km/t har vanligvis langt lavere ulykkesfrekvens enn en trafikkert landevei med bare 70 km/t fartsgrense. Så dette med fart og risiko er på ingen måte svart/hvitt. 7323121[/snapback] Enig der, og hadde bare Norge bygd veier, så hadde vi sluppet at så mange måtte lide Norge burde bruke Sverige som et godt eksempel på veier! Lenke til kommentar
just_me Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 synd at ikke tyskerene rakk og lage flere vier i norge når de var her Lenke til kommentar
Datacalibel Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 synd at ikke tyskerene rakk og lage flere vier i norge når de var her 7323148[/snapback] Haha, jævla bra sagt :!: Lenke til kommentar
just_me Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 synd at ikke tyskerene rakk og lage flere vier i norge når de var her 7323148[/snapback] Haha, jævla bra sagt :!: 7323170[/snapback] vi skulle hatt breie og rette veier, norge bygger jo bare sånna insnærva trange "trikkeskinner" men betong "klosser" på alle kanter Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 En annen ting er at det virker som veien blir bygget med svinger med vilje, slik at vi skal holde farten nede. Lenke til kommentar
just_me Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 En annen ting er at det virker som veien blir bygget med svinger med vilje, slik at vi skal holde farten nede. 7323400[/snapback] mhm, tragisk ikke sant. det blir jo bare flere ulykker Lenke til kommentar
trafikklaereren Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 En annen ting er at det virker som veien blir bygget med svinger med vilje, slik at vi skal holde farten nede. 7323400[/snapback] mhm, tragisk ikke sant. det blir jo bare flere ulykker 7323432[/snapback] Akkurat dette er litt interessant. Visste dere at autobahn i Tyskland nesten alltid går i en slak sving, til tross for at den fint kunne bygges snorrett. Årsaken er delvis at farten skal holdes nede, men først og fremst at føreren skal aktiveres såpass at man unngår utforkjøringer som skyldes at føreren sovner bak rattet. Veldig mange ulykker skyldes nettopp førere som sovner, så jeg er ikke så sikker på at slake svinger bare er negativt. Når det er sagt er det nok ikke mange veier i Norge som bygges med ekstra mange svinger for å holde farten nede. Årsaken til alle svingene er nok heller det meget kuperte landskapet vi har i Norge. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg kjørte lastebil i nordre del av Norge i store deler av fjoråret, og det er skremmende i blandt hvilke sjangser enkelte tar bare fordi de kjører på rette strekker langt fra folk og fe. Flere ganger har jeg vært sikker på at nå må jeg ut å plukke en bil ut av grillen min, fordi folk racer avgårde uten bekymringer fordi det er midt på natta og i ødemarka, og bråvåkner når en Scania dukker opp i kjørefeltet de har okkupert i sin utøvelse av aktivt sporvalg. Eg mener at fartsovertredelser på områder der man er sikker på godt føre og at ingen andre befinner seg er greit, men der er berre mi meining. Ka synst folket? 7319773[/snapback] Jeg er helt enig, kunne nesten ikke vært mer enig faktisk. Men hvori all verden på offentlig vei vet du at kriteriene er 100% oppfyllt? Aldri tipper jeg. Så la være, reis til ACR, Lånkebanen, Rudskogen eller kanskje om du virkelig trives bak rattet, så kan du ta turen til Nordscleife på Nürburgring, og oppleve veier som er bygd med kun en tanke i hodet, å gi deg en kjøreopplevelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå