thamule Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Det ble en ganske heftig diskusjon i denne tråden som ble stengt pga avsporing, derfor kan vi ta diskusjonen her. Mitt innspill: Eg mener at fartsovertredelser på områder der man er sikker på godt føre og at ingen andre befinner seg er greit, men der er berre mi meining. Ka synst folket? Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Hvorfor skal du kjøre fort egentlig? Få et kick, eller prøve å havne i rullestol resten av livet? Du sier at du "kjenner" forholdene du kjører på, men en dag kan det skje ting du ikke trodde kunne skje og da er det dumt å ligge i 180km/t? Og om du er så "kåt" på å kjøre fort så dra til Tyskland som noen sa i andre tråden, eller meld deg på gatebil. Bedre å være føre var enn ettersnar, tror du hadde hatt et annen mening om fartsgrensene om du krasjet kraftig. Og ikke hatt mulighet til å kjøre mer! -------------------------------------------------------------------------------------- En liten tankevekker her.. "Her står det 224 par med sko.. Til voksne og små barn! Så mange har omkommet i trafikken i år og med sånne luringer som deg bak rattet,så blir nok antallet større!! Endret 20. november 2006 av _tHokA_ Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 kommer an på hvor for fort man kjører da.. Kjører man i 120 i 100-sona når det er flott vær og veigrep ser jeg ikke på det som livsfarlig, og du skal være jævla loka visst du klarer å daue ved å kjøre i 120 i 100-sona.. Lenke til kommentar
XooooF Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 kommer an på hvor for fort man kjører da.. Kjører man i 120 i 100-sona når det er flott vær og veigrep ser jeg ikke på det som livsfarlig, og du skal være jævla loka visst du klarer å daue ved å kjøre i 120 i 100-sona.. 7320419[/snapback] I grunn ikke, alt du trenger er en større dust som kjører i 160 istede.. men men... 120 i 100 er ikke ille, alle ligger stort sett rundt der, som gjør at det blir god flyt i trafikken, som igjen minsker kjansen for kollisjoner. 100 i 60 & 80 soner er værre.. her er det dårligere veier, å folk kjører stort sett ikke så fort. Det er her ulykkene skjer.. Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 kommer an på hvor for fort man kjører da.. Kjører man i 120 i 100-sona når det er flott vær og veigrep ser jeg ikke på det som livsfarlig, og du skal være jævla loka visst du klarer å daue ved å kjøre i 120 i 100-sona.. 7320419[/snapback] I grunn ikke, alt du trenger er en større dust som kjører i 160 istede.. men men... 120 i 100 er ikke ille, alle ligger stort sett rundt der, som gjør at det blir god flyt i trafikken, som igjen minsker kjansen for kollisjoner. 100 i 60 & 80 soner er værre.. her er det dårligere veier, å folk kjører stort sett ikke så fort. Det er her ulykkene skjer.. 7320440[/snapback] Ja, enig i deg der. Jeg kjører sjeldent "for fort" på slike veier.. Ok, det tipper kanskje 5 over grensa her og der, men det er så lite at det er udiskutabelt. Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 No wonder at den andre tråden ble steng når du har slik holdning til trafikken! Men nok om det, alt under 80 bryter man ikke! (helst ikke 80 heller) Holder meg så å si til 80 grensa (vi har her på distriktet ikke veier for høyere grense) Kjøre meget sjelden over 100, men om så er så 100 i 80 er i grenseland spørr du meg. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Du sier at du "kjenner" forholdene du kjører på, men en dag kan det skje ting du ikke trodde kunne skje og da er det dumt å ligge i 180km/t? Og om du er så "kåt" på å kjøre fort så dra til Tyskland som noen sa i andre tråden, eller meld deg på gatebil. 7320023[/snapback] Det er altså ikke greit å kjøre fort i Norge hvis forholdene ligger til rette (i den lille graden de kan gjøre det), men i Tyskland er det ok? Da tenker jeg selvsagt ikke på hva som er fartsgrensen, men på andre ting som kan oppstå som følge av høy hastighet. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Klart det er bedre å kjøre fort i tyskland på autobahn hvor det er lagt tilrette for høy hastighet. Er verre å kjøre som en svin på norske drittveier. Men som befs sier, 120 i 100 sona går helt fint, da de veiene er gode og forholdene er tilrettelagt for høy(ere) fart(flere filer for de som vil kjøre etter grensene etc). Lenke til kommentar
KenBjork Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Desuten så det som er skikkelig farlig, er når det går vane i å kjøre jevnt fort. eks 150-160 i 80/100 soner. Samt den vanen i å dra på i hundreoghelvett hver dag, og på den samme strekka hver dag. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 No wonder at den andre tråden ble steng når du har slik holdning til trafikken! Men nok om det, alt under 80 bryter man ikke! (helst ikke 80 heller) Vel, dette er jo litt relativt da. På vestlandet (Bergen) har vi flere "motorveistrekninger" (dette begrepet er jo også litt relativt...) som har blitt skiltet om fra 90 til 80 og fra 80 til 70. Personlig ser jeg ikke noe problem med å holde gammel hastighet på disse veiene, som er oversiktlige og gode, og som i et par av tilfellene har 4 felt med midtdeler. Om folk insisterer på å følge de nye fartsgrensene til punkt og prikke så er det greit for meg, men jeg ser rett og slett ikke poenget. Lenke til kommentar
Swe Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvorfor skal du kjøre fort egentlig? Få et kick, eller prøve å havne i rullestol resten av livet? Du sier at du "kjenner" forholdene du kjører på, men en dag kan det skje ting du ikke trodde kunne skje og da er det dumt å ligge i 180km/t? Jeg kan ikke se at trådstarter noe sted her forsvarer å kjøre rundt i 180 km/t på norske veier. Faktisk spesifiseres ikke fartsovertredelsen overhodet. Altså kan vi like godt prate om å kjøre i 90 i 80-sonen. Litt saklig debatt er ikke av veien, i stedet for slike umotiverte og ubegrunnede frontalangrep som du kommer med her. Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Vel, dette er jo litt relativt da. På vestlandet (Bergen) har vi flere "motorveistrekninger" (dette begrepet er jo også litt relativt...) som har blitt skiltet om fra 90 til 80 og fra 80 til 70. Personlig ser jeg ikke noe problem med å holde gammel hastighet på disse veiene, som er oversiktlige og gode, og som i et par av tilfellene har 4 felt med midtdeler. Om folk insisterer på å følge de nye fartsgrensene til punkt og prikke så er det greit for meg, men jeg ser rett og slett ikke poenget. 7320610[/snapback] Word! Motorveien til åsane er på noen steder lavere i stander enn den er til Sotra, men her var det 90 grense før. Var folk flinkere å kjøre på 80 tallet? Og motorveien fra oslo til østfoll har minst like bra standar som autobahn, men alikevell er ikke farten høyere enn 100. Hva er det som gjør at vi i Norge er så jevlig mye dårligere å kjøre bil en våre naboer i Danmark, Tyskland og Sverige? Eller er det bare overformynderiet i Norge så er så jævlig redd for oss? Endret 20. november 2006 av Aqidon Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Det er noen farts soner en BØR holde. Ser heller ikke faren ved en liten tur opp i 130-150 i en 80sone og ned igjen til vanlig fart etterpå. Det som jeg reagerer mest på er strafferammene for fartsovertredelse, til sammenligning med andre alvorlige lovbrud som narkotika etc. Vi skulle hatt flere baner som folk kunne ha fått kjørt seg på, da og vanlige folk, ikke bare idrettsutøvere. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Men som befs sier, 120 i 100 sona går helt fint, da de veiene er gode og forholdene er tilrettelagt for høy(ere) fart(flere filer for de som vil kjøre etter grensene etc). 7320542[/snapback] Ja, jeg mener også det. Men jeg har ikke sagt noe i denne tråden enda .. Tankeleser eller? Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) visst man har bøtsatsene i bakhuet så kjører man som regel ikke særlig for fort... en bot på 600kr (5kmt) overlever jeg - men ikke 7800. og det var jeg som nevte 120 kmt i 100sona Endret 20. november 2006 av pc^2004 Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Men hva er vitsen? Er det for å komme fortere frem, eller er det fordi det er gøy? Selv holder jeg fartsgrensene, mest fordi jeg ikke har penger til å bli tatt, men jeg ville uansett aldri kjørt mer enn 5-10 km/t over grensen (på speedometeret) i 80 sonen, da jeg rett og slett ikke ser noe poeng i det. Hvis du skal ha det gøy så finnes det faktisk masse svingete veier med 80 sone der du må jobbe litt for å greie å holde 80, mye gøyere det enn å kjøre rett frem i 150. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Men som befs sier, 120 i 100 sona går helt fint, da de veiene er gode og forholdene er tilrettelagt for høy(ere) fart(flere filer for de som vil kjøre etter grensene etc). 7320542[/snapback] Ja, jeg mener også det. Men jeg har ikke sagt noe i denne tråden enda .. Tankeleser eller? 7320692[/snapback] Å faen Din avatar og pc^2004 er så lik [/ot] Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Men hva er vitsen? Er det for å komme fortere frem, eller er det fordi det er gøy? Selv holder jeg fartsgrensene, mest fordi jeg ikke har penger til å bli tatt, men jeg ville uansett aldri kjørt mer enn 5-10 km/t over grensen (på speedometeret) i 80 sonen, da jeg rett og slett ikke ser noe poeng i det. Hvis du skal ha det gøy så finnes det faktisk masse svingete veier med 80 sone der du må jobbe litt for å greie å holde 80, mye gøyere det enn å kjøre rett frem i 150. 7320804[/snapback] Jeg mener at viss du sliter på å holde deg på veien i en 80 sone der det er svinger bryter du veitrafikkloven mer en viss du kører i 100 i en 80 sone på motorveien. Bare synd ikke staten er enig med meg. Det heter seg at men skal tilpasse farten etter forholdene. På motorveien tilsier ofte forholdene at man kna kjøre i 100 men på svingete veier der man knapt klarer å holde seg på veien sier det seg jo selv at man bør senke farten litt. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 for min del kommer det helt ann på veien, og trafikken. Har jeg god ovversikt over veien, og ingen motgående trafikk så er det mye enklere å peise på litt... Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg er også enig med deg at det er farligere sånn sett, men nå har det seg jo slik at det er lov (mer eller mindre ute i grenseland et sted). Jeg mente heller ikke at man skal kjøre så fort at man sliter med å holde seg på veien som du skrev. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå