Gå til innhold

Søkemotoren - endringer folk vil ha

Anbefalte innlegg

Det har vært mye poster rundt søkemotoren, hva med å samle opp de temaene som går igjen mest og kanskje få tilbakemelding fra hw.no på evt hvilke endringer de evt planegger å gjøre.

En post som gikk en stund rundt 3-bokstavers regelen ble stengt uten grunn:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=514264&st=20

Skjer det noe her eller må vi fortsette å leve med søkemotoren

slik den er i dag, som jeg og mange andre opplever som ubrukelig?

Spesielt om man skal søke på leverandører (Nextgentel, One Call osv..)

eller på produkter (AVG etc) så får man ingen resultater fordi søket

må utvides.. enkelte ganger så er det ikke bare å utvide et søk,

legger man til ord bare for å fylle opp kan man gå glipp av flere poster

man egentlig gjerne skulle få lest.

Søk på f.eks "One Call" som var et eksempel i den opprinnelige posten

burde man tillate å få resultater på, er to ord for lite - er ordene for korte?

Det finnes mange søkemotorer på like tungt besøkte siter som hw.no

som fungerer fint, er det ikke kanskje en tanke å bytte ut hele søkemotoren snart..?

EDIT:

Samler opp de ønskene som kommer inn i første posten så det blir enklere

å holde oversikten, si fra om noe skal legges til eller endres.

- mulighet for 2/3-bokstavers søk + 2 ords søk (eks. "One Call")

- mer ryddig oversikt over kategoriene det kan søkes i

- søkefeltet nullstiller seg når man trykker i det etter å ha gått tilbake fra

et søk i en kategori, dette burde endres.

Endret av another_visitor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Savner en litt mer ryddig liste over de forskjellige kategoriene man kan velge og søke i. Hver eneste gang jeg skal søke i en bestemt kategori så må jeg lete en del før jeg finner den riktige.

7320212[/snapback]

Jepp, jeg har tidligere kommet med forslag til løsninger på dette, men drift sa det ikke var bare bare å implentere.

Lenke til kommentar

Vi er ganske så enige om at det ikke er den beste løsningen slik det er i dag. Så vi driver å planlegger/vurderer andre løsninger for å få søket til å fungere bedre enn i dag. (For brukerene vil det bety støtte for søk på ord på 2-3 tegn)

Men slikt tar tid så vi vil ikke ha noe klart med det første desverre.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar

Det viktigste er tre tegn. Ikke bry dere med to tegn, det er ikke like nødvendig som tre tegn er og to tegn bør settes ett stykke ned på prioriteringslisten.

Er det ikke mulig å sette av en egen server (eller hva det nå er man trenger for slikt, til søk?) Eller på en eller annen måte føre en begrensning på hvor mye søketrafikk som er tillatt, dermed ville jo kun søket gå ned for telling og ikke hele forumet om det var for mye press på søkefunksjonen?

Lenke til kommentar

Godt å høre at Forumstyret tar tak i dette, men jeg synes også

dette bør prioriteres litt bedre iom at det er over 1 år siden de første

postene på dette begynte å dukke opp.

Søkefunksjonen er jo også kanskje den viktigste funksjonen i et forum.

Mulig forumløsningen som brukes her ikke støtter de løsningene som

finnes der ute men det kunne kanskje uansett vært en tanke å titte

på løsningene som brukes på andre forum, og videre skifte ut hele søkemotoren.

Mulighet til søk på 3 tegn er en bra workaround og også en ganske så viktig endring, kan ikke helt skjønne hvorfor "One Call" (3 + 4 bokstaver) ikke gir resultater når det er poster som inneholder både ordene i kombinasjon og som setning.

Men blir optimalisering av søkemotoren prioritert litt opp så tror

jeg mange vil sette stor pris på dette :)

Lenke til kommentar

Hva med å bare lage et tekstfelt som søker i Google med strengen site:diskusjon.no ? Joa, vi vil miste noen av de mer avanserte featurene av dagens søk, men last på serveren vil forsvinne fullstendig og søkeresultatene vil bli betydelig bedre. 3-ordssøk er også mulig.

Lenke til kommentar

Ja til bedre søkemotorer på hardware.no !

Må si at forumet er genialt. Sykt med folk, og masse og prate om så det er gjort en bra jobb og utvikling.

Men forbaska irriterende og få tilsnakk av andre brukerere hele tiden på at det finnes mange andre tråder om det emnet jeg tar opp om jeg bare gid og søke. Og det har jo jeg selvfølgelig gjort uten at søket har hjelpet meg selv om det finnes svar på det i forumet.

Google-søk konge :D

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&dom...ww.diskusjon.no

Men bra om forumstyret ser saken og tar det opp.

Lenke til kommentar
en annen ting med søkefunksjonen som hadde vært fint var om skjemaet ikke ble slettet dersom du vil gå tilbake og søke på nytt. Jeg laget en tråd om dette tidligere:)

7427482[/snapback]

Det blir jo bevart det? Men kommer vel an på nettleser, Opera her.

@Blib: Vi trenger de andre søkefunksjonene. Ellers vil blant annet "Mine innlegg" forsvinne.

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
@Blib: Vi trenger de andre søkefunksjonene. Ellers vil blant annet "Mine innlegg" forsvinne.

7427512[/snapback]

Selvsagt, jeg snakker ikke om å fjerne den native søkemotoren, bare gjemme den. Si at når du trykker på Søk får du frem et Google-søkefelt istedenfor og hvis du der trykket "Avansert søk" så får du frem det vanlige søket. Evt bare putte Google-søkefeltet der det vanlige er nå og skyve det vanlige 400px nedover på siden.

Lenke til kommentar
en annen ting med søkefunksjonen som hadde vært fint var om skjemaet ikke ble slettet dersom du vil gå tilbake og søke på nytt. Jeg laget en tråd om dette tidligere:)

7427482[/snapback]

Det blir jo bevart det? Men kommer vel an på nettleser, Opera her.

7427512[/snapback]

stemmer ikke helt. trykker man "tilbake" dukker riktignok søkestrengen opp, men med engang du trykker i søkefeltet nullstiller deg seg. utrlig frustrerende når man bare ønsker å legge til et ord i søkefeltet...

dette gjelder iallefall søkefeltet som er helt nederst på siden ved besøk av en kategori.

edit: test gjerne søkefunksjonen i signaturen min

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

For den vanlege søkemotoren stemmer det. Søker ein der, og går tilbake etterpå, vil søkeordet framleis stå. Trådsøket og søkeboksen nederst i kategoriar er noko heilt anna. Om ein berre trykker utanfor etter å ha skrive inn søkeordet, men uten å søke, for so å trykke i boksen igjen, vil søkeordet forsvinne.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...