sdhild99 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hei, Jeg var så dum å forsøke å oppgradere BIOS på mitt MSI 651M-V hovedkort i dag. Jeg benyttet MSIs eget LiveUpdate verktøy, men det skar seg likevel. Etter reboot starter harddiskene og DVD-ROM men noe skjermbilde kommer aldri. Jeg har forsøkt å ta ut batteriet, og Clear CMOS uten effekt. Jeg har forsøkt det som står under 'BIOS Flash failed during BIOS update' på denne siden her: http://www.msicomputer.com/support/sup_tshoot.asp Jeg har AWARD BIOS og har forsøkt med disketten slik det står i prosedyren, men diskettstasjonen lyser aldri. Har forsøkt med 3 forskjellige diskettstasjoner. Det skjer ingenting. Jeg antar jeg kan erklære kortet for dødt, eller er det noe annet jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg har AWARD BIOS og har forsøkt med disketten slik det står i prosedyren, men diskettstasjonen lyser aldri. Har forsøkt med 3 forskjellige diskettstasjoner. Det skjer ingenting. BIOS Boot Block som gir tilgang til diskettstasjonen kan være korrupt. Jeg antar jeg kan erklære kortet for dødt, eller er det noe annet jeg kan gjøre? Du kan f.eks. løfte ut biosbrikka forsiktig og sende den inn til reprogrammering. Er noen butikker her i landet som gjør det, men jeg vet ikke hvilke. Alternativt sende den over havet til Biosman for ca. samme kostnad. Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Takk for svar. Jeg klarer dessverre ikke finne noen norske firmaer som gjør dette. Noen som klarer å finne dette? Hvis ikke får jeg forsøke Biosman e.l. hvis prisen ikke blir for høy. Er det noen som kanskje har et MSI 651M-V liggende som de vil kvitte seg med for en normal pris? Lenke til kommentar
Vargtass Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Du kan hotflashe biosbrikken din, men dette krever at du finner en med samme hovedkort som deg. Selve prosessen er helt kurant - har gjort det selv, og det fungerer. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvis ikke får jeg forsøke Biosman e.l. hvis prisen ikke blir for høy. BadFlash.com eller Biosman. Det er snakk om ca. 250,- kroner (fri retur-frakt) - trodde Komplett.no hadde slik service - de hadde det ihvertfall før? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Man må huske på at alt blir tilbakestillt ved BIOS-flashing. Du har et integrert VGA, prøv om det funker hvis du har et eget kort i tillegg. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Man må huske på at alt blir tilbakestillt ved BIOS-flashing. Tilbake til default, men hvem har sett en vellykket BIOS oppdatering resultere i svart skjerm etter relevante forsøk på gjenoppretting... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Man må huske på at alt blir tilbakestillt ved BIOS-flashing. Tilbake til default, men hvem har sett en vellykket BIOS oppdatering resultere i svart skjerm etter relevante forsøk på gjenoppretting... 7324347[/snapback] Jeg har sett en del eldre HK som fikk svart skjerm med det eksterne skjermkortet etter BIOS-flashing. Måtte koble på det integrerte VGA først og sette valget til AGP i BIOS.... Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Hei, Takk for svar. Så vidt jeg kan se er det dessverre ikke mulig å ta ut BIOS-brikken (les: Jeg forsøkte og det gikk ikke), dermed erklærer jeg hovedkortet for dødt. (Jeg har forsøkt med eksternt skjermkort også ettersom jeg benyttet et slikt) Takk til alle som har bidratt. Husk: Ikke flashe hovedkortet ditt fra Windows med MSIs LiveUpdate :-) Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Takk til alle som har bidratt. Husk: Ikke flashe hovedkortet ditt fra Windows med MSIs LiveUpdate :-) 7324663[/snapback] Det var merkelig, har flashet titals maskiner med MSI-Live og aldri hatt noen problemer.... Lenke til kommentar
lontix Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 ta ut COSMOS batteriet i 1 min... Virket her OBS! Dette vil tilbakestille alle instillingene lagt inn i COSMOS! Lontix Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Jarmo: Ja, jeg hadde nok bare uflaks, noe som ikke er uvanlig :-) Er det forresten noen som kan anbefale et hovedkort med følgende specs (ikke MSI): - Mirco ATX - Støtte for Intel Celeron D - Støtte for DDR-RAM (ikke DDR2) Ville vært fint om noen hadde noe gode forslag Noe slikt kunne kanskje funke? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68911# Har noen anbefalinger å komme med? Endret 20. november 2006 av sdhild99 Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 ta ut COSMOS batteriet i 1 min... Virket her OBS! Dette vil tilbakestille alle instillingene lagt inn i COSMOS! Lontix 7324751[/snapback] COSMOS? Jeg tok også ut batteriet til CMOS uten at det hjalp. Nå er forresten kortet ødelagt i det jeg skulle finne ut av om det gikk an å ta ut BIOS-brikken eller ikke. (Det gikk heller dårlig). Den var nemlig loddet fast. Vel vel, livet går videre Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Noe slikt kunne kanskje funke? http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=68911# 7324765[/snapback] Helt ok kort med Intel-brikkesett... Lenke til kommentar
Zink Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Jeg tok også ut batteriet til CMOS uten at det hjalp. Nå er forresten kortet ødelagt i det jeg skulle finne ut av om det gikk an å ta ut BIOS-brikken eller ikke. (Det gikk heller dårlig). Den var nemlig loddet fast. Det er faktisk temmelig klumsete og klare å overse det frem til at festene slites av... er ganske mye kraft i sving da Dvs. er jo bare å flytte cmos jumper fra 1-2 -> 2-3 -> 1-2 Er det kun produsentens feil at folk ikke leser manualer? (aldri mere MSI etc.) Eller heller, hvorfor er det så få som har klart det kunststykket å skrote BIOS med MSI Live Update Den har ikke feila noen gang her, dvs. bare oppdatert 10-12 kort, og det er jo "ikke-no" Endret 20. november 2006 av Zink Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Jeg tok også ut batteriet til CMOS uten at det hjalp. Nå er forresten kortet ødelagt i det jeg skulle finne ut av om det gikk an å ta ut BIOS-brikken eller ikke. (Det gikk heller dårlig). Den var nemlig loddet fast. Det er faktisk temmelig klumsete og klare å overse det frem til at festene slites av... er ganske mye kraft i sving da Dvs. er jo bare å flytte cmos jumper fra 1-2 -> 2-3 -> 1-2 Er det kun produsentens feil at folk ikke leser manualer? (aldri mere MSI etc.) Eller heller, hvorfor er det så få som har klart det kunststykket å skrote BIOS med MSI Live Update Den har ikke feila noen gang her, dvs. bare oppdatert 10-12 kort, og det er jo "ikke-no" 7326634[/snapback] Jo da, ganske klumsete - det innrømmer jeg. Men siden BIOS-brikken ikke kunne fjernes (byttes ut) var det lite håp for hovedkortet likevel. Hva er det egentlig du mener med CMOS? Jeg har jo skrevet i tråden at jeg har resatt CMOS. Jeg har forsøkt å flytte jumperen du snakker om. Det hadde absolutt null effekt. Jeg har også lest manualen, men det står ikke noe om BIOS-brikken i manualen. Faktisk så pleier jeg å lese manualer. Jeg har heller ikke sagt 'aldri mere MSI' hvis det er hva du insinuerer. Jeg har kun sagt at jeg ikke vil kjøpe MSI neste gang. Dette kortet er forøvrig ikke det eneste MSI-kortet jeg har hatt. Jeg har også et MSI KT3 Ultra-ARU og er ikke spesielt fornøyd, dessverre. At andre har gode erfaringer med MSI synes jeg er helt topp. Det at du har oppdatert BIOS flere ganger med hell vha LiveUpdate er vel ikke spesielt relevant for meg. Det funka ikke for meg, og slik er det. Går det an å gjøre så mye feil egentlig, hvis man benytter en applikasjon dedikert til dette formålet? Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Går det an å gjøre så mye feil egentlig, hvis man benytter en applikasjon dedikert til dette formålet? 7327559[/snapback] Nja? Du slo vel av antivirusprogram osv. før flashing? Lenke til kommentar
sdhild99 Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Det gjorde jeg vet du Lenke til kommentar
Zink Skrevet 2. januar 2007 Del Skrevet 2. januar 2007 Det funka ikke for meg, og slik er det. Går det an å gjøre så mye feil egentlig, hvis man benytter en applikasjon dedikert til dette formålet? Applikasjonen kan være så dedikert den bare vil. Hvis du har f.eks. aktivert antivirus i OS så er du sikra mot endringer i BIOS på enkelte system (= krasj). Endringen forhindres for å unngå skade på boot block og samtidig beholde tilgang til floppyen for recovery. Deretter funker bare floppy med PCI skjermkort for ikke å hoppe over grafikken. I praksis er det enkelt å skrote en BIOS. Lenke til kommentar
Phreak Paradize Skrevet 4. januar 2007 Del Skrevet 4. januar 2007 Bwah.. virus beskytter sjeldent mot bios forandringer.. lite hensiktsmessig.. få virus som tuller seriøst med bios.. mest pga de må ta hensyn til så utrolig mange forskjellige hovedkort osv.. det de heller tuller med er FAT osv.. men men.. Jeg hadde samme problemer med et asus p5n32-sli prem .. eller hva nå det heter.. nvidia 590i til socket 775.. Etter flashing for å fikse ustabilitet og minne ræl så nådde jeg aldri post.. bare piping.. som heller ikke var mulig å deciphrere da asus aldri la ved noen beskrivelse av hva bios pipene skulle indikere.. sukk.. Uansett. jeg nappa ut minne brikkene og prøvde alle mulige kombinasjoner av brikke og slot.. fikk til slutt kommet inn i bios og økt minne spenningen til 2.3 slik at kortet i allefall booter.. Har seriøse stabilitets problem.. så .. livet er herlig.. mest sannsynlig minnet som er problemt.. asus+ocz ekke alltid kos.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå