DrRogn Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hei, folkens Jeg er student og ønsker å kjøpe meg en bærbar pc til hovedsaklig to ting: 1.Enkelt arbeid, som Office, enkel bilderedigering, nettsiden min etc. 2.Ta med på forelesninger og reiser. Derfor trenger jeg god batteritid og veldig lite støy. Grunnen til at jeg skriver en egen tråd om dette er: Hvor lang batteritid får dere med deres bærbare? Og, er de stille nok til å sitte på forelesning uten å forstyrre? Jeg har tittet på et par pcer. Acer Aspire 5610 awlmi Acer Aspire 5101 wlmi Dell Inspiron 6400 og andre i denne klassen (6000-8000 kroner) Jeg ønsker en god pc, men kommer ikke til å spille særlig mye, så jeg vil heller ha en stille pc med brukbar kraft, men god batteritid. Er det sant at Dell Inspiron 6400 har opptil 7 timer batteritid med 9 celler-batteriet? Jeg ser at et par av tilbudene Dell kjører går ut i slutten av november. Vil det lønne seg for meg å vente til midten av desember, dersom jeg klarer meg uten pc til da, i håp om at det dukker opp bedre tilbud? Men det er vel gambling, med tanke på leveringstiden til jul... Tusen takk til alle som bruker tid på å besvare spørsmål og komme med tips på dette forumet! Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jeg går god for Acer 5610AWLMI og Dell 6400 begge er veldig gode maskiner med god batteritid. Jeg kjenner ikke støynivå til Dell 6400 men Acer 5610 er stille som en østers "utrolig behagelig maskin" med batteritid på nesten 5 timer. Du får med webcamera og blåtann på Acer maskinen, men vet ikke hvor viktig dette er for deg. Acer 5101 er jeg ganske sikker på vil støye med Turion prosessor og dedikert skjermkort i forhold til 5610. Skal du ha en god maskin som er dønn stille-rimelig-kraft nok-godt utsyrt så hadde jeg kjøpt 5610 det er en strålende maskin til dine behov.... Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Acer 5101 er jeg ganske sikker på vil støye med Turion prosessor og dedikert skjermkort i forhold til 5610. 7320843[/snapback] Nei, den støyer ikke ifølge notebookreview, du hører vifta såvidt. Den har ikke dedikert skjermkort heller, det er det 5103 som har Ikke anta noe bare fordi mange andre med turion støyer, det finens nok av eksempler på støyende core duo og pentium m og, uten at det gjelder for alle 5101 greier opptil 4,5 timer på batteri. i6400: Den er helt stille til vanlig, om du kjører den hardt hører du vifta uten at det på noen måte er plagsom støy. Batteriet kan vare i over 7 timer om du dimmer skjermbelysningen litt. Med vanlig lysstyke ligger den på 6,5 timer. Alle disse 3 er gode kjøp, acer 5101 gir vell emst specs for pengene siden du får gratis oppgradering til vista, størst disk og 64-bits, men den har dårligst batteri. Acer 5610 er allrounderen, jevnt bra på det meste, mens i6400 har vell litt dårligere specs ift pris, men det klart beste batteriet om du velger 9-celler, velger du engelsk windows så får du gratis vistaoppgradering Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Acer 5101 har "DEDIKERT" skjermkort.... Fra Elprice sin side... "ATI X1100 dedikert skjermkort" og jeg skjærer ikke alle Turion maskiner under en kam, men jeg har ikke vært bort i en enda som vifta går plagsomt mye i forhold til mine forslag med Intel prosessorer... Mulig jeg ser på støy på en annen måte en deg da jeg er veldig opptatt at maskinen er DØNN stille, og med dette så menes ZERO viftestøy..... dette får man hvis man kjøper 5610 og for meg er dette ubetalig. Link til 5101 som bekrefter skjemkortet. http://www.elprice.no/Product/ProductInfo....=23122&cid=5415 Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Leif på elprice det gitt: Får sakse fra acer selv: "Integrated Radeon® Xpress 1100 3D graphics support the latest generation of games." http://global.acer.com/products/notebook/as5100.htm Ja, kan hende vi har forskjellige definisjoner på støy, når jeg må legge øret ned mot maskina for å høre støy, eller fjerne alle støykilder i nærheten og hører et svakt sus samt at harddisk-knatringen overdøver den da regner jeg en pc som stille. For meg er det et fett om den lager støy som jeg beskrev eller om vifta er helt av, men jeg respekterer såklart at du vil at viftene overhodet ikke skal gå Føler imidlertid ikke at det er grunn nok til å avskrive acer 5101 og i6400 som da "støyer" litt mer enn 5610, eneste unntaket er lydstudio hvor da 5610 nok er det "eneste" valget. Men som sagt, alle 3 er gode alternativer. Ville dog ventet litt med å kjøpt 5610 siden flere av acer modellene nå begynner å komme med gratis vista-oppgradering, ville ventet til den og får det. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Mulig jeg ser på støy på en annen måte en deg da jeg er veldig opptatt at maskinen er DØNN stille, og med dette så menes ZERO viftestøy..... dette får man hvis man kjøper 5610 og for meg er dette ubetalig. Den har da en vifte? Jeg har vansklig for å tro at noen med normal hørsel ikke kan høre en vifte under ideelle forhold. AtW Lenke til kommentar
ken36 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Acer 5101 støyer faktisk ganske mye syntes nå jeg 2 min på og 2 min av går vifta og jeg har denne maskinen selv.Batteritiden stemmer heller ikke Delevar den klarer knapt 3 timer så du bør slutte å stole på alt du leser på notebookreview sine sider Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Mulig jeg ser på støy på en annen måte en deg da jeg er veldig opptatt at maskinen er DØNN stille, og med dette så menes ZERO viftestøy..... dette får man hvis man kjøper 5610 og for meg er dette ubetalig. Den har da en vifte? Jeg har vansklig for å tro at noen med normal hørsel ikke kan høre en vifte under ideelle forhold. AtW 7321356[/snapback] Selfølgelig så har den vifte men den er lydløs dvs at den ikke spinner seg opp slik mange andre... Du må legge øret så nært at du berører tastaturet og konsentrere deg da hører du et svakt sus.... tar du øret 30cm unna maskinen så hører du den ikke lenger "det kaller jeg lydløs" PS-Jeg har veldig god hørsel Endret 20. november 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Acer 5101 støyer faktisk ganske mye syntes nå jeg 2 min på og 2 min av går vifta og jeg har denne maskinen selv.Batteritiden stemmer heller ikke Delevar den klarer knapt 3 timer så du bør slutte å stole på alt du leser på notebookreview sine sider 7321369[/snapback] Takk for bekreftelsen!! HA HA Delevar :!: Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Mulig jeg ser på støy på en annen måte en deg da jeg er veldig opptatt at maskinen er DØNN stille, og med dette så menes ZERO viftestøy..... dette får man hvis man kjøper 5610 og for meg er dette ubetalig. Den har da en vifte? Jeg har vansklig for å tro at noen med normal hørsel ikke kan høre en vifte under ideelle forhold. AtW 7321356[/snapback] Selfølgelig så har den vifte men den er lydløs dvs at den ikke spinner seg opp slik mange andre... Du må legge øret så nært at du berører tastaturet og konsentrere deg da hører du et svakt sus.... tar du øret 30cm unna maskinen så hører du den ikke lenger "det kaller jeg lydløs" PS-Jeg har veldig god hørsel 7321424[/snapback] Ja, det er greit nok at den er vanklig å høre,men det er ikke det samme som at den er lydløs, og ihvertfall ikek det samme som at det er "zero viftestøy" som du sier. Jeg har tilgode å være borti en vifte på en PC som ikke lager støy som er hørbar under ideelle forhold. Poenget mitt er ikke at PCen ikke er stille, det er at en stille PC også lager støy, om enn ikke så mye. AtW Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Mulig jeg ser på støy på en annen måte en deg da jeg er veldig opptatt at maskinen er DØNN stille, og med dette så menes ZERO viftestøy..... dette får man hvis man kjøper 5610 og for meg er dette ubetalig. Den har da en vifte? Jeg har vansklig for å tro at noen med normal hørsel ikke kan høre en vifte under ideelle forhold. AtW 7321356[/snapback] Selfølgelig så har den vifte men den er lydløs dvs at den ikke spinner seg opp slik mange andre... Du må legge øret så nært at du berører tastaturet og konsentrere deg da hører du et svakt sus.... tar du øret 30cm unna maskinen så hører du den ikke lenger "det kaller jeg lydløs" PS-Jeg har veldig god hørsel 7321424[/snapback] Ja, det er greit nok at den er vanklig å høre,men det er ikke det samme som at den er lydløs, og ihvertfall ikek det samme som at det er "zero viftestøy" som du sier. Jeg har tilgode å være borti en vifte på en PC som ikke lager støy som er hørbar under ideelle forhold. Poenget mitt er ikke at PCen ikke er stille, det er at en stille PC også lager støy, om enn ikke så mye. AtW 7321478[/snapback] Hvis du kaller det for støy at man må legge øret ned i maskinen og konsentrere seg for å høre noe i det hele tatt så støyer den Poenget med "TESJE"= Du hører den overhodet ikke under vanlig bruk og avstand men legger man øret klin inntill tataturet så kan man høre et svakt svakt sus.... Huff dette blir barnehage Endret 20. november 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
DrRogn Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Ser ut til at valget nå står mellom Dell Inspiron 6400 og Acer Aspire 5610. Uten større oppgraderingen (bare raskere minne, raskere harddisk og større batteri), så ender Dell Inspiron 6400 på 8200 kroner, mens Acer Aspire 5610 koster 7000 kroner (Elprice.no). Er Dell verdt tusenlappen mer? Betaler jeg da bare for batteritiden eller er det stor forskjell på skjermen/skjermkortet og ytelsen til disse maskinene? Takk for alle svar så langt! Setter umåtelig pris på tilbakemeldinger. Lenke til kommentar
danfuruvarp Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 hva med å prøve en av disse pcene fra hp http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=71057 disse er vinklet mot bedrift markedet og har ekstremt god batteri tid og de er musestille, har en lignende selv, og vifta går aldri når jeg sitter på fårelesninger og holder på med office og trådløs internett surfin. også meget bra kvalitet på disse selv om de ikke akkurat er noe designobjekt. bare helt svarte disse. må bare ta med batteri tiden som på min er 4,5 timer med lette oppgaver og kontant på med høyeste bakgrunns belysning på skjermen. og så kan du sette på ekstra batteri i tillegg til dette så da er det vell snakk om en 8-9 timer batteri levetid. http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=36843 vell uansett hva du måtte velge anbefaler jeg deg å få en pc med intel core 2 duo, meget effektive prosessorer. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Acer 5101 støyer faktisk ganske mye syntes nå jeg 2 min på og 2 min av går vifta og jeg har denne maskinen selv.Batteritiden stemmer heller ikke Delevar den klarer knapt 3 timer så du bør slutte å stole på alt du leser på notebookreview sine sider 7321369[/snapback] Takk for bekreftelsen!! HA HA Delevar :!: 7321436[/snapback] Ok, ser feilen selv nå, endel av de som blir levert blir levert med 6-cellers batteri, den på notebookreview ble levert med 8, og den ble levert med 1,6 X2-cpu, ikke MK36, mybad Av de tre ville jeg da valgt 5610 eller i6400. Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Ser ut til at valget nå står mellom Dell Inspiron 6400 og Acer Aspire 5610. Uten større oppgraderingen (bare raskere minne, raskere harddisk og større batteri), så ender Dell Inspiron 6400 på 8200 kroner, mens Acer Aspire 5610 koster 7000 kroner (Elprice.no). Er Dell verdt tusenlappen mer? Betaler jeg da bare for batteritiden eller er det stor forskjell på skjermen/skjermkortet og ytelsen til disse maskinene? Takk for alle svar så langt! Setter umåtelig pris på tilbakemeldinger. 7321536[/snapback] Du betaler for bedre batteri og gratis vista-oppgradering (hvis du velger engelsk windows hos dell). Den HP-compaqen er og et bra alternativ om du synes det er greit med vanlig 4:3-skjerm. Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Ser ut til at valget nå står mellom Dell Inspiron 6400 og Acer Aspire 5610. Uten større oppgraderingen (bare raskere minne, raskere harddisk og større batteri), så ender Dell Inspiron 6400 på 8200 kroner, mens Acer Aspire 5610 koster 7000 kroner (Elprice.no). Er Dell verdt tusenlappen mer? Betaler jeg da bare for batteritiden eller er det stor forskjell på skjermen/skjermkortet og ytelsen til disse maskinene? Takk for alle svar så langt! Setter umåtelig pris på tilbakemeldinger. 7321536[/snapback] Minne er like raske og like mye mb... Når jeg konfigurer Dell maskinen så kommer jeg til 8600,- du må legge til Trulife skjem "blank skjerm" samt DVD Brenner og skal du ha blåtann så blir det enda drøye 400,- til. Jeg hadde ikke gitt 1600,- eller 2000,- mer for den maskinen da de vil dekke samme behov... 7200RPM kontra 5400RPM harddisk er ikke merkbart synts nå jeg, og da har du egentlig bare litt bedre batteritid igjen som argument så da blir det opp til deg selv. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvis du kaller det for støy at man må legge øret ned i maskinen og konsentrere seg for å høre noe i det hele tatt så støyer den Poenget med "TESJE"= Du hører den overhodet ikke under vanlig bruk og avstand men legger man øret klin inntill tataturet så kan man høre et svakt svakt sus.... Huff dette blir barnehage 7321514[/snapback] Når du skriver: "DØNN stille, og med dette så menes ZERO viftestøy". Så må du nesten regne med litt spikking av flis, når man subjektivt skal beskrive støy, så er det viktig å være presis. AtW Lenke til kommentar
DrRogn Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Takk for info Jada-Jada (og dere andre) Nå heller jeg veldig mot Acer Aspire 5610 som en "alt jeg trenger for en billigere penge". Merket meg også at skjermen på Acer'n virker flott. Så sant batteritiden er på over 4 timer med bra belyst skjerm og lett arbeid (MS Office under forelesning), så tror jeg nok at jeg går for Acer'n. Et spørsmål, bare: Har noen prøvd ut Vista? Jeg synes XP er helt greit og kommer nok ikke til å ville oppgradere, dersom det betyr tapt ytelse for maskinen. Ser for meg at Vista er ganske krevende (i forhold til XP). Lenke til kommentar
Jada-jada Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Takk for info Jada-Jada (og dere andre) Nå heller jeg veldig mot Acer Aspire 5610 som en "alt jeg trenger for en billigere penge". Merket meg også at skjermen på Acer'n virker flott. Så sant batteritiden er på over 4 timer med bra belyst skjerm og lett arbeid (MS Office under forelesning), så tror jeg nok at jeg går for Acer'n. Et spørsmål, bare: Har noen prøvd ut Vista? Jeg synes XP er helt greit og kommer nok ikke til å ville oppgradere, dersom det betyr tapt ytelse for maskinen. Ser for meg at Vista er ganske krevende (i forhold til XP). 7321935[/snapback] Den kjører Vista i beste kvalitet, jeg har kjørt testen for Vista Se svaret til Rusher i tråden under her også han har Acer 5610 https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=667511 Endret 20. november 2006 av Jada-jada Lenke til kommentar
DrRogn Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 (endret) Jeg har ikke tenkt å kjøpe bærbar pc før om 2-3 uker, i påvente av bedre tilbud fra Dell eller gratis Vista-oppgradering på Acer Aspire 5610. Nå har Dell endret konfigurasjonen på Inspiron 6400, så uansett hva jeg fikler med, så ender jeg opp med en bærbar til rundt 10.000 kroner. Det er langt over budsjettet mitt. Og selvom Acer Aspire 5610 sikkert er langt unna 10.000 kroner-Inspironen, så er den 6.995 kroner hos elprice.no. Men jeg har et spørsmål til dere som har Acer Aspire 5610: Hvordan er kapasiteten? (Nå tenker jeg nemlig på å oppgradere til Acer Aspire 5611, som har Dual Core, fremfor 5610, som har Solo...) Er det noen som har Acer Aspire 5611 eller 5612? Hvordan er batteritiden på disse? Takk for svar:-) Endret 23. november 2006 av DrRogn Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå