Latskap Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) I det du sier ja, kommer jeg til og si nei. Men på en annen side, sier jeg ja sier du nei. Kan vi ikke bare drite i å si noe? Stillheten sier ofte det meste. Jeg vet faktisk ingen ting.. vet du? Forstår du hva jeg sier når jeg sier noe? leser du mellom linjene? Skjønner du ikke? Kanskje det var meningen? Er hjernen din rasjonell? Er det ikke din oppgave og tolke din hjernes signaler? Hvem vet om vi tolker de riktig? Er det samfunnet som påvirker oss? Eller er det medfødt.. måten hjernen tolker ting på? Går det på erfaring? Eller instinkt? Diskutèr hvordan du tolker forskjellige tekster, bilder, følelser. Hvordan tolket feks. du det jeg skrev først i innlegget? hva tror du jeg snakker om? Endret 19. november 2006 av Latskap Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Forståelse og kommunikasjon tror jeg innlegget ditt handler om. Men jeg har skjønt at jeg neppe kan forvente å ha forstått det, hverken slik du tenkte det, eller slik du trodde/håpte andre kommer til å forstå det. Selv de to tingene er jo ofte(?) ikke det samme. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Vi reagerer på inntrykkene vi gis på den måten vi opplært til å reagere på. Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 I det du sier ja, kommer jeg til og si nei. Men på en annen side, sier jeg ja sier du nei.Kan vi ikke bare drite i å si noe? Stillheten sier ofte det meste. Jeg vet faktisk ingen ting.. vet du? Det stemmer -- ingen vet noe, vi bare forutser ting basert på det vi har lært. Det vi sier vi vet, er ting vi aldri tar feil i når vi sier -- med unntak av tingene vi tror vi vet, men tar feil i. Det er en tynn linje, men den er der. Forstår du hva jeg sier når jeg sier noe? leser du mellom linjene? Skjønner du ikke? Kanskje det var meningen? Jeg liker å si ting som de er, med unntak av når jeg vil latterliggjøre tema, eller snakker med andre på "samme bølgelengde". Når du sier noe, vil jeg sikkert forstå det, selv om jeg kan stille meg uenig. Hvis hjernen min kobler det du sier til et annet tema, så vil jeg kanskje forstå hva som står mellom linjene. Det er ikke snillt å prøve å si noe som ikke alle skal forstå -- men desto mer gøy, hvis det var tiltenkt. Hvis jeg misforstår, så har vi en kulturkonflikt; en grunnleggende forskjell i måten vi oppfatter en situasjon eller setning på. Eller jeg har lest feil, eller du skrevet feil. Er hjernen din rasjonell? Er det ikke din oppgave og tolke din hjernes signaler? Hvem vet om vi tolker de riktig?Er det samfunnet som påvirker oss? Eller er det medfødt.. måten hjernen tolker ting på? Går det på erfaring? Eller instinkt? Jeg tror hjernen i utgangspunktet er irrasjonell og voldelig-- instinktiv, men at viten, læring og tålmodighet; læren om tingenes sammenheng, og hvordan ikke irritere seg over ting man ikke kan forandre, gjør at vi kan leve i samfunn. Jeg kan leve uten armer, bein, hjerte, lunger, magesekk, tarmer, øyne, ører, lukt, følelse, kjønnsorgan -- jeg kan leve uten alt hjernen min tolker, altså, jeg er hjernen min. Æren for personlighet og erfaring kan i større grad tilskrives følelser, foreldre og samfunn. Siden samfunnet bidrar med skoler, og skoler lærer meg å ikke tro på alt alle andre tror på. Jeg tror at religion er subjektivt; jeg ville vært muslim hvis jeg hadde vokst opp i Irak, hiduist i India eller ateist i Norge-- fordi jeg fikk muligheten til å tenke selv. Diskutèr hvordan du tolker forskjellige tekster, bilder, følelser.Hvordan tolket feks. du det jeg skrev først i innlegget? hva tror du jeg snakker om? 7318726[/snapback] Du hadde et essay-istisk preg over teksten. Du virker oppgitt over at alle stiller nye spørsmål framfor å faktisk svare på *det du spør om*. Hvis du glir over på et annet synspunkt, er fremdeles folk ikke enig -- folk virker som om de er "grunnleggende uenig" framfor "uenig i det du faktisk sier". Men det er litt seint for kvasi-filosofi nå... Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Forstår du hva jeg sier når jeg sier noe? leser du mellom linjene?Skjønner du ikke? Kanskje det var meningen? Hvis jeg skriver noe vrøvl, som mange sier at de ikke forstår,så er det alltid noen som sier at de forstår. De sier at de kjenner seg igjen, at de vet. Men vet virkelig de som vet? Hva hvis det jeg skriver ikke har noe mening i det hele tatt, det er rett og slett vrøvl? Men kanskje det er en mening med det jeg skrev, kanskje de som vet virkelig vet, at de treffer rett på rota. Analyser settningen, finn ut hva jeg virkelig mener. Les mellom linjene, hvem/hva snakker jeg til/om. Det er morsomt å se på hva andre personer tror jeg snakker om, hva de tror jeg mener. Jeg liker å si ting som de er, med unntak av når jeg vil latterliggjøre tema, eller snakker med andre på "samme bølgelengde". Det gjør jeg også, det er veldig hyggelig noen ganger.. å ha en samtale med en annen person, som ingen andre forstår noe av men dere to forstår hverandre. Og for å si det sånn, jeg forventet ikke at noen kom til og forstå dette innlegget, fordi ingen av dere " kjenner " meg som person ( selv om dere kan få et vist inntrykk her) Så er ikke det nok til å linke det JEG sier, til noe som har med meg å gjøre, så derfor kan dere bare ta fra deres egne erfaringer og tolke derifra.. noe som kan være veldig vansklig . Men vi reagerer på forskjellige ting, noen (ikke vet jeg) blir kanskje truffet skikkelig av det jeg skrev, noen som kjenner seg igjen.. som kanskje har tenkt på det samme før? (hvis de forstår/tror de forstår hva jeg snakker om) Man reagerer på de inntrykkene man er lært til å reagere på ja. Noe som er normalt for en annen person er ikke det for en annen, så de vil reagere på to vidt forskjellige måter. Men det er akkurat det jeg prøver å komme frem til! Hvem er det som forstår det jeg skrev? prøv å tolk det. Kom frem til din konklusjon. Skriv gjerne inn håpløse settninger som du tenkte på når du tenkte på noe annet håpløst. Siden vi alle er forskjellige, vil vi reagere på forskjellige måter. Dermed vil vi også tolke ting forskjellig, fordi det er måten vi tolker det på som får oss til å reagere. Denne tråden handler om ( som NgZ sa ) Om forståelse og kommunikasjon. (Forresten, det er litt sent. Så hold ut. Forstår du ikke det jeg faktisk prøver å forklare så les det to ganger.. kanskje tre..) Endret 19. november 2006 av Latskap Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 For at jeg skal kunne forstå kommunikasjonssignalene du sender ut, så må du ordlegge deg i kontekst. Jeg klarer ikke å se sammenhengen i setningene dine. Men om jeg tolker litt for meg selv: Vi har alle potensiale for å være idioter. De som avgjør om vi er idioter er de som ikke forstår det vi prøver å si. Nærmer jeg meg? Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 For at jeg skal kunne forstå kommunikasjonssignalene du sender ut, så må du ordlegge deg i kontekst. Jeg klarer ikke å se sammenhengen i setningene dine. Men om jeg tolker litt for meg selv: Vi har alle potensiale for å være idioter. De som avgjør om vi er idioter er de som ikke forstår det vi prøver å si. Nærmer jeg meg? 7319881[/snapback] Haha det er en tolkning det ja. Hvem sier at det er noe sammenheng mellom settningene jeg har skrevet`? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvem sier at det er noe sammenheng mellom settningene jeg har skrevet`? 7320591[/snapback] Touché. Jeg tror vi akkurat beviste begges poeng. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvordan tolket feks. du det jeg skrev først i innlegget? hva tror du jeg snakker om? 7318726[/snapback] Forvirret svada. Lenke til kommentar
toth Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 I det du sier ja, kommer jeg til og si nei. Men på en annen side, sier jeg ja sier du nei.Kan vi ikke bare drite i å si noe? Stillheten sier ofte det meste. Jeg vet faktisk ingen ting.. vet du? Forstår du hva jeg sier når jeg sier noe? leser du mellom linjene? Skjønner du ikke? Kanskje det var meningen? Min umiddelbare tolkning av min hjernes signaler når jeg leser dette er som følger: "Hva har Latskap røykt nu?" Ønsker du en god gammeldags kveruleringstråd her, alá "man kan ikke vite noe _helt_ sikkert"? Isåfall ønsker jeg å bringe på bane den gode gamle om at jeg kaster en plastball på en murvegg, og i teorien kan ballen gå rett gjennom uten å skade veggen dersom alle forhold ligger til rette. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 I det du sier ja, kommer jeg til og si nei. Men på en annen side, sier jeg ja sier du nei.Kan vi ikke bare drite i å si noe? Stillheten sier ofte det meste. Jeg vet faktisk ingen ting.. vet du? Forstår du hva jeg sier når jeg sier noe? leser du mellom linjene? Skjønner du ikke? Kanskje det var meningen? Min umiddelbare tolkning av min hjernes signaler når jeg leser dette er som følger: "Hva har Latskap røykt nu?" Ønsker du en god gammeldags kveruleringstråd her, alá "man kan ikke vite noe _helt_ sikkert"? Isåfall ønsker jeg å bringe på bane den gode gamle om at jeg kaster en plastball på en murvegg, og i teorien kan ballen gå rett gjennom uten å skade veggen dersom alle forhold ligger til rette. 7320890[/snapback] Hahahah hva jeg har røykt nå, ja det kan du lure på! Hmm, plastball igjennom murvegg var spesielt^^ Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Vel.. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vet.. Men jeg tror ikke jeg vet det engang... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Vel.. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vet.. Men jeg tror ikke jeg vet det engang... 7330675[/snapback] Er ikke det tegnet på visdom? Viten om at man slettes ikke vet. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Vel.. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vet.. Men jeg tror ikke jeg vet det engang... 7330675[/snapback] Er ikke det tegnet på visdom? Viten om at man slettes ikke vet. 7330696[/snapback] Men hvis man ikke vet det en gang? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Oppfatter det som tre ledende spørsmål på rad, og da hvis jeg skal forstå, så blir det på dine premisser. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Jeg tror du er emo. Det der kunne vært et emodikt, men det har liten annen nytte. Lenke til kommentar
medlem-102525 Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Men hvis man ikke vet det en gang? 7330729[/snapback] Tror du jeg er dum? Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Enten det, eller ufattelig intelligent, siden du enten ikke har skjønt noe intelligente mennesker skjønner, eller skjønner mer enn noen før deg har forstått. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Enten det, eller ufattelig intelligent, siden du enten ikke har skjønt noe intelligente mennesker skjønner, eller skjønner mer enn noen før deg har forstått. 7331333[/snapback] Litt vel polariserende forhold kanskje? Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 Vel.. Det eneste jeg vet er at jeg ikke vet.. Men jeg tror ikke jeg vet det engang... 7330675[/snapback] Er ikke det tegnet på visdom? Viten om at man slettes ikke vet. 7330696[/snapback] Men hvis man ikke vet det en gang? 7330729[/snapback] Da har man ikke en god selvbevissthet og man mangler et godt begrep om kunnskap/viten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå