Fulgu Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Har en generell interesse for forsvarspolitkk, og da jeg her en dag fikk høre fra en venn at han på ett foredrag her i Tromsø forrige uke (Skal lete opp navnet) fikk servert at hovedgrunnen til at Norge i dag ikke har jernbane lengre nord enn Fause, er at det vil true Norges forhold til Russland, bla. fordi en invasjon begge veier vil bli langt enklere. Dette skurrer i mine ører, er det noe bak dette argumentet i det heletatt? (Gjetting, synsing og tipping er selvsagt tillat i svarposter, bare husk å nevne at det du ytrer ikke er dokumenterte fakta.) Endret 19. november 2006 av Fulgu Lenke til kommentar
Piperenser Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Dette skurrer i mine ører, er det noe bak dette argumentet i det heletatt? Det kan jeg ikke tenke meg, vei, jernbane osv. kan lett ubrukeliggjøres ved en evt. invasjon. Hovedgrunnen er vel heller de enorme kostnadene med å videreføre jernbanen fra Fauske og nordover sett i sammenheng med nytteverdien av en slik bane. Vet imidlertid at det for ikke så lenge siden var snakk om å utrede muligheten for å få en forlengelse av jernbanen fra svensk side gjennom Bardu, Målselv osv. til Tromsø. Tromsø har jo som kjent allerede jernbanestasjon. Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Hehe, joda den er der den, men om den er av noen forsvarsverdi kan sikkert diskuteres. Det første som falt meg inn var at brøyting, ulendt terreng, og lønnsomhet ville være langt sterkere faktorer enn en eventuell trussel fra Russland i dag. Kanskje (eller, ganske sikkert) ville dette argumentet kunne holde under den heteste perioden av "den kalde krigen" men i dag? Lenke til kommentar
b-real Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Værforholdene er jo til sted ja. Men forsatt, det går da tog på Østlandet (det sør for Trondheim ) som også går i ulendt terreng, og de blir vedlikeholdt osv så jeg ser forsatt ikke problemstillingen med at det ikke ble laget jernbane nord for Fauske. Teorien til vedkommende som hadde forelesningen din hørtes litt søkt ut, men det kan være sannhet i den også for alt man vet. Det var jo ikke for intet at man destruerte det som lå i Finnmark pga frykt av at russerne skulle komme å invadere. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Dette skurrer i mine ører, er det noe bak dette argumentet i det heletatt? Det kan jeg ikke tenke meg, vei, jernbane osv. kan lett ubrukeliggjøres ved en evt. invasjon. Hovedgrunnen er vel heller de enorme kostnadene med å videreføre jernbanen fra Fauske og nordover sett i sammenheng med nytteverdien av en slik bane. Vet imidlertid at det for ikke så lenge siden var snakk om å utrede muligheten for å få en forlengelse av jernbanen fra svensk side gjennom Bardu, Målselv osv. til Tromsø. Tromsø har jo som kjent allerede jernbanestasjon. 7318656[/snapback] Det er mye lettere å fikse en "ødelagt" jernbane enn en jernbane som ikke er der . Skal ikke ta ingeniør-korpsene lang tid å bygge broer osv. Og i en ødelagt jernbane er det bare sporene som er litt ødelagte; ganske enkelt å bare trekke nye spor der den gamle var. Dette klarte tyskerene for 60år siden. Tror resten av verden er kapabel til det nå, untatt oss. Lenke til kommentar
pertm Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Grunnen er vel at krigen ikke varte lenger for å si det slik, altså når tyskerne var i Norge og de bygde ut jernbanen nordover. Det er jernbane nord for fauske i Norge også, men den går jo fra Narvik og inn i Sverige. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Grunnen er vel heller at ikke de klarer å få sporene i Sør-Norge til å gå med overskudd en gang, og da vil de ihvertfall ikke klare det i Nord-Norge. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Grunnen er vel heller at ikke de klarer å få sporene i Sør-Norge til å gå med overskudd en gang, og da vil de ihvertfall ikke klare det i Nord-Norge. 7321570[/snapback] Tror nok så gjerne at den faktoren er viktig, ser liksom for meg en ensom trikkevogn mellom Bodø og Tromsø Ja her var det mye å tjene....! eeee går det kanskje ann å få uføretrygd for vogna? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Jernbane er en effektiv og hurtig måte å flytte tropper og utstyr. Muligens det som var i tankene til foredraget. En problemstilling som nok var mer aktuell før man fikk store transportfly. Men jernbaner har nok spilt en viktig og aktiv rolle i endel kriger. Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Har en generell interesse for forsvarspolitkk, og da jeg her en dag fikk høre fra en venn at han på ett foredrag her i Tromsø forrige uke (Skal lete opp navnet) fikk servert at hovedgrunnen til at Norge i dag ikke har jernbane lengre nord enn Fause, er at det vil true Norges forhold til Russland, bla. fordi en invasjon begge veier vil bli langt enklere. Dette skurrer i mine ører, er det noe bak dette argumentet i det heletatt? Nei. Grunnen til at det i det hele tatt er jernbane til Fauske er fordi tyskerne bygde den. Sjansen for at den skal bli utvidet nordover forsvant 9. mai 1945. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Jernbane er en effektiv og hurtig måte å flytte tropper og utstyr. Muligens det som var i tankene til foredraget. En problemstilling som nok var mer aktuell før man fikk store transportfly. Men jernbaner har nok spilt en viktig og aktiv rolle i endel kriger. 7325145[/snapback] Du vil ha vanskeligheter å flytte mengder av bl.a. tanks i fly... 50tonn pr stk drar ned.. Og det å konstant forsyne divisjoner v.h.a. fly, da de er veldig sårbare. Er det ikke i luften vesten har krevd sitt herredømme? Endret 21. november 2006 av lithium Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jernbane noen steder i det hele tatt i norge er totalt meningsløst. Først skal vi betale enoorme summer for selve jernbanen for så å bruke utallige millioner hvert år i subsidier så jernbaneverket har råd til å drifte tjenesten. Kostnaden for å bygge veier er mange ganger billigere enn jernbane, og trenger ingen modifikasjoner for framtidige teknologier som biodiesel og elbiler. I tillegg tjener norge enorme summer på bil. Er vel slik at rundt en fjerdedel av summene bilister betaler inn hvert år går tilbake til veidrift. Så hva skal vi velge? Å ruste opp veinettet, eller å bygge jernbane til astronomiske summer som vi i tillegg må subsidiere i all overskuelig framtid for at togene skal gå? Ironisk at FRP, som ofte er beskyldt for å være pengesløsere nr 1, var de eneste på stortinget som stemte mot å utrede en superjernbane i Norge. Godt at noen har vettet i behold. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Jernbane noen steder i det hele tatt i norge er totalt meningsløst. Først skal vi betale enoorme summer for selve jernbanen for så å bruke utallige millioner hvert år i subsidier så jernbaneverket har råd til å drifte tjenesten. Kostnaden for å bygge veier er mange ganger billigere enn jernbane, og trenger ingen modifikasjoner for framtidige teknologier som biodiesel og elbiler. I tillegg tjener norge enorme summer på bil. Er vel slik at rundt en fjerdedel av summene bilister betaler inn hvert år går tilbake til veidrift. Så hva skal vi velge? Å ruste opp veinettet, eller å bygge jernbane til astronomiske summer som vi i tillegg må subsidiere i all overskuelig framtid for at togene skal gå? Ironisk at FRP, som ofte er beskyldt for å være pengesløsere nr 1, var de eneste på stortinget som stemte mot å utrede en superjernbane i Norge. Godt at noen har vettet i behold. 7355044[/snapback] Nja, tenker du ikke bare på persontrafikk nå? Enorme mengder gods transporteres jo på skinner. Hvis vi feks. hadde lagt ned jernbanen hadde jo mengden av lastebilder/ trailere økt kollosalt. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Har en generell interesse for forsvarspolitkk, og da jeg her en dag fikk høre fra en venn at han på ett foredrag her i Tromsø forrige uke (Skal lete opp navnet) fikk servert at hovedgrunnen til at Norge i dag ikke har jernbane lengre nord enn Fause, er at det vil true Norges forhold til Russland, bla. fordi en invasjon begge veier vil bli langt enklere. Dette skurrer i mine ører, er det noe bak dette argumentet i det heletatt? Nei. Grunnen til at det i det hele tatt er jernbane til Fauske er fordi tyskerne bygde den. Sjansen for at den skal bli utvidet nordover forsvant 9. mai 1945. 7326966[/snapback] Ja, slekta mi har en stor eiendom et stykke nord for Fauske. Her har vi jernbane traseer (delvis med skinnegang) og tunneller (ikke ferdigbygd) Alt ble bygd av OT (Org.Toth) under krigen under ledelse av tyske og østerriske ingeniører. Tror ikke det ville ha kostet så mye å fullføre denne strekningen (Fauske - Narvik) etter krigen. Men da hadde man selvfølgelig andre prioriteter. Noe av dette er nok brukbart idag (skinnetraseer) En spennende tanke er jo at man kunne fullføre denne strekningen. Men siden "alle" nordlendinger flytter sørover, blir det jo mindre og mindre behov for jernbane i nord-norge også desverre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå