Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sette opp filserver

Anbefalte innlegg

Hei

Hadde planer om å sette opp en filserver i kjellern, men jeg vil ha mulighet til å ha full kontroll på alt som skjer på pcen. sånn at den kan stå å kjøre div programmer 24/7 og at jeg hele tiden kan gå inn fra pcen som står her på rommet å gjøre endringer osv.

Det jeg tenker meg er noe allà fjernhjelp på msn. sånn at jeg har mulighet til 100% kontroll over pcen, men ulempen med fjernhjelp er jo at da må jeg ned i kjellern å trykke "start fjernhjelp" som jeg ikke gidder :p

Er det noen som vet om noen sånne muligheter ?

Vil ikke sette den opp med remote desktop fordi jeg vil ha muligheten for å bruke min pc til spill,msn og all annen møkk jeg gjør :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo prøve med et program kalt Log Me In. Nettbasert program, hvor du laster ned et lite program som legger seg i tray og sålenge det ligger der kan du logge deg inn med bruker og pass via internett og styre desktoppet. Bruker det selv bl.a når folk jeg kjenner trenger support(Er blitt support-personen i familien).

Dette kjekke programmet finnes på www.logmein.com

Lenke til kommentar
Er det noen som vet om noen sånne muligheter ?

Vil ikke sette den opp med remote desktop fordi jeg vil ha muligheten for å bruke min pc til spill,msn og all annen møkk jeg gjør :p

7317843[/snapback]

Remote Desktop er egentlig det du ser etter. Du kan da bruke MSN og sånn på din PC hvis du vil, selv om du kjører RDP (remote desktop). Du får serveren sin skjerm opp i et vindu, og kan maksimere, minimere, etc. det .

VNC gjør akkurat det samme.

Disse funker hovedsakelig på det lokale nettet, men kan også brukes fra internett hvis du setter opp routeren.

RDP skrus på under Egenskaper for System, Ekstern.

Lenke til kommentar

prøver meg med remote desktop ;) men åssen kommer jeg meg inn på det ? :p er n00b på hele den greia her så trenger det inn med te-skje...

Hvordan velger jeg passordet og brukernavnet jeg må ha for å logge inn på den pcen som skal "kontroleres" ?

Edit: fant ut hvordan jeg logger på

Edit2: Fant ut av resten

Endret av Diddern
Lenke til kommentar

Det som var planen var å kunne ha alt av musikken og filmene mine på denne servern. men når jeg foreksempel spiller av en av små filmsnuttene jeg har på den pcen så lagger det...

så hadde det mest realistiske og letteste vært å hatt en ekstra disk i denne pcen som jeg da hadde pakket ut filene som ligger på servern til ? hadde dette tatt mye mer tid siden det må over nettverket ?

Lenke til kommentar
Hmm... sikkert bare den lappisen jeg testa dette på nå som ikke helt klarte å henge med i svingene ;) 6år gammel med 750Mhz CPU  :w00t:

7326078[/snapback]

Skulle i utgangspunket ikke være noe i veien med å spille av filmer over nettverket på en slik PC. Bruker selv en 700Mhz med 3x256MB RAM og det funker helt fint over nettverket. Har maskinen med filmene koblet til ruteren med nettverkskabel, mens min maskin som spiller av filmene over nettverket er koblet til via WLAN.

Hadde litt problemer i begynnelsen med at filmene lagget når jeg avspillte de. Men tror det var pågrunn av at filserveren også var koblet til trådløst. Nå som den er koblet med kabel har jeg ikke det problemet lengre....

Lenke til kommentar

Har selv en fil-server og bruker min xps til streame til tv/surround reciver. Xps`n er trådløs tilkoblet, og ser på nettverkbruk når jeg ser "dvd-film" så bruker den ca 12%

Og jeg bruker remote desktop som er i xp, både fra min stasjonære og xps`n til å gjøre ting og tang av endringer på fil-serveren.

Fil-serveren har hverken skjerm/mus/tastatur tilkoblet, men har liggende om jeg får bruk for det på den.

Endret av KenBjork
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...