Gå til innhold

Hvem kan man kalle nordmann?

Anbefalte innlegg

<pirkemodus>

Så 20% av USA's befolkning er ikke amerikanere fordi tipp tipp tipp tipp tippp oldefaren deres kom fra afrika?

Er vel 13%?

Kong Olav, født i Storbritannia.

Mari Boine, etnisk samisk

Erik Bye, født i USA

Kong Haakon, født i Danmark

To kongelige på lista da, de er vel ikke akkurat representative... og samisk etnisitet finnes vel ikke. De er identiske med andre nordmenn særlig nordfra. Vips er vi gått fra 40% til 10% ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tok poenget... det med papiret var egentlig strengt tatt myntet på påstanden om at det er passet som avgjør hvilket folkeslag du tilhører...

"Nordmann" er ikke navn på et folkeslag, men navnet på en nasjonalitet.

Vennligst forhold deg til fakta.

7596180[/snapback]

Vennligst slutt å framlegge dine egne vage oppfatninger som fakta...

Nordmann har i all tid vært brukt om de fra Norge med historie herfra...

Det at noen vil være så politisk korrekt at de vil innlemme alle under samme begrepet for stå på deres kappe... men det betyr ikke at det er sant.

Nordmann er et begrep vi har i Norge og varianter av ellers i norden...

At du er norsk angir din nasjonalitet... men nordmann kan du være med australsk statsborgerskap... Hvis jeg flytter til australia og får meg statsborgerskap der, så vil jeg fortsatt være en nordmann... selv uten norsk pass...

Vist man skal være helt upoltisk korrekt så sier man : Hvit hud og snakker norsk. Men siden Norge er blitt et flerkulturelt samfunn og man har mange som har vokst opp her, men somikke er etnisk norske så blir hele begrepet tullball. Syntes man kan heller spørre om man er norsk. Har man norsk statsborgerskap = Norsk. Myyye lettere. Alt det derre tullet med om man er" normann" eller ikke er blitt ett så utvannet og vagt begrep. Alle har ulik forståelse for hva som innebærer og være "nordmann".

7596231[/snapback]

Det kan jeg sakens være så smått enig i... at begrepet bør kanskje fades ut og gå over til bare norsk...

Og angående kongen... det stemmer at vi ved frigjøringen tok til oss en konge av ikke-norsk hærkomst. Olav var barn av to som ikke var nordmenn....and so forth med Harald (tror jeg)... så ja, jeg tør mene at han ikke er en Nordmann...

Men begge har blitt trykket til folkets bryst som sin konge og blir derfor oppfattet som nordmenn... eller tatt til vår inntekt om du vil...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Normenn er folk som enten har lange røtter tilbake i landet eller følger norske skikker. DVS. man kan kaste ut alle tredjegenerasjons pakistanere og somalere som fremdeles ikke prater reint norsk og ser på seg selv som pakistanere/somalere med sine egne skikker.

7588365[/snapback]

Hvor lange røtter skal man ha? Og hva er "røtter"??

7588620[/snapback]

Man skal ha røtter som går nokså langt tilbake i tid til at man enten kan få fram at en av forfedrene har kjempet for landet eller at man kan spore ivertfall noen av de eldste familiemedlemmer som norske så langt tilbake slekten går.

Samfunnsmessig idag så holder det med norsk pass for å være norsk, selvom du har lagd det hjemme i skuret i Somalia, det holder at grensevakten godkjenner.

For å være genetisk, stammemessig og nasjonalististisk norsk som i ett folkeslagg innenfor en hvis grense, så må man kjenne kulturen ut og inn samt at mann sverger lojalitet og bekjenntskap til det stedet man er født og kan dokumentere med røtter. Da sier ikke papirer som pass en dritt. Man må også ha noe av de samme genetiske kodene som det norske folkeslag. Dvs. de fleste negrene har tjukke lepper og er mørke i huden, og de fleste normenn har lyst hår og er hvite.

Endret av Camper_killer
Lenke til kommentar
Jeg er en hvit nordmann som du vil forestille deg, men jeg driter ærlig talt i norsk historie. Kan gjerne være fra Australia for min del.

7596964[/snapback]

Og det er nettopp deg som jeg ville skutt i et uhell når du deserterte under en eventuell russisk okkupasjon. Man kan godt drite i Norge selvom man er norsk :)

Lenke til kommentar
Tok poenget... det med papiret var egentlig strengt tatt myntet på påstanden om at det er passet som avgjør hvilket folkeslag du tilhører...

"Nordmann" er ikke navn på et folkeslag, men navnet på en nasjonalitet.

Vennligst forhold deg til fakta.

7596180[/snapback]

Vennligst slutt å framlegge dine egne vage oppfatninger som fakta...

Dette er ikke mine egne vage oppfatninger, men selve definisjonen på ordet. Leste du ikke mitt tidligere innlegg om dette i tråden? Ignorerte du det med vilje?

Lenke til kommentar

"Alt var mye bedre under krigen", sang Ole Paus. Før krigen bodde folk der de kom fra. Nordmenn i Norge, pakistanere i Pakistan, osv. I hvert fall var det den gjengse oppfatningen her i landet. Selvfølgelig bodde det engelskmenn og svensker her, og norsk-amerikanere i USA, men alt var enkelt og oversiktlig.

Men så kom det pakistanere til Norge, og norske barn vokste opp i Afrika, og alt ble etter hvert så komplisert at det ikke lenger var så lett å beskrive hvem som var "nordmann".

Men er det så farlig?

Når en person presenterer seg som "nordmann", hva ønsker vedkommende å formidle med det det? Og hva forbinder motparten med "nordmenn"? Har i det hele tatt de to de samme assosiasjonene når de tenker på "nordmenn"?

"Nordmann" virker som et ord man kan bruke for å skille de som er det fra de som ikke er det, men jeg er usikker på hva man egentlig beskriver med det. Er det å være nordmann en udelt positiv egenskap? For den som kaller seg det er det nok det - det er sjelden folk går rundt og rakker ned på seg selv. ("Hei, jeg er sengevæter. Du også?") Neppe.

Når ord ikke lenger har en noenlunde entydig betydning, da får man kanskje heller velge andre ord for å få fram det man mener?

Jeg er født i Norge, snakker norsk, har "blek" hud (- den er i hvert fall ikke hvit -), blå øyne og gråblondt hår, norsk statsborgerskap, medlem av statskirken (antar jeg), spiser ribbe til jul, drikker øl & akevitt. Og jeg kan ikke huske sist jeg kalte meg selv nordmann. De som ikke snakker norsk forstår jo ikke hva jeg sier, og de som gjør det har gjettet det lenge før jeg nevner øl & akevitt.

Vi nordmenn .... klarer nesten ikke å bli enige om noen ting. Det er vel det som gjør oss så like, kanskje.

Lenke til kommentar

Men er det så farlig?

Svarte hevder at europeere og amerikanere forsøker å utslette dem med HIV, Ebola osv. muslimer hevder det samme. Tidligere gjorde også asiater det. Indianere også, med god grunn, også videre...

Det virker som om det eneste folkeslaget som ikke har "lov" til å få være seg selv eller være for seg selv dersom de så ønsker er de rike vesteuropeiske og amerikanske.

Lenke til kommentar
Dette er ikke mine egne vage oppfatninger, men selve definisjonen på ordet. Leste du ikke mitt tidligere innlegg om dette i tråden? Ignorerte du det med vilje?

7599531[/snapback]

nordmann (norsktalende) person av norsk nasjonalitet: vi nordmenn / Ola nordmann; han var god nordmann under krigen ɔ:sympatiserte el. fraterniserte ikke med fienden

Etym.: gno. norðmaðr eg. 'mann fra nord'

nasjonalitet -en, -er

1 det å tilhøre en nasjon; nasjonaleiendommelighet: bevare sin nasjonalitet

2 nasjon; folkeslag: i verdensbyene ser man folk av alle nasjonaliteter

Så statsborgerskap og nasjonalitet er ikke nødvendigvis det samme... En som kommer hit fra India kan bevare sin nasjonalitet, selv med norsk pass...

Og: gno. norðmaðr eg. 'mann fra nord

Lenke til kommentar
Men er det så farlig?

Svarte hevder at europeere og amerikanere forsøker å utslette dem med HIV, Ebola osv. muslimer hevder det samme. Tidligere gjorde også asiater det. Indianere også, med god grunn, også videre...

Det virker som om det eneste folkeslaget som ikke har "lov" til å få være seg selv eller være for seg selv dersom de så ønsker er de rike vesteuropeiske og amerikanske.

7599931[/snapback]

Ja, det er negernes feil :nei:

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du tok poenget, og hvor skrev jeg noe om papir i noens lomme? Personen som flest nordmenn (jeg kan ikke garantere for at alle hadde norsk statsborgerskap dog) anså som århundrets beste nordmann var en innvandrer.

Altså er det ikke umulig å oppnå status som nordmann uten å være født i landet, eller ha familie herfra.

7595071[/snapback]

Men jo... det er umulig å oppnå status som Nordmann uten etnisk tilhørighet...

Nå kjenner ikke jeg til den kåringen du prater om, men det kan forsåvidt være en ment som en æresbetegnelse å få en slik kåring uten å være nordmann...

7595176[/snapback]

Du er klar over at det var Kong Olav V som vant den kåringen? Sier du at du ikke ser på en norsk konge som nordmann?

7595193[/snapback]

Ja, selvsagt er jeg klar over det, og det går frem av innlegget mitt. Kong Olav, og for så vidt også Kong Harald, har ikke en dråpe norsk blod i sine årer. Kong Haakon snakket ikke engang norsk.

Jeg har ingen problemer med å omtale disse som nordmenn, men det blir vanskelige for enkelte i denne tråden å opprettholde denne betegnelsen på våre tre moderne konger, om deres eksluderende kriterier legges til grunn.

Lenke til kommentar
Jeg tror ikke du tok poenget, og hvor skrev jeg noe om papir i noens lomme? Personen som flest nordmenn (jeg kan ikke garantere for at alle hadde norsk statsborgerskap dog) anså som århundrets beste nordmann var en innvandrer.

Altså er det ikke umulig å oppnå status som nordmann uten å være født i landet, eller ha familie herfra.

7595071[/snapback]

Men jo... det er umulig å oppnå status som Nordmann uten etnisk tilhørighet...

Nå kjenner ikke jeg til den kåringen du prater om, men det kan forsåvidt være en ment som en æresbetegnelse å få en slik kåring uten å være nordmann...

7595176[/snapback]

Du er klar over at det var Kong Olav V som vant den kåringen? Sier du at du ikke ser på en norsk konge som nordmann?

7595193[/snapback]

Ja, selvsagt er jeg klar over det, og det går frem av innlegget mitt. Kong Olav, og for så vidt også Kong Harald, har ikke en dråpe norsk blod i sine årer. Kong Haakon snakket ikke engang norsk.

Jeg har ingen problemer med å omtale disse som nordmenn, men det blir vanskelige for enkelte i denne tråden å opprettholde denne betegnelsen på våre tre moderne konger, om deres eksluderende kriterier legges til grunn.

7605614[/snapback]

Den danske kongelinjen har tonnehvis av norsk blod, dvs. at både Olav og Haakon har norskt blod i årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...