Gjest Bruker-95147 Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Normenn er folk som enten har lange røtter tilbake i landet eller følger norske skikker. DVS. man kan kaste ut alle tredjegenerasjons pakistanere og somalere som fremdeles ikke prater reint norsk og ser på seg selv som pakistanere/somalere med sine egne skikker. 7588365[/snapback] Hvor lange røtter skal man ha? Og hva er "røtter"?? Lenke til kommentar
Ash3s Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 de som er føtt norge og har norske foreldre som er føtt i norge en nordmenn! Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 de som er føtt norge og har norske foreldre som er føtt i norge en nordmenn! Tredje generasjon, med andre ord. Det finnes allerede mange tredjegenerasjons pakistanere f.eks. Er de nordmenn? Eller skal vi dytte denne magiske grensa tilbake hver gang det kommer en ny generasjon innvandrere? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Nordmenn er de som har norsk statsborgerskap, ferdig med det. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Pricks har en tendens til å si ting kort og konsist, og atter en gang er jeg helt enig med ham. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 27. desember 2006 Del Skrevet 27. desember 2006 Nordmenn er de som har norsk statsborgerskap, ferdig med det. 7589662[/snapback] Endelig kom den udiskutable sannhet... Nordmenn er de som er av nordisk ætt... et folkeslag... Like enkelt for en pakistaner å bli Nordmann som det er for kongen (den norske) å bli afro-amerikaner... Men å bli norsk er noe helt annet...Det krever bare norsk statsborgerskap... Hvorfor er det ikke nok å kalle seg norsk? En del Nordmenn er faktisk stolt av å være Nordmenn...og det UTEN å være medlem av vigrid... Er det viktig å ta fra Nordmenn mest mulig av identiteten? Hvis jeg flytter til Finnmark... er det ikke nok at jeg kaller meg Nordmann og norsk? Har jeg spesielt stor grunn til å kalle meg Same? Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 En del Nordmenn er faktisk stolt av å være Nordmenn...og det UTEN å være medlem av vigrid... Er det viktig å ta fra Nordmenn mest mulig av identiteten? Jeg tror vi har importert disse "verdiene" fra USA. Der kan du være stolt av å være "native american". Stolt av å være "african-american". "Asian-american". Du kan være stolt over å være fra Hawaii. Latino. Men ikke F om du kan være stolt over å være hvit eller av europeisk slekt. :!: Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Nordmenn er de som er av nordisk ætt... et folkeslag... Hmm, nei. Nordmenn er det vi kaller de som er norske, og man er norsk når man har norsk pass nordmann ~mann (eg 'person fra Norden, nordbo') person fra Norge, jf Ola nordmann nordmann (norsktalende) person av norsk nasjonalitet: vi nordmenn / Ola nordmann; han var god nordmann under krigen ɔ:sympatiserte el. fraterniserte ikke med fiendenEtym.: gno. norðmaðr eg. 'mann fra nord' Er det viktig å ta fra Nordmenn mest mulig av identiteten? Nei, men så er nordmenn ekstremt forskjellige også - selv de med samme hudfarge Lenke til kommentar
Dark Nemesis Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Normenn er folk som enten har lange røtter tilbake i landet eller følger norske skikker. DVS. man kan kaste ut alle tredjegenerasjons pakistanere og somalere som fremdeles ikke prater reint norsk og ser på seg selv som pakistanere/somalere med sine egne skikker. 7588365[/snapback] Er fra Somalia selv, jeg. Og jeg ser på meg selv som norsk, prater reint norsk, og følger norske skikker. Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 En nordmann er en person som er slik som flertallet i norge er altså hvite og ikke svarte muslimer osv. feks. hvis en neger flytter til norge eller er født her så ser jeg på dem uansett som utenlanske siden dem er ikke like som flertallet her og er ikke etnisk norske og vil heller aldri bli det uansett hva dem liker å tru. 7342660[/snapback] Så 20% av USA's befolkning er ikke amerikanere fordi tipp tipp tipp tipp tippp oldefaren deres kom fra afrika? Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Århundrets nordmann, og det var akkurat det ordvalget NRK valgte i kåringen, gikk til en førstegenerasjons innvandrer. Foreldrene lærte seg aldri språket, familien tok aldri noen vanlig jobb, og selv importerte århundrets nordmann brud fra utlandet - sin kusine (og det er vel ikke veldig kontroversielt å anta det var arrangert). Uten en dråpe norsk blod i sine årer ble denne mannen valgt til århundrets nordmann, uten særlig kontrovers. Så nordmenn kommer i mange former og fasonger. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Århundrets nordmann, og det var akkurat det ordvalget NRK valgte i kåringen, gikk til en førstegenerasjons innvandrer. Foreldrene lærte seg aldri språket, familien tok aldri noen vanlig jobb, og selv importerte århundrets nordmann brud fra utlandet - sin kusine (og det er vel ikke veldig kontroversielt å anta det var arrangert). Uten en dråpe norsk blod i sine årer ble denne mannen valgt til århundrets nordmann, uten særlig kontrovers. Så nordmenn kommer i mange former og fasonger. 7594652[/snapback] SÅ da er Nordmann et ord uten mål og mening... Det er et ord som beskriver hva slags papir en person har i lomma... Siden NRK er en autoritet på området...så må det vel være slik [/ironi] Jeez... Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 (endret) Jeg tror ikke du tok poenget, og hvor skrev jeg noe om papir i noens lomme? Personen som flest nordmenn (jeg kan ikke garantere for at alle hadde norsk statsborgerskap dog) anså som århundrets beste nordmann var en innvandrer. Altså er det ikke umulig å oppnå status som nordmann uten å være født i landet, eller ha familie herfra. Endret 28. desember 2006 av Cybbe Lenke til kommentar
Pjakk Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Føler man seg som en nordmann eller hvis man vil være en nordmann og har bodd eller bor i Norge ja da er mann en nordmann syntes jeg.. Samma hvor folk blir født eller åssen farge pigment de har i huden vell.. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg tror ikke du tok poenget, og hvor skrev jeg noe om papir i noens lomme? Personen som flest nordmenn (jeg kan ikke garantere for at alle hadde norsk statsborgerskap dog) anså som århundrets beste nordmann var en innvandrer. Altså er det ikke umulig å oppnå status som nordmann uten å være født i landet, eller ha familie herfra. 7595071[/snapback] Tok poenget... det med papiret var egentlig strengt tatt myntet på påstanden om at det er passet som avgjør hvilket folkeslag du tilhører... Men jo... det er umulig å oppnå status som Nordmann uten etnisk tilhørighet... Nå kjenner ikke jeg til den kåringen du prater om, men det kan forsåvidt være en ment som en æresbetegnelse å få en slik kåring uten å være nordmann... På samme måte kan du få andre æresbetegnelser uten å faktisk være det du er blitt æret som. Ta Sean Connery f.eks. . Movie actor Sean Connery received his Honorary 3rd Dan (Sandan) from Mas Oyama. Some Kyokushin students are in the movie, "You Only Live Twice," starring Mr. Connery. Link til siden, se år 1966. Sandan... tredje sorte belte.. tittelen sensei i kyokushinkai... uten å være en karateka... Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Føler man seg som en nordmann eller hvis man vil være en nordmann og har bodd eller bor i Norge ja da er mann en nordmann syntes jeg..Samma hvor folk blir født eller åssen farge pigment de har i huden vell.. 7595126[/snapback] Føler meg som same, har bodd i troms under førstegangstjenesten... teller det? Er jeg same? Men samma hvilken pigment de har i huden... couldn't care less... Der er vi enig... Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Jeg tror ikke du tok poenget, og hvor skrev jeg noe om papir i noens lomme? Personen som flest nordmenn (jeg kan ikke garantere for at alle hadde norsk statsborgerskap dog) anså som århundrets beste nordmann var en innvandrer. Altså er det ikke umulig å oppnå status som nordmann uten å være født i landet, eller ha familie herfra. 7595071[/snapback] Tok poenget... det med papiret var egentlig strengt tatt myntet på påstanden om at det er passet som avgjør hvilket folkeslag du tilhører... Men jo... det er umulig å oppnå status som Nordmann uten etnisk tilhørighet... Nå kjenner ikke jeg til den kåringen du prater om, men det kan forsåvidt være en ment som en æresbetegnelse å få en slik kåring uten å være nordmann... 7595176[/snapback] Du er klar over at det var Kong Olav V som vant den kåringen? Sier du at du ikke ser på en norsk konge som nordmann? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Kong Olav, født i Storbritannia. Mari Boine, etnisk samisk Erik Bye, født i USA Kong Haakon, født i Danmark 4 av 10 er enten oppvokst, født i utlandet eller av ikke etnisk norsk avstamning, av de viktigste kandidatene til århundrets Nordmann. Tror det sier at behovet slike kriterier som enkelte her hevder faller på sin urimelighet. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Tok poenget... det med papiret var egentlig strengt tatt myntet på påstanden om at det er passet som avgjør hvilket folkeslag du tilhører... "Nordmann" er ikke navn på et folkeslag, men navnet på en nasjonalitet. Vennligst forhold deg til fakta. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 28. desember 2006 Del Skrevet 28. desember 2006 Vist man skal være helt upoltisk korrekt så sier man : Hvit hud og snakker norsk. Men siden Norge er blitt et flerkulturelt samfunn og man har mange som har vokst opp her, men somikke er etnisk norske så blir hele begrepet tullball. Syntes man kan heller spørre om man er norsk. Har man norsk statsborgerskap = Norsk. Myyye lettere. Alt det derre tullet med om man er" normann" eller ikke er blitt ett så utvannet og vagt begrep. Alle har ulik forståelse for hva som innebærer og være "nordmann". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå