Gå til innhold

Hvem kan man kalle nordmann?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er en ikke-hvit nordmann som er har bodd halvparten av livet i ørkenen i Irak.

Jeg er førstegenerasjonsinnvandrer, men betegner meg som nordmann fordi jeg snakker omtrent bare norsk (kan riktignok engelsk, to kurdiske språk og spansk) og følger norsk kultur. Jeg vil aldri bli norsk, men jeg kan ikke si jeg er en helt kurder heller.

Lenke til kommentar
Jeg er en ikke-hvit nordmann som er har bodd halvparten av livet i ørkenen i Irak.

Jeg er førstegenerasjonsinnvandrer, men betegner meg som nordmann fordi jeg snakker omtrent bare norsk (kan riktignok engelsk, to kurdiske språk og spansk) og følger norsk kultur. Jeg vil aldri bli norsk, men jeg kan ikke si jeg er en helt kurder heller.

7364132[/snapback]

Lurer litt på å flytte til Manhattan, lære meg mohicansk og bli mohicaner...

Greit at du kan kalle deg norsk... men ikke nordmann... hvorfor i all verden ønsker du det?

Det å være nordmann er å være en del av et folk... en identitet... og da bør du i det minste ha noen form for avstamming fra det du kaller deg som.

Det at det skal være opp til hvem som helst å kalle seg nordmann er å ta fra svært mange deres navngitte identitet...

Hva er galt med å bare kalle seg norsk? Det er jo faktisk det du kan blir/er...

Er det slik at du skjemmes over eget opphav? I tilfelle, hvorfor?

Lenke til kommentar
Kan noen da forklare meg hvordan en ekte amerikaner ser ut, hvis det er så mange punkter som må følges for å være ekte nordmann?

PS: Alle amerikanere er innvandrere, inkludert indianere som flyttet dit for omtrent 40 000 år siden.

7366112[/snapback]

Nå er da vitterlig America en verdensdel... så en ekte americaner ser vel ut som... hmm.. ser ganske forskjellig ut egentlig...

Du har helt rett... alle som ikke bor der den første celledelinga fant sted er egentlig innvandrere...

Synes det må være lov å sette en grense i hvertfall så langt tilbake slektene kan følges rent skriftlig... :roll:

Lenke til kommentar

Altså det spørs jo helt hva du legger i ordet.

Nord-mann = Mann fra norden, med etnisk tilknyttning det opprinnelige folket som flyttet hit.

Å være Norsk = Person som lever i Norge med Norsk pass, Statsborgerskap, er integrert i den Norske kultur og kan snakke norsk. Trenger ikke være etnisk knyttet til Nordmannen

Lenke til kommentar
Kan noen da forklare meg hvordan en ekte amerikaner ser ut, hvis det er så mange punkter som må følges for å være ekte nordmann?

PS: Alle amerikanere er innvandrere, inkludert indianere som flyttet dit for omtrent 40 000 år siden.

7366112[/snapback]

En amerikaner er en som kommer fra USA. Og det var det jeg mente.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

7366112[/snapback]

En amerikaner er en som kommer fra USA. Og det var det jeg mente.

7370123[/snapback]

Hva med alle "amerikanere" som ikke bor i USA?

Lenke til kommentar

"Latin-Amerikanere" er den store gruppen under USA og De Karibiske øyer. Ellers kaller man vel de fra de andre landene for meksikanere, colombianere, ecuatorianere, cubanere, canadiere osv...

En amerikaner er en fra USA, hvertfall i mitt hode.

"I'm an American, not a Canadian". Så ja, jeg tror betegnelsen på det å være amerikaner, er en som kommer fra USA.

Men svar nå på det spørsmålet mitt da isteden..?

Lenke til kommentar
Det er en viss forskjell når man snakker om andre vest/nord europeere.

Jeg ser mer "norsk" ut enn reodor felgen selv med oransj hår, veldig hvit hud, født i Norge, faren min er fra Norge, men moren min er fra Ecuador. Mentalt sett er jeg kanskje ikke så veldig urnorsk. Er jeg norsk?

Uhm. Det var den samme germanske stammen som bosatte skandinavia gjennom danmark -> Opp Skåne og så videre utover Norge/Sverige/Vest Finland. Du vil ikke finne en generell forskjell på genmateriale mellom etniske dansker og etniske nordmenn. Den norske genmassen kan ikke bli blandet av Svensker/Dansker, da vi er av samme folk.

Hvem i all verden sier at vi må være av samme rase for å være norske?

For å si det sånn så er det vel slik at alle "ekte nordmenn" er etterkommere av folk som tidligere har innvandret til Norge, eller? Så vidt jeg vet er vi alle fra Afrika og stammer fra aper.

7362427[/snapback]

Man må være av samme rase for å være etnisk norsk, det er nettopp det etnisk betyr! Og en annen ting, her siterer du meg helt ut av kontekst - teksten min var en kommentar på en annen tekst, en tekst som prøvde å eliminere sammenhengen mellom etnisitet og rase ved å si at vi er en smeltedeig mellom Svensker, dansker og nordmenn. Kommentaren min var at vi alle tilhørte samme genmasse.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

For å si det sånn, Min mening.

Nordmenn er nordmenn, de som har røtter i detta landet osv.

de som er fra skandinavia og som bor i Norge kan jeg godt kalle nordmenn.

men når det kommer til pakistanere, negere, osv så mener jeg at de ikke er nordmenn, hvertfall det mindretallet som verken kan nasjonalsangen vår og heller ikke klarer å tegne det norske flagget!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...