Thend Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 det finnes ingen etnisk gruppe som kalles pakistanere trycka här, grabben Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Da finnes det vel ikke noe etniske nordmenn heller da? Men alpelappgermanere? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Ehhh...En etnisk nordmann er en som har to foreldre som begge er født i Norge. Kongen er foresten ikke etnisk nordmann. Lenke til kommentar
Kontorstol Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 De som har 100% norsk far og 100% norsk mor Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Nei, det trenger de ikke ha. Hva hvis faren til faren er dansk? Eller Sudansk for den saks skyld? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Enten er faren norsk eller mora er norsk, og du må være født i Norge. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Da er ikke kongen nordmann da. Men han er norsk. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 (endret) Nordmenn: http://no.wikipedia.org/wiki/Nordmann Endret 25. november 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Normann? Det er normenn det, født og oppvokst i norrge, som har mor/far bestemor/bestefar som er ekte normenn. Med andre ord, alt som er importert til landet er ikkje nordmenn. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 25. november 2006 Del Skrevet 25. november 2006 Hva om bestefar er halvt svensk? Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg liker å tro at det som gjør oss nordmenn, uansett farge og religion er noen felles verdier og et ønske om demokrati og frihet. Naivt kanskje... Lenke til kommentar
zilch Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 For å være kvalifisert som ekte nordmann kreves det riktig farge, og riktige gener og blod. Dersom en ikke tilfredstiller disse kravene er en heller ikke en ekte nordmann. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 (endret) Hva slags farge, gener og blod er det vi må ha da? (Teknisk info). Og hva er det som skiller dette fra f.eks briter, spanjoler, grekere, arabere, osv...? Edit: Litt av poenget mitt er å vise at genmassen ikke nødvendigvis kan avgjøre om man er nordmann eller ikke. Samene skiller seg genetisk fra de fleste andre nordmenn, men om det er noen som har historisk rett til å kalle seg nordmenn (i forhold deler av det geografiske Norge) er det nettopp samene. Vi har hatt innvandring fra Danmark og Sverige under unionsperiodene, noe som også gjør at den norske "genbanken" ble blandet. Konklusjonen min er at man ikke nødvendigvis kan avgjøre om en person er nordmann basert på genetiske tester, i beste fall kan man avgjøre at personen er av nordeuropeisk avstamming. Endret 26. november 2006 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Thend Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Da finnes det vel ikke noe etniske nordmenn heller da? Men alpelappgermanere? 7357671[/snapback] Jeg tror du misforsto. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Ehhh...En etnisk nordmann er en som har to foreldre som begge er født i Norge. Dvs at ungene til to somaliere født i Norge blir etnisk norsk? Hah, det er akkurat det som ikke skjer. Kongen er foresten ikke etnisk nordmann. 7358294[/snapback] Det er en viss forskjell når man snakker om andre vest/nord europeere. Enten er faren norsk eller mora er norsk, og du må være født i Norge. 7358504[/snapback] Sirkelargumentasjon, her prøver man å definere nordmann med å bruke norsk? Hva slags farge, gener og blod er det vi må ha da? (Teknisk info). Og hva er det som skiller dette fra f.eks briter, spanjoler, grekere, arabere, osv...? Edit: Litt av poenget mitt er å vise at genmassen ikke nødvendigvis kan avgjøre om man er nordmann eller ikke. Samene skiller seg genetisk fra de fleste andre nordmenn, men om det er noen som har historisk rett til å kalle seg nordmenn (i forhold deler av det geografiske Norge) er det nettopp samene. Vi har hatt innvandring fra Danmark og Sverige under unionsperiodene, noe som også gjør at den norske "genbanken" ble blandet. Konklusjonen min er at man ikke nødvendigvis kan avgjøre om en person er nordmann basert på genetiske tester, i beste fall kan man avgjøre at personen er av nordeuropeisk avstamming. 7360394[/snapback] Uhm. Det var den samme germanske stammen som bosatte skandinavia gjennom danmark -> Opp Skåne og så videre utover Norge/Sverige/Vest Finland. Du vil ikke finne en generell forskjell på genmateriale mellom etniske dansker og etniske nordmenn. Den norske genmassen kan ikke bli blandet av Svensker/Dansker, da vi er av samme folk. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Edit: Litt av poenget mitt er å vise at genmassen ikke nødvendigvis kan avgjøre om man er nordmann eller ikke. Samene skiller seg genetisk fra de fleste andre nordmenn, men om det er noen som har historisk rett til å kalle seg nordmenn (i forhold deler av det geografiske Norge) er det nettopp samene. Skjønner for så vidt poenget ditt om at det ikke er spesielt lett å genteste om en er nordmann eller ei... Akkurat det her vel med mer enn union og innflytting fra Danmark og Sverige å gjøre. Norden besto en gang av svært mange konger og småriker...og at grensene ble som det ble byr vel på litt historiske tilfeldigheter... Men jeg er ikke helt på nett med ditt poeng om Samene... Samene er vel historisk sett et nomadefolk uten geografisk tilhørighet... og de kom til Norge etter Fosnafolket...dvs. de som vikingene og følgelig vi (Nordmenn, Svensker og Dansker) stammer fra... Litt info Dette er et faktum som tilsier at Samene ikke er noen urbefolkning i Norge... Men som jeg har forstått det så ble vel nordmann brukt om folk fra Norden... vikinger... og det inkluderte vel egentlig både Svensker og Dansker også... Lenke til kommentar
Wheeljack Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 For å kunne kalle deg nordmann skal du være født og oppvokst her til lands, snakke språket og forstå kulturen. Hudfarge eller etnisk tilhørighet spiller ingen trille så lenge kriteriene over er fylt. Jeg kan flytte til Sverige nå og bo der til jeg er 80. Svenske blir jeg aldri. ( Ohja.. og du skal like brunost, lutefisk og smøre niste! ) 7349112[/snapback] Utelukker du etnisk norske som ikke liker lutefisk, brunost og smøreniste som nordmann? Jeg tror definisjonen din blir litt tullete da, da omtrent kun 1/4 av befolkningen passer til din def. 7349337[/snapback] Siden du pirker... den siste setninga var selvfølgelig sarkastisk. Det første avsnittet står jeg for. Lenke til kommentar
toth Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Men som jeg har forstått det så ble vel nordmann brukt om folk fra Norden... vikinger... og det inkluderte vel egentlig både Svensker og Dansker også... 7361457[/snapback] Det er forskjell på nord-mann og nor(d)mann.. Vi fra norge er jo strengt tatt Normenn, uten D. Men nord-mann var en mann fra nord ja, inkludert svensker, dansker og finner. Nå betyr jo nordmann en fra norge, som alle vet.. IOM at svenskene og kaller oss det.. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Det er en viss forskjell når man snakker om andre vest/nord europeere. Jeg ser mer "norsk" ut enn reodor felgen selv med oransj hår, veldig hvit hud, født i Norge, faren min er fra Norge, men moren min er fra Ecuador. Mentalt sett er jeg kanskje ikke så veldig urnorsk. Er jeg norsk? Uhm. Det var den samme germanske stammen som bosatte skandinavia gjennom danmark -> Opp Skåne og så videre utover Norge/Sverige/Vest Finland. Du vil ikke finne en generell forskjell på genmateriale mellom etniske dansker og etniske nordmenn. Den norske genmassen kan ikke bli blandet av Svensker/Dansker, da vi er av samme folk. Hvem i all verden sier at vi må være av samme rase for å være norske? For å si det sånn så er det vel slik at alle "ekte nordmenn" er etterkommere av folk som tidligere har innvandret til Norge, eller? Så vidt jeg vet er vi alle fra Afrika og stammer fra aper. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 ArmenMinAU, jeg vil absolutt si du er norsk. Men det er sikkert andre her som er uenige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå