Gå til innhold

Hvem kan man kalle nordmann?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Media bruker forskjellige betegnelser på folk, som innvandrer, tredjegenerasjonsinnvandrer, svart nordmann, norsk-pakistaner, etnisk nordmann - eller da bare nordmann.

Hvordan vil du definere begrepet nordmann i dagens multikulturelle samfunn? Hva må til for å være nordmann?

7317505[/snapback]

En Nordmann er en som er født og oppvokst i Norge, med tilsvarende Norske foreldre. En Nordmann kan ikke være svart i huden, akkuratt som en Somalier ikke hva være hvit i huden. Man bli for ******* ikke norsk av å få norsk statsborgerskap, eier ikke folk nasjonal følelse? Jeg blir helt lei meg.

En annen ting er, vil innvandrerne være norske? En ting er sikkert, jeg hadde ikke blitt spanjol om jeg hadde flyttet til Spania! Min norske idetitet er altfor sterkt knyttet til min person til at jeg ville lagt fra meg den.

Endret av Valfar89
Lenke til kommentar
Med kultur mener jeg at hvis de vil bo i Norge, får de følge den norske kulturen og gjøre som nordmenn.. Hvis du skjønner... Jeg har ikke noe bra definisjon på det, men alle har et lite begrep om hva norsk kultur er...

Og jeg sa ikke bare kultur, men masse annet og, så når du sier et samfunn med kun kultur skjønner jeg deg ikke...

7345666[/snapback]

Altså, norsk kultur er stadig i forandring. Derfor kan du ikke kreve at man skal være en del av den "ekte" norske kulturen for å være nordmann. Dette pga det er ingen som kan definere norsk kultur, verken du eller jeg. Det kan hende at du mener at det er en del av norsk kultur å gå tur, men vil fks en lat 16-åring være enig med deg da?

Med den andre quoten sier jeg at dersom de skal bo i Norge, får de oppføre seg. Stjele, drepe og voldta kan de gjøre i hjemlandet... Holder de seg derimot unna det, altså at de ikke er kriminelle, i tillegg til det jeg nevnte over har jeg ikke noe problem med å godta dem...

7345666[/snapback]

Tror du at stjeling, dreping, voldtekt er et fenomen i alle land utenom Norge? Altså, si at en innvandrer voldtar og dreper ei norsk kvinne. Det du tenker er da : " dette hadde vært bedre om han hadde voldtatt og drept ei kvinne i hjemlandet sitt" ? Seriøst, bry deg heller om at mannen er en kriminell, enn at den kriminelle ikke er norsk. Tror ikke du reagerer annerledes hvis du blir ranet av en nordmann enn av en innvandrer..

Endret av fal
Lenke til kommentar
Tror ikke du reagerer annerledes hvis du blir ranet av en nordmann enn av en innvandrer..

7347826[/snapback]

De fleste gjør nok faktisk det, i form av å utvikle mer fremmedfrykt..

7347870[/snapback]

Jeg tenker mer på :

Blir du mindre/mer redd?

Blir du mindre/mer traumatisert?

Mister du mindre/mer penger pga ranet?

Hater du vedkommende like mye etter at han/hun har ranet deg? (Nei, ikke nasjonalitet, tenk på akkurat DEN PERSONEN som raner deg)

Lenke til kommentar
Tror du at stjeling, dreping, voldtekt er et fenomen i alle land utenom Norge? Altså, si at en innvandrer voldtar og dreper ei norsk kvinne. Det du tenker er da : " dette hadde vært bedre om han hadde voldtatt og drept ei kvinne i hjemlandet sitt" ? Seriøst, bry deg heller om at mannen er en kriminell, enn at den kriminelle ikke er norsk. Tror ikke du reagerer annerledes hvis du blir ranet av en nordmann enn av en innvandrer..

7347826[/snapback]

Vi trenger da ikke hente inn flere kriminelle hit... Skal de være kriminelle, får de være kriminelle i hjemlandet sitt!

Og jo, jeg ville reagert annerledes om jeg ble ranet av en innvandrer enn en nordmann... Ikke i form av at tapet av penger/verdier ville vært annerledes, men at det beviser at mange av innvandrerne er kriminelle...

Lenke til kommentar
Altså, si at en innvandrer voldtar og dreper ei norsk kvinne. Det du tenker er da : " dette hadde vært bedre om han hadde voldtatt og drept ei kvinne i hjemlandet sitt" ?

Ja... ? Selvfølgelig tenker man det. Videre tenker man at hadde ikke vedkommende vært her så hadde vi sluppet dette.

Lenke til kommentar
Altså, si at en innvandrer voldtar og dreper ei norsk kvinne. Det du tenker er da : " dette hadde vært bedre om han hadde voldtatt og drept ei kvinne i hjemlandet sitt" ?

Ja... ? Selvfølgelig tenker man det. Videre tenker man at hadde ikke vedkommende vært her så hadde vi sluppet dette.

7349079[/snapback]

Nettopp!

Lenke til kommentar

For å kunne kalle deg nordmann skal du være født og oppvokst her til lands, snakke språket og forstå kulturen. Hudfarge eller etnisk tilhørighet spiller ingen trille så lenge kriteriene over er fylt.

Jeg kan flytte til Sverige nå og bo der til jeg er 80. Svenske blir jeg aldri.

( Ohja.. og du skal like brunost, lutefisk og smøre niste! :D )

Lenke til kommentar
For å kunne kalle deg nordmann skal du være født og oppvokst her til lands, snakke språket og forstå kulturen. Hudfarge eller etnisk tilhørighet spiller ingen trille så lenge kriteriene over er fylt.

Jeg kan flytte til Sverige nå og bo der til jeg er 80. Svenske blir jeg aldri.

( Ohja.. og du skal like brunost, lutefisk og smøre niste!  :D )

7349112[/snapback]

Utelukker du etnisk norske som ikke liker lutefisk, brunost og smøreniste som nordmann?

Jeg tror definisjonen din blir litt tullete da, da omtrent kun 1/4 av befolkningen passer til din def.

Lenke til kommentar

Norsk er den som har norsk pass.

Etnisk norsk er langt verre. Det er ingen som har bare norske gener. Alle kommer vi fra et sted. Innimellom der er det mange fra andre land. Er man f.eks etnisk norsk om tippoldefar er fra sverige? Tja...

SSB regner vel etnisk "norsk" som tredje generasjon av minst èn norsk borger?Da blir det med andre ord er det mange f.eks pakistanske etniske norske barn osv. som fødes selv om de bare har pakistanske foreldre og besteforeldre (siden de alle sammen henter ektefeller fra gamlelandet som også er etnisk pakistanske).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...