DarkSlayer Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 den er vel neppe, men at man skal hoste opp nasjonalsangen sånn vips som en slags definisjon på at man er nordmann er vel noe nynazi over... Er patriot, men får da være grenser, er lat også Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 "den er vel neppe"? Hva er neppe? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 den er vel neppe, men at man skal hoste opp nasjonalsangen sånn vips som en slags definisjon på at man er nordmann er vel noe nynazi over... 7343550[/snapback] Hehe, nei akkurat den definisjonen på nordmann er nok noe tvilsom. Derimot synes jeg ingen skal skamme seg over nasjonalsangen. Den bør alle nordmenn, norske statsborgere, innbyggere i Norge generelt, og ellers andre berørte, være stolte av! Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Derimot synes jeg ingen skal skamme seg over nasjonalsangen. Den bør alle nordmenn, norske statsborgere, innbyggere i Norge generelt, og ellers andre berørte, være stolte av! 7343613[/snapback] Ja, så lenge jeg slipper å få hornmusikk-versjonen. Den er bare grusom. Får meg til å tenke på norsk helgefyll i Benidorm med en gang. Bombastisk, brautende, høyt oppe og langt nede, småsliten og slutter med et vræl. Fremført av et dyktig sangkor kan det gå an. (Jeg snakker om sangen, ikke helgefylla.) Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 "den er vel neppe"... nasjonalsangen er vel neppe indremisjon eller nynazistisk.... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Derimot synes jeg ingen skal skamme seg over nasjonalsangen. Den bør alle nordmenn, norske statsborgere, innbyggere i Norge generelt, og ellers andre berørte, være stolte av! 7343613[/snapback] Ja, så lenge jeg slipper å få hornmusikk-versjonen. Den er bare grusom. Får meg til å tenke på norsk helgefyll i Benidorm med en gang. Bombastisk, brautende, høyt oppe og langt nede, småsliten og slutter med et vræl. Fremført av et dyktig sangkor kan det gå an. Vel, ja, kan være enig i at messingversjonen kanskje kan være en ..hum.. liten prøvelse for sarte ører. Men sangen er fin likevel. (Jeg snakker om sangen, ikke helgefylla.) 7343801[/snapback] Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 De som føler seg som samer kan få være samer, kan ikke de som føler seg som nordmenn få være nordmenn? Da unngår du jo å inkludere sharia-fansen, uansett hvor mange generasjoner det er siden forfedrene deres eller de selv flyttet til Norge. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Joda, skjærgård er kjekke saker. Men å spontansynge nasjonalsangen gir meg assosiasjoner til indremisjonske og/eller nynazistiske miljøer. 7342325[/snapback] Jeg synes det er trist hvis nasjonalsangen skal oppfattes som indremisjonsk eller nynazistisk. Den er jo ingen av delene. 7343486[/snapback] Jeg oppfatter ikke nasjonalsangen som indremisjonsk eller nynazistisk. Les det jeg skrev. Jeg er heller ingen stor fan av 17. mai-feiringa. Men jeg sier ikke at jeg ikke er "stolt av landet mitt", men patriotisme reserverer jeg for sportsarrangementer og når Norge nevnes i hollywoodfilmer. Lenke til kommentar
Nie Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Mine foreldre er norske, så langt tilbake i slekten man kommer. Det mest "unorske" etnisk eller ei i min familie, er en grandonkel som dro til amerika og fikk seg kone og barn. Jeg snakker norsk, og jeg føler meg norsk. Og statsborgerskapet er i orden. Og likevel kan jeg ikke kalle meg norsk ser det ut til. Jeg hater brunost, og nasjonalsangen verken kan jeg, eller vil kunne. I mine øyne er man både nordmann og norsk, dersom man har statsborgerskap. På samme måte som jeg kategoriserer mennesker med penis som mann, enten de vil være kvinne eller ei. Etnisk norsk er det kanskje litt vanskeligere å være. Da skal du ha norsk ætt, for å si det slik. Mennesker som er født og oppvokst i Norge, man skal finne slike gaaanske mange generasjoner tilbake. Da mener jeg Darwins teori er gjort seg gjeldene, og de er utblandet og innblandet norsk, til å være etnisk norsk. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 Jeg blir faktisk litt irritert når man i anti-rasismens navn skal stemple alle stempel som rasistisk. Amen! Vi lar oss kneble av en overdreven politisk korrekthet. 7343458[/snapback] Det er jo nesten sånn at man blir stempla som rasist, bare man ytrer fakta... Det holder å henvise til statistikker - og du er en rasist... Jeg godtar at folk immigrerer til Norge, så lenge de oppfører seg pent, lærer seg språket ordentlig, følger norsk kultur og norske normer/regler osv osv... Jeg mener også at dersom en innvandrer har så mye som en liiiten ting på rullebladet, bør det være takk for seg, og hjem til det gamle hjemlandet... Greit hvis de må hit fordi de føler det utrygt i det opprinnelige hjemlandet, men de trenger ikke komme hit for å bli kriminelle, som faktisk mange blir... (Kall meg rasist og du vil, men det er fakta!!) Lenke til kommentar
fal Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 det var to ting jeg reagerte på der.. "følge norsk kultur" eh..definer norsk kultur først, og deretter forklar hvordan du tror du kan få til et samfunn med kun en kultur " Jeg mener også at dersom en innvandrer har så mye som en liiiten ting på rullebladet, bør det være takk for seg, og hjem til det gamle hjemlandet..." Man sier da samtidig farvel til prinsippet om at alle skal behandles likt i allefall når det gjelder lov og rett. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 23. november 2006 Forfatter Del Skrevet 23. november 2006 det var to ting jeg reagerte på der.. "følge norsk kultur" eh..definer norsk kultur først, og deretter forklar hvordan du tror du kan få til et samfunn med kun en kultur " Jeg mener også at dersom en innvandrer har så mye som en liiiten ting på rullebladet, bør det være takk for seg, og hjem til det gamle hjemlandet..." Man sier da samtidig farvel til prinsippet om at alle skal behandles likt i allefall når det gjelder lov og rett. 7345379[/snapback] Med kultur mener jeg at hvis de vil bo i Norge, får de følge den norske kulturen og gjøre som nordmenn.. Hvis du skjønner... Jeg har ikke noe bra definisjon på det, men alle har et lite begrep om hva norsk kultur er... Og jeg sa ikke bare kultur, men masse annet og, så når du sier et samfunn med kun kultur skjønner jeg deg ikke... Med den andre quoten sier jeg at dersom de skal bo i Norge, får de oppføre seg. Stjele, drepe og voldta kan de gjøre i hjemlandet... Holder de seg derimot unna det, altså at de ikke er kriminelle, i tillegg til det jeg nevnte over har jeg ikke noe problem med å godta dem... Lenke til kommentar
FuglFøniks Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 I min mening, norsk statsborgerskap. Ikke helt enig i bostedstillatelse selv om de også nyter godt av vårt veldferdssystem. 7319403[/snapback] Også min mening. Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 nasjonalsangen verken kan jeg, eller vil kunne. For en.. kjip holdning. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 nasjonalsangen verken kan jeg, eller vil kunne. For en.. kjip holdning. 7345735[/snapback] Hvilke verdier man har ingenting å si for om man er nordmann eller ei. Er mange som ikke liker det norge som stat gjør eller er stolt av å være innfødt norsk. Vil det utelukke dmem fra å vøre norsk? Lenke til kommentar
Nie Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 nasjonalsangen verken kan jeg, eller vil kunne. For en.. kjip holdning. 7345735[/snapback] Hvilke verdier man har ingenting å si for om man er nordmann eller ei. Er mange som ikke liker det norge som stat gjør eller er stolt av å være innfødt norsk. Vil det utelukke dmem fra å vøre norsk? 7345975[/snapback] Vel, når jeg henviste til at jeg ikke liker brunost, og ikke kan nasjonalsangen, var det et lite hint om hvor dumt jeg mener det som ble sagt tidligere i diskusjonen var. Alvorlig ment eller ei, det var stort sett bare dumt. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Læreren min står fast på at begge foreldrene skal være norske hvis man skal være etnisk nordmann. Den ene kan ikke være svensk e.l. Jeg har selv en far fra Norge og en mor fra Ecuador, men ser mer norsk ut enn reodor felgen, og likevel hevder hun at jeg ikke er etnisk nordmann. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Læreren min står fast på at begge foreldrene skal være norske hvis man skal være etnisk nordmann. Den ene kan ikke være svensk e.l. Jeg har selv en far fra Norge og en mor fra Ecuador, men ser mer norsk ut enn reodor felgen, og likevel hevder hun at jeg ikke er etnisk nordmann. 7346207[/snapback] Vel, faktisk... den tankegangen nekter deg tilhørighet noen steder da... hos noe folk. Du er kanskje ikke 100% etnisk nordmann, men jeg har ingen problemer med deg som nordmann... uansett om du er bleik og arisk i utseende eller mørkere enn natta... Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 nasjonalsangen verken kan jeg, eller vil kunne. For en.. kjip holdning. 7345735[/snapback] Hvilke verdier man har ingenting å si for om man er nordmann eller ei. Det avhenger fullstendig av om man skiller mellom "norsk" og "nordmann", som jo er diskusjonen man er inne i her. Jeg mener "nordmann" innebærer litt mer kultur og patriotisme enn "norsk". Men det er kun ordene i mitt hode, langt fra ordboken. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jasså? Så en nordmann er en bedre versjon av en "norsk"? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå