sixx Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 hvi personen tilpasser seg landet kanskje(kultur og språk)? eller hvertfall statsborgerskap... alle som bor "lovlig" i norge må man vel kalle nordmann Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 "Nordmann" er et uttrykk som etter min mening er like ubrukelig som "neger", så hvor tight vi klarer å definere det er ikke så veldig farlig. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 21. november 2006 Forfatter Del Skrevet 21. november 2006 Masse bra innlegg her.. Jeg mener at hvis man har norsk statsborgerskap, er man norsk. Men nordmann kan man ikke bli, det er noe man er... Jeg godkjenner deg som nordmann, hvis begge foreldrene dine er nordmenn, og halvparten av besteforeldrene dine er nordmenn Lenke til kommentar
fal Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 jaha..så foreldrene er nordmenn hvis de har foreldre og besteforeldre som er nordmenn..og så videre bakover..med andre ord må hele familien være fra norge så langt tilbake det skal gå an å se? jeg mener at den som mener selv at han/hun er nordmann, bør kalle seg nordmann. statsborgerskap har ingenting med saken å gjøre, bortsett fra på papiret. Det at jeg ikke er norsk statsborger forandrer ikke det faktum at jeg er mye mer norsk enn noe annet. Lenke til kommentar
djgudleif Skrevet 21. november 2006 Del Skrevet 21. november 2006 (endret) Man er nordmann når man bor i landet... Men ikke om man hater andre "raser". Da er man kun taper. Endret 21. november 2006 av ikkespisgress Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Fantastisk argument. Vil du da si at alle demografer er tapere? Fy søren for noen taperaktige rasister: Ethnic and/or national origin: ethnic Norwegians 92.7% Swedes 0.7% Danes 0.6% Peoples of the former Yugoslavia 0.5% British 0.3% Americans 0.2% Germans 0.2% Iraqis 0.2% Pakistanis 0.2% Somalis 0.1% Finns 0.1% Iranians 0.1% others 3.7% Sami 20,000 OMG OMG OMG Endret 22. november 2006 av lithium Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Man er nordmann når man bor i landet... Nei det er man ikke. Det kreves mer enn det. Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Biologisk/humant sett, et menneske med røtter fra det nordlige Europa innenfor grensene til landet Norge. Et kjennetegn for disse er at de ofte er høye, rimelig velbygde og har kraftige ben. 7320081[/snapback] Det er vel strengt tatt "noen" år siden nordmannen var velbygde og kraftige ben ? En gjennomsnitlig nordmann er jo overvektig. Mange har dårlig rygg og er relativt utrente. Men okei. En nordmann er født og oppvokst i Norge. En eller begge foreldra er norsk. Om man er født i et annet land og vokst opp der. Blir man aldri en nordmann. Selv om man skulle passe godt inn, være akseptert så her han fortsatt fra et annet land. Ikke at jeg har noe imot disse. Finnes mange flotte folk fra andre land, uten tvil. Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Biologisk/humant sett, et menneske med røtter fra det nordlige Europa innenfor grensene til landet Norge. Et kjennetegn for disse er at de ofte er høye, rimelig velbygde og har kraftige ben. 7320081[/snapback] Det er vel strengt tatt "noen" år siden nordmannen var velbygde og kraftige ben ? En gjennomsnitlig nordmann er jo overvektig. Mange har dårlig rygg og er relativt utrente. Men okei. 7334760[/snapback] Joa. Forsjåvidt. Men du skjønte poenget mitt. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg vil alltid se på meg selv som norsk uansett hvilket land jeg har statsborgerskap i. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Jeg har et spørsmål... Hvis man er etnisk norsk, er man opprinnelig utenlandsk da? eller er man "ekte nordmann" da? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 (endret) Jeg har et spørsmål... Hvis man er etnisk norsk, er man opprinnelig utenlandsk da? eller er man "ekte nordmann" da? 7337061[/snapback] Da er man nok det som så mange vil kalle "ekte" vare. Endret 22. november 2006 av warpig Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Jeg mener at en nordmann (invandret nordmann) skal ha norsk statsborgerskap, kunne prate prate og skrive norsk på et nivå som tilsvarer gjennomsnittet til resten av Norge. I tillegg skal personen også ha stor kunskap om kulturen i Norge og skikkene i Norge. Hud farge osv. spiller ingen rolle for min del. Jeg har forsåvidt et spørsmål også. Hvordan vil dere som sir at en nordmann skal være etnisk norsk definere et adoptiv barn i fra et annet land?. Lenke til kommentar
kakemonster7 Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Du sier noe der... Man er jo ikke født i norge, og har heller ikke norske foreldre.. Men de blir imidlertid oppdratt av nordmenn (som regel), og da lærer de seg språket, kulturen, normene og reglene på samme måte som "ekte nordmenn"... Men jeg skjønner poenget ditt... Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Det viktigste kriteriet for å kunne kalle seg nordmann er vel strengt tatt at misunnelsen din er sterkere enn kjønnsdriften ... Lenke til kommentar
Nstin Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Man er nordmann når man kan se at man er fra norge og har lik kultur som oss. Fyller man ikke disse kravene så er man ikke nordmann. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 For meg styres dette mye av språket. Altså de som har norsk som morsmål eller har bodd i Norge veldig lenge og prater helt flytende norsk.. Men jeg gjør jo diverse unntak på regelen. Samer er vel å anse som norske. Folk som er født i Norge, har norsk statsborgerskap, men har et annet morsmål anser jeg også som norske. Å like brunost er jo selvfølgelig første kriterie for å kalle seg norsk. Det skulle jeg vel ikke trenge å nevne en gang. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Definitivt å ha røtter tilbake så langt en kan finne ut av... Jeg kommer aldri til å kalle noen som får statsborgerskap i Norge for Nordmenn... det er like banalt som å flytte til Finnmark og kalle seg Same. Hvor lenge må jeg bo i Finnmark for å bli Same? Er jeg Same hvis jeg lærer meg språket, starter reindrift og kler meg i deres klær? Eller jeg er fortsatt en vestlending som har tilegnet meg samiske tradisjoner? Blir mine unger Samer da? Eller må vi vente til oldebarna? Jeg mener at jeg i tilfelle må få meg SameDame i tillegg, så kan hun og mine barn kalle seg Samer... Men dette kommer aldri til å skje... for kaldt der oppe... Derimot kaller jeg de med norsk statsborgerskap for norske...helt enkelt og greit, og det får de nøye seg med. Hvis en av foreldrene er Nordmann og har bodd i Norge og oppdratt etter norske tradisjoner/verdier siden barnsben av, så har jeg heller ingen problemer med å kalle vedkommende for Nordmann... selv om vedkommende kanskje ikke er helt Nordmann i utseende... Lenke til kommentar
toth Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Man er ekte Nordmann når man kan "Ja vi elsker" utenat, og er stolt som fy hver gang man synger og hører den! Ekte nordmenn er norske mennesker som elsker Norge. Quisling var ikke ekte Nordmann, han var bare norsk. Mine 5 øre.. Lenke til kommentar
Thend Skrevet 23. november 2006 Del Skrevet 23. november 2006 Jeg kan ikke Ja, vi elsker utenat, bare første verset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå