Varmo Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Jeg har ikke gjort meg opp noen spesielle tanker om hvem som kan kalles nordmann eller ikke, men det første som slo meg var alle med norsk pass 7777740[/snapback] Det var vel mer et fellestrekk for hundre år siden eller så... hvis det var noe pass da... Men i tilfelle så mener du også at du mister din etnisitet hvis du emigrerer til f.eks. Skottland... Kan jeg ikke kalle meg nordmann lengre hvis jeg flytter til Skottland og får britisk statsborgerskap? Ikke norsk, ikke nordmann... Jeg vil i hvertfall påstå at jeg da kan kalle meg nordmann, men ikke norsk... 7777872[/snapback] Kan gjøre om mening, til hvis man har vært norsk statsborger da. Tenkte ikke over det slik når jeg skrev det første inlegget... Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 23. januar 2007 Del Skrevet 23. januar 2007 Jeg har ikke gjort meg opp noen spesielle tanker om hvem som kan kalles nordmann eller ikke, men det første som slo meg var alle med norsk pass 7777740[/snapback] Det var vel mer et fellestrekk for hundre år siden eller så... hvis det var noe pass da... Men i tilfelle så mener du også at du mister din etnisitet hvis du emigrerer til f.eks. Skottland... Kan jeg ikke kalle meg nordmann lengre hvis jeg flytter til Skottland og får britisk statsborgerskap? Ikke norsk, ikke nordmann... Jeg vil i hvertfall påstå at jeg da kan kalle meg nordmann, men ikke norsk... 7777872[/snapback] Kan gjøre om mening, til hvis man har vært norsk statsborger da. Tenkte ikke over det slik når jeg skrev det første inlegget... 7784144[/snapback] Så en tenkt situasjon... Ahmed fra Australia flytter til Norge, får umiddelbart (dvs. så raskt som mulig) norsk statsborgerskap... Etter 3 måneder som "nordmann" har han fått nok av brunost og vil tilbake til Australia og kenguru-posteien til a mor... Australia synes gutten nå har fått en lærepenge og tar ham til seg igjen og gir ham tilbake sitt statsborgerskap...som selvsagt sletter hans norske... Så etter 3 måneder med norsk pass, så må han finne seg i å være nordmann resten av livet? Blir barna hans også nordmenn, eller halvt nordmenn om du vil? Vil barna dra på besøk til gamlelandet når de vokser opp? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Hvor lenge må slekta bo i Norge før de regnes om nordmenn da? Hvor mange slektsledd må det gå? 7783222[/snapback] I hvertfall til de har røtter fra nordmennene... 7783777[/snapback] Hva betyr det? Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Det betyr fram til en av deres etterkommere har en nordmann som en av foreldrene og slik at de selv kommer fra nordmennene... Dvs. ikke født nordmann... aldri nordmann... Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Så det holder med at en forelder er "nordmann"? Hvem har bestemt dette? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 Tror ikke engang Griffin selv er nordmann når det er så mange krav som skal oppfylles. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 24. januar 2007 Del Skrevet 24. januar 2007 (endret) Så det holder med at en forelder er "nordmann"? Hvem har bestemt dette? 7792843[/snapback] Røtter, opphav, opprinnelse... trenger noen å definere dette ved lov? Du må gjerne kalle det for uren nordmann eller noe... men da har vi en annen diskusjon. Tror ikke engang Griffin selv er nordmann når det er så mange krav som skal oppfylles. 7792856[/snapback] Synes du det er så mange krav? Du får starte å liste opp... Om du tror jeg er Nordmann eller ikke spiller vel egentlig liten rolle... Synes egentlig dere tviholder på halmstrå nå. Det virker som om dere har møtt på argumenter dere ikke kan gå imot og derfor prøver å begynne på nytt. Det kom kanskje noen spørsmål/argumenter som faller ganske bra med hva dere føler en Nordmann er, men det passer ikke så godt i deres "politisk korrekte" verden hvor alle i verden er nordmenn... unnskyld... Potensielle Nordmenn...hvis de bare skaffer seg ett papir... Jeg og mange med meg er stolt av vår felles identitet...til og med uten at det ligger noe rasistisk bak det. Men dessverre kan det virke som om en del vil nekte oss vår identitet, og det er ikke noe bedre enn rasisme... det er rasisme. Hva om vi kalte alle nord for Brønnøysund for Samer. Melder de flytting til en kommune nord for Brønnøysund, så er du en Same... Same betegner en person som skatter til en kommune nord for Brønnøysund. Neida... du trenger ikke drive med rein, fiske eller bo i telt... du kan egentlig bare drite i samisk kultur... Det er hvor du skatter til som gjelder. Dette er kanskje en tåpelig påstand... og jeg er enig i det... men det som er litt trist, er at for mange (tydeligvis) er det dette som har skjedd med navnet nordmann... Men jeg tviler litt på at Mikkel Gaup er samisk... det er jo så mange krav for å være en Same... Endret 24. januar 2007 av Griffin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå