Gå til innhold

Hvem kan man kalle nordmann?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

QUOTE(wiki @ nordmenn

)

Nordmenn kan grupperes i følgende grupper:

* Etniske nordmenn som i hovedsak er etterkommere av etniske nordmenn.

* Utflyttede etniske nordmenn med norsk og utenlandsk statsborgerskap.

o Etterkommere av etniske nordmenn og evt. andre folk.

* Norske statsborgere som ikke er etniske nordmenn.

Read more

Det blir vel subjektivt om hvem folk mener er en nordmann. Ellers finnes det nok av varianter på nordmenn.

Lenke til kommentar
Det konklusjonen her blir er altså at "folkeslaget nordmann" ikke eksisterer lenger fordi vi har altfor mange som har flyttet hit og "blandet" seg med nordmenn.

7776863[/snapback]

Så dersom en stakkar flytter fra India, Brasil eller Bangladesh til Norge, får norsk statsborgerskap med dertil egnet pass, så er han norsk... ikke nordmann... siden det (som du nå påpeker) ikke eksisterer lengre...

Vel slekten min er faktisk sporet tilbake noen hundre år på begge sider (noen som har det som hobby må man vite) og vil påstå at nordmenn eksisterer i høyeste grad, selv om begrepet nordmann begynner å bli mer vassent som du sier...

Men hvorfor er det et slik at alle på død å liv må kalle seg nordmenn... (kalle en spade for en øks om du vil). Blir noen diskrimminert og føler seg støtt av å kun være norsk?

Blir jeg Aborginer av å flytte til Australia...siden Aborginere er en nasjon?

Dere kan henvise så mye dere vil til definisjoner på nordmann på alle verdens språk om dere vil... Det at en gjeng forståesegpåere setter seg ned sent forrige århundre og bestemmer seg for å skrive en omdefinering på ordet nordmann fra den betydning det har hatt i mange hundre år i den politiske korrekthets navn, betyr ikke at nordmann er navnet på en som eier norsk pass...

Det betyr bare at løgnen er dratt enda lengre og sågar blitt dokumentert...

Lenke til kommentar
Er kongen nordmann?

7777627[/snapback]

Hvorfor lurer du... Dronningen kanskje, men så vidt jeg vet så, nei han er vel ikke det... Tror muligens jeg nevnte det i en tidligere tråd også.

Men har er så norsk som noen og mange mener tilogmed at han er en god representant for Norge...

Lenke til kommentar
Jeg har ikke gjort meg opp noen spesielle tanker om hvem som kan kalles nordmann eller ikke, men det første som slo meg var alle med norsk pass :hmm:

7777740[/snapback]

Det var vel mer et fellestrekk for hundre år siden eller så... hvis det var noe pass da... Men i tilfelle så mener du også at du mister din etnisitet hvis du emigrerer til f.eks. Skottland... Kan jeg ikke kalle meg nordmann lengre hvis jeg flytter til Skottland og får britisk statsborgerskap? Ikke norsk, ikke nordmann...

Jeg vil i hvertfall påstå at jeg da kan kalle meg nordmann, men ikke norsk...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Men i tilfelle så mener du også at du mister din etnisitet hvis du emigrerer til f.eks. Skottland...

Det gjør han jo ikke, og særlig ikke hvis han mener at "nordmann" beskriver en med norsk statsborgerskap snarere enn en folkegruppe.

7778599[/snapback]

Han sier jo... og du sier at jeg ikke er nordmann lengre dersom jeg flytter ut av landet og får nytt statsborgerskap?

Og si at nordmann ikke beskriver en folkegruppe er kanskje politisk korrekt, men likefullt ikke korrekt.

Men som en nevnte tidligere, det er visst manges oppfatning at nordmann er det eneste folkeslaget ALLE kan bli...

Vi kan ikke bli kurdere, samer, aborginere, mohikanere, eskimoer eller atzekere...det må vi bli født til... men alle kan bli nordmenn... bare et papir.

Vel, jeg er stolt av min bakgrunn og de tradisjoner og verdier som blitt skapt gjennom mange hundre år og har ingen problemer med at andre tar del i dette, men de kan ikke bare kople seg på disse røttene.

De er kanskje norsk, men de får klare seg med det... føler de seg diskrimminert av den grunn, så må de bare føle seg diskrimminert...

Lenke til kommentar
Man er ikke norsk hvis man er brun og er født i utlandet, samma hvor godt norsk han/hun prater

7779036[/snapback]

Selvfølgelig er man norsk hvis man er norsk statsborger, uansett hvor man har blitt født. Spørsmålet er jo hvorvidt man i tillegg til å kalle seg norsk kan kalle seg nordmann også. Dette hersker det uenighet om, som denne tråden er et godt bevis på. :)

Lenke til kommentar
Igjen, Griffin, så må du se forskjell på folkeslag og nasjonalitet.

7779108[/snapback]

Ser ikke helt hvor du henter spørsmålene fra, men dersom det blir noe klarere så:

Jeg sier jeg kommer alltid til å være nordmann, uansett hvor jeg flytter og hvilket statsborgerskap jeg tar...

Samtidig så sier jeg at ingen som ikke har tilknytning til de samme røttene kan kalle seg nordmann uansett hvilket statsborgerskap de tar.

To påstander som henger på greip...

Nordmann er den jeg er, det er min etniske bakgrunn.

Du sier at dersom jeg flytter til Egypt og tar egyptisk statsborgerskap, så er jeg ikke lengre nordmann...

Korrekt?

Lenke til kommentar
Nei, unge thendrup, ikke i denne sammenheng.

7779369[/snapback]

Har du lest de siste postene?

La meg fortelle deg mitt syn, slik jeg ser det og slik jeg ER.

Jeg ER nordmann.

Jeg ER norsk.

Uansett hvilket land jeg flytter til, hvilke språk jeg lærer meg, hvilket pass jeg får: Jeg er født som nordmann, nordmann vil jeg alltid være. Norge vil være mitt hjemland, slik det var for mine foreldre.

Motsier du meg mitt syn på min nasjonalitet og etnisitet?

Lenke til kommentar

Innvandrere kan kalle seg norske når de får sitt norske statsborgerskap, men de kan aldri kalle seg nordmenn.

Selv om man er 3 generasjon innvandrer vil man fremdeles ikke være nordmann selv om han er like norsk i form av kultur og språk som en nordmann.

Tar man en hammer og legger i syskrinet blir den aldri ei nål. Uansett hvor lenge den ligger der. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...