ChaosPredicted Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Same og kurder er ikke nasjonaliteter, men folkeslag. 7761096[/snapback] Det kommer veldig an på hvordan du bruker begreper. folkeslag=nasjoner. Nei. Og poenget her er at samer og kurdere har biologiske egenskaper som er felles for dem. 7763115[/snapback] Tja vil jeg heller si. Dette er definisjonen på nasjon iflg wikipedia hvertfall: "Nasjon (av latin «natio»=slekt, herkomst, folkestamme), er et begrep som er flertydig. Svært grovt kan man si at «nasjonen» betegner et erkjent kulturelt fellesskap, som gjerne deler en forestilling om et felles historisk opphav, visse likhetstrekk i kultur som atskiller dem fra medlemmene av andre nasjoner, tilknytning til bestemte landskapsformer, samt i mange tilfeller deler et felles språk." Dette tilsier at det skal være en viss enhet blant medlemmene i en nasjon, men den sier ikke at det må være biologisk enhet, bare et kulturelt felleskap og felles språk. Videre står det: "Hva nasjonen oppleves som å være varierer fra land til land. ...Det har store konsekvenser for tenkningen om politikk hvorvidt man sammenblander nasjon og fedreland, eller om man oppfatter dette som separate fenomener som inngår i en trekantrelasjon til staten. Nasjonalisme defineres ofte som ideologien om at staten og nasjonen skal være sammenfallende." Om den franske forståelsen av nasjon står: "Fra denne tradisjonen har man hentet hva man i dag vil kalle det politiske statsbegrep. Det som binder innbyggerne sammen er statsborgerskapet og de retter og plikter det innebærer vis-à-vis staten. Man kan bli fullverdig borger av staten uavhengig av fødsel rang eller rase. Borgerskapet er et politisk valg; nasjonen skulle være en «daglig folkeavstemning». Noen tiår senere utviklet det seg, spesielt i Tyskland, en annen forståelse av nasjonen: Her ble nasjonen sett på som et kulturfellesskap, som strakte seg langt utover datidens politiske splittelse. Det fantes «tyskere» i en rekke småstater, i Preussens vestlige del, og i deler av Habsburgimperiet." Dette viser vel at man kan forstå begrepet nasjon på ganske ulike måter. Endret 20. januar 2007 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Det du kommer med er fullstendig irrelevant for diskusjonen. Poenget er at man kan være både same og nordmann på en gang. Samer er en gruppe med biologiske fellestrekk som definerer dem som samer. Det er ikke noe "Sameland". "Norsk", derimot, er en beskrivelse av en person med norsk statsborgerskap. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Det du kommer med er fullstendig irrelevant for diskusjonen. Poenget er at man kan være både same og nordmann på en gang. Samer er en gruppe med biologiske fellestrekk som definerer dem som samer. Det er ikke noe "Sameland". "Norsk", derimot, er en beskrivelse av en person med norsk statsborgerskap. 7763956[/snapback] Selvfølgelig er det jeg kommer med relevant for diskusjonen Pricks, og jeg er i prinsippet enig med deg i at man godt kan være same og nordmann på en gang. Poenget er at det er forskjellige måter å definere begrepet nasjon, og tilfeldigvis deler vi samme syn Pricks. Men andre kan forstå begrepet på andre måter, og dermed er det jeg kommer med (eller det wikipedia kommer med mer bestemt) ganske relevant i denne diskusjonen likevel. Endret 20. januar 2007 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Det er ikke relevant, for spørsmålet er hva en "nordmann" er. Lenke til kommentar
ChaosPredicted Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 (endret) Nei det er ikke direkte relevant i forhold til emnetittelen, men det er relevant i forhold til innlegget som sa "Same og kurder er ikke nasjonaliteter, men folkeslag." , og som du svarte på og jeg følte for å utdype. Når først et innlegg står åpent for debatt, blir selvsagt svarene rundt dette relevante i forhold til diskusjonen, selv om man ikke besvarer spørsmålet i tittelen fullt ut. Hvis mitt innlegg i forhold til dette er irrelevant betyr det samtidig at innlegget jeg svarte på (i tillegg til ditt svar på dette) er like irrelevant. Endret 20. januar 2007 av ChaosPredicted Lenke til kommentar
nilsMeister Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 En nordmann er en etnisk norsk person, som også er hvit! (ikke rasistisk ment eller noe) Men man kan derimot, etter min menig selvfølgelig, være av utenlandsk opprinnelse og kalle seg norsk, såfremt man har fått norsk statsborgerskap! Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 20. januar 2007 Del Skrevet 20. januar 2007 Man må være av nordeuropeisk ætt med norsk/skandinavisk familie for at man skal være nordmann. Jeg kunne vært født hvor som helst i verden, men jeg ville fremdeles vært norsk. Statsborgerskap er en helt annen ting. Det er forsåvidt ikke så viktig om man har foreldre fra Sverige, Danmark eller andre naboland, fordi vi har samme etnisitet! Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Samene er norske statsborgere, og en del av dem er også nordmenn, men det er en del samer som vil fortelle deg at nei, de er ikke nordmenn, de er samer. De er både nordmenn og samer på samme tid. Du forstod tydeligvis ikke innlegget mitt i det hele tatt. Nordmenn var opprinnelig et eget folkeslag, på samme måte som samer er det. Men poenget er at siden Norge er en nasjonalstat, hvor nordmenn er det dominerende folkeslaget, så bruker man også ordet nordmann om alle norske statsborgere. Altså betyr ordet nordmann 2 ting: a) norsk statsborger b) tilhørende folkeslaget nordmenn (det vi ofte kaller 'etnisk norsk') Det bor samer i Sverige, Finland og Russland, og de er selvsagt ikke nordmenn i noen betydning (så å si samer=nordmenn er rett og slett tull). Samene i Norge er nordmenn i betydning norske statsborgere. Siden samer er et eget folkeslag er de alle fleste av dem ikke nordmenn i bet.b, men noen av dem er det også. Du velger tydeligvis å utelukkende forholde deg til det juridiske, altså statsborgerskap, men da motsier du deg selv når du sier at 'samer og kurdere er folkeslag'. Nordmenn er nemlig også et folkeslag. Hvis du mener det utelukkende er det jurdidiske statsborgere som teller så finnes ikke samer eller kurdere. Da er de nemlig kun nordmenn, finner og russere for samenes del, og tyrkere, irakere og iranere og kurdernes del. Det er egentlig en ganske sjåvinistisk holdning å tro at alle ønsker å bli kalt nordmenn. Hvorfor skulle de? Det har ikke noe med hva de ønsker å bli kalt. De blir kalt det de er. Hvis de ikke vil være nordmenn, så må de flytte ut av Norge og kvitte seg med sitt norske statsborgerskap. Er man født kineser, afghaner, pakistaner eller danske så fortsetter man selvsagt å være det uansett hva passet skulle si. De aller aller fleste vil også fortsette å anse seg som det de er, ikke hva passet sier, i alle fall de som har flyttet til et annet land i voksen alder. Du er altfor sneversynt her, og har tydeligvis ikke tatt innover deg at svært mange mennesker føler tilhørighet til et land og en kultur, og at denne tilhørigheten kan beholdes selv om man flytter til et annet land. Dette er etter min mening et komplisert spørsmål, og jeg mener det å være norsk egentlig kan bety i alle fall to, men kanskje tre forskjellige ting. Nei, det betyr at man er norsk statsborger. Alt annet er subjektivt tull. Du lever i alle fall opp til nicket ditt, om man fjerner siste bokstav. At du ikke har hørt om nasjoner og folkeslag er ditt problem, men det er det du sier her som er tull. Nordmann betyr norsk statsborger, men det betyr også en person som er norsk i etnisk betydning. Det er derfor mange nordmenn med andre statsborgerskap. Selvsagt. Men det er da krav om å kunne norsk hvis man vil bli norsk statsborger? Man får ikke statsborgerskap helt uten videre, så problemstillingen din er ikke reell. Du misforstår igjen. Jeg spurte ikke om personen var norsk statsborger - det var jo en del av spørsmålet at han nettopp var norsk statsborger! Jeg spurte om personen var en nordmann. Problemstillingen er dessuten reell, da det absolutt finnes norske statsborgere som omtrent ikke kan gjøre seg forstått på norsk. Hva skal da til for at jeg kan bli same? Eller at jeg kan bli kurder? Kan jeg bli det, eller er det bare nordmann hvem som helst kan bli? 7757680[/snapback] Same og kurder er ikke nasjonaliteter, men folkeslag. Jeg trodde alt annet enn statsborgerskap var subjektivt tull? Jeg regner med at det du mener er at man ikke kan bli en del av et annet folkeslag. Og da har du bekreftet mitt poeng. Nordmenn er nemlig også et folkeslag. Nasjonaliteter (statsborgerskap) og folkeslag er to forskjellige ting, akkurat som du nå har bekreftet. Da må du også ta inn over deg at det finnes ord i språket vårt som har mer enn én betydning, og ett av dem er ordet 'nordmann'. Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Same og kurder er ikke nasjonaliteter, men folkeslag. 7761096[/snapback] Det kommer veldig an på hvordan du bruker begreper. folkeslag=nasjoner. Nei. Og poenget her er at samer og kurdere har biologiske egenskaper som er felles for dem. Nei? Jo en nasjon er det samme som et folkeslag. Slå opp i leksikon. Det var derfor det var så mye snakk om nasjonsstater/nasjonalstater etter WWII, fordi hver nasjon (folkegruppe) skulle få sin egen stat da de trakk opp de nye skillelinjene i Europa. Hver stat skulle få sin egen stat? Hvis hver stat/nasjon/folkegruppe hadde sin egen stat, hva skulle de med "nye skillelinjer"? Hvis alt dette er det samme så må jo disse skillelinjene ha vært der alt. 7763115[/snapback] Gjør du deg dummere enn du er? En nasjon er ikke det samme som en stat. Det finnes mange stater som ikke er nasjonalstater og det finnes mange nasjoner som ikke har noen stat (samene f.eks.). Du bør sette deg ned litt med leksikon og se hva ordene du bruker egentlig betyr. Det virker bare dumt å være så skråsikker når du ikke er klar over at ord kan ha flere betydninger, eller hva hovedbetydningen av ordet 'nasjon' er. Når det gjelder det du svarte på, så ville jeg heller sagt etter WWI, fordi det var da f.eks. keiserriket Østerrike-Ungarn skulle bli delt opp i en rekke nye stater, slik at Ungarn, Tsjekkoslovakia, Jugoslavia og Østerrike ble til. Denne oppdelingen fulgte i stor grad etniske skillelinjer. Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 En nordmann er en etnisk norsk person, som også er hvit! (ikke rasistisk ment eller noe) Men man kan derimot, etter min menig selvfølgelig, være av utenlandsk opprinnelse og kalle seg norsk, såfremt man har fått norsk statsborgerskap! 7764470[/snapback] Jeg mener man ikke nødvendigvis må være hvit. Dersom den ene av foreldrene er norsk, og den andre utenlandsk (og mørkhudet), så vil barnet som regel bli relativt mørkhudet. Men barnet har en norsk forelder, og hvis barnet da vokser opp med norsk språk som morsmål, og med norsk kultur, da mener jeg barnet er en nordmann god som noen. Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 Samene er norske statsborgere, og en del av dem er også nordmenn, men det er en del samer som vil fortelle deg at nei, de er ikke nordmenn, de er samer. De er både nordmenn og samer på samme tid. Du forstod tydeligvis ikke innlegget mitt i det hele tatt. Nordmenn var opprinnelig et eget folkeslag, på samme måte som samer er det. Men poenget er at siden Norge er en nasjonalstat, hvor nordmenn er det dominerende folkeslaget, så bruker man også ordet nordmann om alle norske statsborgere. Altså betyr ordet nordmann 2 ting: a) norsk statsborger b) tilhørende folkeslaget nordmenn (det vi ofte kaller 'etnisk norsk') Det bor samer i Sverige, Finland og Russland, og de er selvsagt ikke nordmenn i noen betydning (så å si samer=nordmenn er rett og slett tull). Samene i Norge er nordmenn i betydning norske statsborgere. Siden samer er et eget folkeslag er de alle fleste av dem ikke nordmenn i bet.b, men noen av dem er det også. Du velger tydeligvis å utelukkende forholde deg til det juridiske, altså statsborgerskap, men da motsier du deg selv når du sier at 'samer og kurdere er folkeslag'. Nordmenn er nemlig også et folkeslag. Hvis du mener det utelukkende er det jurdidiske statsborgere som teller så finnes ikke samer eller kurdere. Da er de nemlig kun nordmenn, finner og russere for samenes del, og tyrkere, irakere og iranere og kurdernes del. Det er egentlig en ganske sjåvinistisk holdning å tro at alle ønsker å bli kalt nordmenn. Hvorfor skulle de? Det har ikke noe med hva de ønsker å bli kalt. De blir kalt det de er. Hvis de ikke vil være nordmenn, så må de flytte ut av Norge og kvitte seg med sitt norske statsborgerskap. Er man født kineser, afghaner, pakistaner eller danske så fortsetter man selvsagt å være det uansett hva passet skulle si. De aller aller fleste vil også fortsette å anse seg som det de er, ikke hva passet sier, i alle fall de som har flyttet til et annet land i voksen alder. Du er altfor sneversynt her, og har tydeligvis ikke tatt innover deg at svært mange mennesker føler tilhørighet til et land og en kultur, og at denne tilhørigheten kan beholdes selv om man flytter til et annet land. Dette er etter min mening et komplisert spørsmål, og jeg mener det å være norsk egentlig kan bety i alle fall to, men kanskje tre forskjellige ting. Nei, det betyr at man er norsk statsborger. Alt annet er subjektivt tull. Du lever i alle fall opp til nicket ditt, om man fjerner siste bokstav. At du ikke har hørt om nasjoner og folkeslag er ditt problem, men det er det du sier her som er tull. Nordmann betyr norsk statsborger, men det betyr også en person som er norsk i etnisk betydning. Det er derfor mange nordmenn med andre statsborgerskap. Selvsagt. Men det er da krav om å kunne norsk hvis man vil bli norsk statsborger? Man får ikke statsborgerskap helt uten videre, så problemstillingen din er ikke reell. Du misforstår igjen. Jeg spurte ikke om personen var norsk statsborger - det var jo en del av spørsmålet at han nettopp var norsk statsborger! Jeg spurte om personen var en nordmann. Problemstillingen er dessuten reell, da det absolutt finnes norske statsborgere som omtrent ikke kan gjøre seg forstått på norsk. Hva skal da til for at jeg kan bli same? Eller at jeg kan bli kurder? Kan jeg bli det, eller er det bare nordmann hvem som helst kan bli? 7757680[/snapback] Same og kurder er ikke nasjonaliteter, men folkeslag. Jeg trodde alt annet enn statsborgerskap var subjektivt tull? Jeg regner med at det du mener er at man ikke kan bli en del av et annet folkeslag. Og da har du bekreftet mitt poeng. Nordmenn er nemlig også et fo Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 (endret) Nordmenn var opprinnelig et eget folkeslag, på samme måte som samer er det. Men poenget er at siden Norge er en nasjonalstat, hvor nordmenn er det dominerende folkeslaget, så bruker man også ordet nordmann om alle norske statsborgere. Og dermed er man nordmann når man har fått norsk statsborgerskap. så å si samer=nordmenn er rett og slett tull Ingen har sagt at "samer=nordmenn". Jeg påpekte at man kan være både same (folkeslag) og nordmann (nasjonalitet) på en gang. Du velger tydeligvis å utelukkende forholde deg til det juridiske, altså statsborgerskap, men da motsier du deg selv når du sier at 'samer og kurdere er folkeslag'. Nei, det gjør jeg ikke. En nordmann er en som er norsk, og norsk er man når man har norsk statsborgerskap. Nordmann betyr norsk statsborger, men det betyr også en person som er norsk i etnisk betydning. Det er derfor mange nordmenn med andre statsborgerskap. Denne påstanden blir det bare suppe av. Hvor mange generasjoner må slekta ha bodd i Norge for at man er nordmann da? Må man være hvit? Hvis ikke, hva er da poenget med begrepet, for da har "nordmenn" ikke noe felles biologisk grunnlag som skiller dem fra andre folkeslag. Som sagt: Statsborgerskap er det som avgjør om man er norsk eller ikke. Alt annet blir bare subjektivt tull, og en grøt av selvmotsigelser og forvirring. Jeg spurte ikke om personen var norsk statsborger - det var jo en del av spørsmålet at han nettopp var norsk statsborger! Jeg spurte om personen var en nordmann. Jeg tror jeg har sagt en del ganger nå at så lenge man har norsk statsborgerskap så er man nordmann. Hvorfor må du spørre når jeg har sagt det rett ut utallige ganger? Problemstillingen er dessuten reell, da det absolutt finnes norske statsborgere som omtrent ikke kan gjøre seg forstått på norsk. Kilde? Hva skal da til for at jeg kan bli same? Eller at jeg kan bli kurder? Kan jeg bli det, eller er det bare nordmann hvem som helst kan bli? 7757680[/snapback] Same og kurder er ikke nasjonaliteter, men folkeslag. Jeg trodde alt annet enn statsborgerskap var subjektivt tull? Når det gjelder nasjonalitet, ja. For da så kan ingen som ikke har norske forfedre være norske. Men når det gjelder samer så må man ha samiske foreldre for å være det. Samer er, som også du medgir, ikke noe som er begrenset av landegrenser, i motsetning til hvordan vi definerer nordmenn. Endret 21. januar 2007 av Pricks Lenke til kommentar
Patience Skrevet 21. januar 2007 Del Skrevet 21. januar 2007 *** Råder visse til å tone ned språkbruket sitt. Følger med i tråden for å se utviklingen videre. Det går an å holde seg saklig og likevel være høflig! *** Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Er man født nordmann (etnisk nordiske foreldre) så er man født nordmann, det kan man ikke forandre på uansett hvilket pass du får. En blåmann er en blåmann, uansett hvor lenge han har bodd i Norge eller om han har lært seg norsk. Vil samtigid påpeke at det har pent lite å si om man har foreldre i fra et av våre naboland, da vi alle har samme etnisitet (med unntak av minoriteter). En nordmann har da alltid betydd en person av norsk etnisitet? "Mann i fra nord" altså ikke fra Afrika, Asia, Sør-Europa eller Amerika! Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Så en andregenerasjons innvandrer er ikke en nordmann? Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Kongen er ikke nordmann wahhaha. Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 så å si samer=nordmenn er rett og slett tull Ingen har sagt at "samer=nordmenn". Jeg påpekte at man kan være både same (folkeslag) og nordmann (nasjonalitet) på en gang. Ja, det kan man. Og på samme måte kan man være nordmann (folkeslag) og amerikaner (nasjonalitet) på en gang. Det må du være enig i hvis du skal være konsekvent. Nordmann kan både betegne et folkeslag og en nasjonalitet. Du velger tydeligvis å utelukkende forholde deg til det juridiske, altså statsborgerskap, men da motsier du deg selv når du sier at 'samer og kurdere er folkeslag'. Nei, det gjør jeg ikke. En nordmann er en som er norsk, og norsk er man når man har norsk statsborgerskap. Man er norsk når man har norsk statsborgerskap, det er det ingen som er uenig i. Men man er også norsk når man er født av norske foreldre, selv om man vokser opp i et annet land og har et annet pass. Akkurat som samene ikke opphørte å eksistere da deres landområder ble innlemmet i ulike stater så har heller ikke nordmenn opphørt å eksistere som folk. Og jo, du motsier deg selv fordi du helt ignorerer at det finnes et norsk folkeslag, på lik linje med det samiske og det kurdiske folkeslaget. Du er enig i at det finnes et kurdisk folkeslag. Er du også enig i at det finnes et tyrkisk folkeslag? Tyrker kan nemlig akkurat som nordmann både betegne et folkeslag og en nasjonalitet. Mange av kurderne er tyrkiske statsborgere, så det er en parallell mellom tyrkere/kurdere og nordmenn/samer. På den annen side er f.eks. iraker et rent nasjonalitetsbegrep, da folkeslagene i landet er arabere, kurdere, assyrere osv. Nordmann betyr norsk statsborger, men det betyr også en person som er norsk i etnisk betydning. Det er derfor mange nordmenn med andre statsborgerskap. Denne påstanden blir det bare suppe av. Hvor mange generasjoner må slekta ha bodd i Norge for at man er nordmann da? Hvor man bor er ikke av betydning. Det er ingen mennesker i verden som endrer etnisitet av å flytte. De kan endre nasjonalitet, men ikke etnisitet. Må man være hvit? Hvis ikke, hva er da poenget med begrepet, for da har "nordmenn" ikke noe felles biologisk grunnlag som skiller dem fra andre folkeslag. Biologi har vært sterkt overvurdert siden raseteroretikernes dager. Det som gjør et folkeslag til et folkeslag har tradisjonelt vært at de har samme språk, samme kultur, en oppfatning av felles historie, og at de selv oppfatter seg som et folk. Dette er ikke matematikk, og det er mye subjektivitet her. Du kan kalle det "suppe" så mye du vil, men det er ikke alt her i verden som er svart og hvitt, av eller på, 1 eller 0. Er samene så mye mer biologisk homogene enn det nordmenn er? Palestinerne har intet biologisk grunnlag som skiller dem fra andre, og det finnes ikke et eget palestinsk språk engang. Likevel er det deres egen oppfatning av å være et folk som gjør dem til det. Som sagt: Statsborgerskap er det som avgjør om man er norsk eller ikke. Alt annet blir bare subjektivt tull, og en grøt av selvmotsigelser og forvirring. Jeg synes du bør roe ned tonen din noe. I denne tråden er det du som kommer med selvmotsigelser. Du skrev lengre oppe at man kan være dette: same (folkeslag) og nordmann (nasjonalitet) Ok, innenfor gruppen med norsk nasjonalitet så finnes det flere folkeslag, deriblant samene. Så langt er vi enige. Men hvilket folkeslag mener du majoritetsbefolkningen hører til? For jeg er jo ikke same, og jeg er heller ikke innvandrer. Jeg har norsk pass, så nasjonalitetsspørsmålet er greit. Men jeg hører vel også til et folkeslag? Problemstillingen er dessuten reell, da det absolutt finnes norske statsborgere som omtrent ikke kan gjøre seg forstått på norsk. Kilde? Jeg kjenner til flere personer her jeg bor. Det gjelder stort sett eldre innvandrere, som later til å bare kunne noen setninger på norsk. Om det finnes noen undersøkelse på dette området kjenner jeg ikke til, så jeg kan ikke oppgi annen kilde enn meg selv. Når det gjelder nasjonalitet, ja. For da så kan ingen som ikke har norske forfedre være norske. Men når det gjelder samer så må man ha samiske foreldre for å være det. Når det gjelder samer så må man ha samiske foreldre for å være det? Er ikke det logiske da at det samme gjelder alle andre folkeslag? Også folkeslaget nordmenn? Nasjonalitet og folkeslag er to forskjellige ting, og uavhengig av hverandre. Derfor finnes det nordmenn av nasjonalitet som ikke er norske av etnisitet, og det finnes f.eks. amerikanere av nasjonalitet som er nordmenn av etnisitet. Det hele er egentlig helt logisk og ganske enkelt, så fort du aksepterer at ordet "nordmenn" kan bety to forskjellige ting. Samer er, som også du medgir, ikke noe som er begrenset av landegrenser, i motsetning til hvordan vi definerer nordmenn. 7770589[/snapback] Når vi definerer nordmenn som folkeslag så er det heller ikke begrenset av landegrenser. Derfor fantes det nordmenn også før 1814. Derfor fantes det faktisk nordmenn før staten Norge ble til. Og det vil finnes nordmenn dersom Norge skulle opphøre som stat i fremtiden. Det er kun nasjonaliteter som er direkte knyttet til stater og deres grenser, og i den sammenheng gjelder det naturligvis også den norske nasjonaliteten. Det finnes derfor to måter å definere nordmenn, ikke én. Lenke til kommentar
apollo3 Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Så en andregenerasjons innvandrer er ikke en nordmann? 7773000[/snapback] En andregenerasjons innvandrer er nordmann i juridisk forstand (nasjonalitet). Etnisitet følger foreldrene, så personen er ikke nordmann (av folkeslag). Hvor man er født har ingen betydning for hvilken etnisitet man har. Derimot er det for veldig mange barn av innvandrere (2.generasjon er født her) naturlig å bruke norsk som dagligspråk, selv om de kanskje bruker foreldrenes språk hjemme. De vil lære norsk flytende, vil naturligvis føle seg hjemme her (får vi jo håpe) og delta i det norske samfunnet. Mange av dem vil kanskje også oppfatte seg selv som nordmenn i mer enn bare juridisk forstand. De vil også i stor grad oppfattes som "norske" av samfunnet rundt dem (også av meg), men her er det virkelig subjektivt hva man legger i det å være norsk, for her snakker man om noe annet enn både etnisitet/opphav og statsborgerskap. Et annet perspektiv er at ord er kommunikasjon, og språket trenger ord for å beskrive fenomener. Samtlige innvandrere jeg kjenner omtaler etniske nordmenn som "norske", som om de ikke var det selv. De kaller andre innvandrere for pakistanere, iranere, vietnamesere osv., og slike som meg for norske. Ordet "norske" er dekkende for å enkelt beskrive en person som hverken er innvandrer eller same. Alle skjønner hva som menes. En same kan f.eks. si om en tredje person "nei han er ikke same, han er nordmann", selv om han selv også har norsk pass. Grunnen er som jeg har gjentatt mange ganger, at det finnes et norsk folkeslag, som eksisterer uavhengig av stater og nasjonaliteter. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Nei, det gjør jeg ikke. En nordmann er en som er norsk, og norsk er man når man har norsk statsborgerskap. Jeg tror jeg har sagt en del ganger nå at så lenge man har norsk statsborgerskap så er man nordmann. Hvorfor må du spørre når jeg har sagt det rett ut utallige ganger? Jeg er født her i gamlelandet. Har to nordmenn som foreldre. Slekta er sporet tilbake mange, mange hundre år... Så nordmann som du kan få det uansett definisjon... Men det du prøver å si er at dersom jeg flytter til Sverige og søker om svensk statsborgerskap, så er jeg ingen nordmann lengre...? Hverken norsk eller nordmann... Medfører dette riktighet? Ja, du har påpekt dette mange ganger, men bare en gang til slik at jeg er heelt sikker... Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 22. januar 2007 Del Skrevet 22. januar 2007 Det er et fåtall av oss som er SÅ norske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå