kakemonster7 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Media bruker forskjellige betegnelser på folk, som innvandrer, tredjegenerasjonsinnvandrer, svart nordmann, norsk-pakistaner, etnisk nordmann - eller da bare nordmann. Hvordan vil du definere begrepet nordmann i dagens multikulturelle samfunn? Hva må til for å være nordmann? Endret 19. november 2006 av azzman Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 I min mening, norsk statsborgerskap. Ikke helt enig i bostedstillatelse selv om de også nyter godt av vårt veldferdssystem. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 I min mening, norsk statsborgerskap. Ikke helt enig i bostedstillatelse selv om de også nyter godt av vårt veldferdssystem. 7319403[/snapback] Så danskene som bodde i Tyskland fra 1860-1920/18 var ikke danske? Så svenskene på Åland er finske men ikke svenske? Lenke til kommentar
Mow Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Personlig mener jeg at man ikke blir nordmann av å ha norsk statsborgerskap. Men så lenge man er født i landet (uavhengig av farge, og hvor foreldra er i fra) er man norsk. I spania tror jeg kan man bli spansk statsborger av å bo der i 3 år, men man blir ikke spansk av den grunn:p Edit: ...Men for å være litt uenig med meg selv igjen, om f.eks en afrikaner flytter til Norge, får norsk statsborgerskap og sier ifra seg sitt afrikanske vil han gå som nordmann i mine øyne:p Endret 19. november 2006 av Mow Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 I min mening er det statsborgerskapet som teller. Kan godt hende at en danske bosatt i norge i 30år med norsk innfødt kone og norske barn og norsk pass føler seg dansk. Men jeg ser på vedkommende som norsk. Skjønte dog ikke helt sammenligningen din. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Personlig mener jeg at man ikke blir nordmann av å ha norsk statsborgerskap. Men så lenge man er født i landet (uavhengig av farge, og hvor foreldra er i fra) er man norsk. I spania tror jeg kan man bli spansk statsborger av å bo der i 3 år, men man blir ikke spansk av den grunn:p 7319784[/snapback] Man tar et personlig valg ved å bytte statsborgerskap, ved i Norge ihvertfall der det ikke er tillatt med 2 statsborgerskap(finnes ekspempler der det er gitt tillatelse). Dvs at man må fraskrive seg sitt opprinnelige statsborgerskap, derfor mener jeg at man kan betrakte individed som norsk. Lenke til kommentar
Mow Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Man tar et personlig valg ved å bytte statsborgerskap, ved i Norge ihvertfall der det ikke er tillatt med 2 statsborgerskap(finnes ekspempler der det er gitt tillatelse). Dvs at man må fraskrive seg sitt opprinnelige statsborgerskap, derfor mener jeg at man kan betrakte individed som norsk. 7319807[/snapback] Endret faktisk rett før du skrev den posten Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 I min mening er det statsborgerskapet som teller. Kan godt hende at en danske bosatt i norge i 30år med norsk innfødt kone og norske barn og norsk pass føler seg dansk. Men jeg ser på vedkommende som norsk. Skjønte dog ikke helt sammenligningen din. 7319791[/snapback] F.eks er Åland 100% svensktalende selv om det er en del av Finland. Tyskland hadde i en periode sør-danmark, uten at det gjorde dansken særtlig tyske... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 F.eks er Åland 100% svensktalende selv om det er en del av Finland. Tyskland hadde i en periode sør-danmark, uten at det gjorde dansken særtlig tyske... 7319827[/snapback] Kan si det med Finland da jeg ikke kjenner itl situasjonen til Danmark. De som bor i Åland og har finsk statsbrgerskap er finske uten tvil. I finland har 7% av befolkningen svensk som morsmål. De er finner selv om de ikke snakker finsk. Alle plakater, brosjyrer i Finland blir trykket i både svensk og finsk. Faktisk er de uendelig mer konsekvente på det enn i norge med nynorsk og bokmål problemene her. Du kan ikke finne èn vare der det ikke står på svensk. Alle i finland lærer svensk på skolen, og forstår det. Kan bare nevne at i Belgia har man delt landet i 2 der den ene delen snakker tysk og den andre fransk, skal de som prater tysk ikke regnes som belgiere da? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 (endret) Politisk og byråkratisk sett, en norsk statsborger. Biologisk/humant sett, et menneske med røtter fra det nordlige Europa innenfor grensene til landet Norge. Et kjennetegn for disse er at de ofte er høye, rimelig velbygde og har kraftige ben. EDIT: I ordets rette form, en person fra nord. Endret 20. november 2006 av Marley Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 F.eks er Åland 100% svensktalende selv om det er en del av Finland. Tyskland hadde i en periode sør-danmark, uten at det gjorde dansken særtlig tyske... 7319827[/snapback] Kan si det med Finland da jeg ikke kjenner itl situasjonen til Danmark. De som bor i Åland og har finsk statsbrgerskap er finske uten tvil. I finland har 7% av befolkningen svensk som morsmål. De er finner selv om de ikke snakker finsk. Alle plakater, brosjyrer i Finland blir trykket i både svensk og finsk. Faktisk er de uendelig mer konsekvente på det enn i norge med nynorsk og bokmål problemene her. Du kan ikke finne èn vare der det ikke står på svensk. Alle i finland lærer svensk på skolen, og forstår det. Kan bare nevne at i Belgia har man delt landet i 2 der den ene delen snakker tysk og den andre fransk, skal de som prater tysk ikke regnes som belgiere da? 7320070[/snapback] Enda et eksempel: Om Tyskerne invaderete oss og gjorde oss til en bundestat på nviå med de andre bundestatene, hadde det gjort oss til Tyskere? Ser du ikke at argumentasjonen din er litt feil? Forresten; en nasjon betyr et folk. Enda et btw: Flemsk er ca like tysk som norsk er tysk "Alle i finland lærer svensk på skolen, og forstår det." Dette er helt feil. "Kan bare nevne at i Belgia har man delt landet i 2 der den ene delen snakker tysk og den andre fransk" Feil "Du kan ikke finne èn vare der det ikke står på svensk" Kanskje fordi de selges både i Sverige og Finland? De fleste varene i Norge merkes med diverse språk. "Åland og har finsk statsbrgerskap er finske uten tvil" Så finske at de flere ganger har prøvd å bli en del av Sverige? :roll: :roll: Lenke til kommentar
Thend Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Kan bare nevne at i Belgia har man delt landet i 2 der den ene delen snakker tysk og den andre fransk, skal de som prater tysk ikke regnes som belgiere da? 7320070[/snapback] Til opplysning: I nord snakkes nederlandsk, og i sør fransk. I tillegg finnes en liten tyskspråklig minoritet helt i øst. Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Ingen andre enn de med helt eller nesten helt norsk genkart kan kalle seg ordentlig norske. De fleste nordmenn har jo danske, svenske, engelske aner eller noe slikt, men det går langt tilbake. Men det går jo på det norske folk, da. Har man norsk statsborgerskap er man vel også norsk. Om man i tillegg er født i Norge, er man jo norsk i praksis også. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Her er et bilde av den perfekte nordmann Lenke til kommentar
Veritas_ Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Danske mener du vel Statsborgerskap = nordmann, men det betyr jo ikke at en er etnisk nordmann. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 "Alle i finland lærer svensk på skolen, og forstår det."Dette er helt feil. "Du kan ikke finne èn vare der det ikke står på svensk" Kanskje fordi de selges både i Sverige og Finland? De fleste varene i Norge merkes med diverse språk. "Åland og har finsk statsbrgerskap er finske uten tvil" Så finske at de flere ganger har prøvd å bli en del av Sverige? 7321327[/snapback] Finland er to-språklig land og har obligatorisk svenskopplæring på skolene (gjelder alle). Åland er og forbli Finsk, hele vestkysten fra sør til nord prater og skriver svensk. Man må inn i landet før alt blir finsk. Vet dette siden jeg er fødd og oppvokst i Finland og er Finsk statsborger... Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Hvordan vil du definere begrepet nordmann i dagens multikulturelle samfunn? Hva må til for å være nordmann? 7317505[/snapback] Norsk statsborgerskap. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Danske mener du vel Statsborgerskap = nordmann, men det betyr jo ikke at en er etnisk nordmann. 7323085[/snapback] Nettopp han var faktisk Dansk, men likevel identifiserer de fleste av oss den personen med brunost, feite budeier og ufyselig julemat med "det" Norske Hvor viktig blir da begrepet "etnisk" da? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Født og oppvokst i Norge, prater norsk, ser ut som og oppfører seg som en nordmann. Merk at det er en definisjon som endrer seg over tid. Dersom nordmenn blir mørkere i huden og endrer oppførsel, så vil definisjonen følge det. Merk at det også er avhengig av situasjon. En svart som spiller på norske landslaget kan være nordmann i den situasjonen, men ikke nødvendigvis nordmenn i andre situasjoner. Nei, det er ikke en politisk korrekt definisjon. Men merk også at jeg ser ikke på det å være nordmann som noe spesielt høyverdig, eller noe som gir en egen status. Det er altså ikke slik at noen som jeg ikke anser som nordmann i en gitt situasjon blir sett på som mindre verdt av den grunn. Jeg ser ikke på det som viktig eller noe mål for noen å være eller bli nordmann. Jeg ser det derimot som viktig at folk som lever i Norge gjør en innsats for å tilpasse seg det norske samfunnet og norske lover, normer og regler. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 snip! 7323281[/snapback] Må bare bite i det sure eplet, og si at på tross av at du er lett forvirret så støtter jeg denne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå