Licht Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Jeg har etter hvert kommet til at jeg trenger mer minne for å få ting til å gå rundt, og har en slags plan om å kjøpe mer ram en gang i nær fremtid. Nå har det seg slik at jeg er ganske grønn på hardware, derfor spør jeg om ting. Jeg har for øyeblikekt et slikt sett i PC-en, og har etter hvert kommet fram til at dette er det jeg burde fylle på med. Hovedkortet mitt har fire slots, og det er som nevnt bare to av dem som er brukt. Etter litt roting rundt på dette forumet har jeg kommet frem til at disse stort sett er klin like, at det ikke vil være noen konflikter mellom ram-brikker med forskjellig kapasitet, og at dette etter alle solemerker burde fungere. Det eneste jeg ikke er sikker på, er om jeg kan kombinere de to settene jeg har linket til over, da de har forskjellig latency: 512x2: 2.5-3-3-8-2T 1024x2: 3-3-3-8-2T Jeg fant ved hjelp av den eminente guiden øverst ut hva latency er, men ikke om forskjellige latencies lar seg kombinere (det kan selvsagt være fordi de fleste tar svaret på det spørsmålet for gitt, eller ikke bryr seg ). Så, kan man kombinere latencies? Om noen ellers har en formening om oppsettet jeg planlegger, kunne jeg gjerne tenke meg å høre det også. Og nå kom jeg egentlig på et annet spørsmål også. SiSofts Sandra påstår at jeg bør ha bufret minne dersom jeg skal fylle alle fire slots, stemmer dette? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Nei Sisoft Sandra tar feil . Kun servere med opteron 940 og slikt som kan benytte buffered DDR. I BIOS setter du latency for systemet og det vil gjelde for samtlige minne moduler . Så du må starte systemet med 3-3-3-8 brikkene , entre cmos setup for å endre latency fra auto til fixed verdier lik dine tregeste (3-3-3-8 2T). Husk å få de parvis i kanal A0 B0 = 1024x2 , kanal A1 B1 = 512x2 for å få dual channel konfig til å virke . Stort sett går dette greit - men ikke alltid . Uansett 2GB med 2x1024 burde holde til mye . Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Auto bør jo justere slikt at det ender opp på det som de brikkene med høyest latency legger seg på. Manuell justering skal ikke være nødvendig. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) Det er ikke alltid slik . Hvis bios ser de med lavest latency først settes det etter spd på de. Manuell setting gjelder med mix . Det er dessuten også vdimm(volt) å ta hensyn til som også bør settes manuelt etter de med høyest nominell vdimm oppgitt fra leverandør. Endret 19. november 2006 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå