Gå til innhold

Plasma eller LCD til 360-spilling?


Anbefalte innlegg

Plasma er en teknologi som er på vei ut. LCD overtar markedet der plasma tidligere var stort Etterslep på LCD er noe man allikevel blir vant med. Uansett har plasma og LCD ulike fordeler og ulemper, men kort sagt tror jeg uten tvil at jeg personlig hadde gått for LCD om jeg var tvunget å velge mellom de. Dog tror jeg at jeg hadde gått for en projektor som anbefalt over her .)

 

Da har du virkelig glede av både xboxen og en god dvd film.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plasma er ikkje på meir veg ut enn LCD, plasma er enda klart best på lysstyrke, oppdateringsfrekvens, farger, kontrast og svartnivå. Plasma gir klart meir bilete for pengane. Innbrenning eksisterer ikkje, men midlertidig innbrenning kan hende.

1024x768 er så og sei nesten like skarpt som LCD sitt 1366x768, du må nesten telle pixler for å sjå forskjell.

Dessuten er dei fleste billige LCD skjermer med over 20ms refreshrate er bare med 6 bits farger som gir forferdeleg fargegjengivelse. Dei LCD tvane med gode farger, svartnivå, kontrast koster som regel 20-40% meir enn plasma.

Lenke til kommentar

Det blir jo heile tida lansert nye plasma TVer, og dei siste modellane frå Panasonic er jo i kjempeklasse. Hadde plasma vore på veg ut så hadde aldri Panasonic, Pioneer og dei andre (mindre kjente) levert plasma idag. Og det har heller ikkje noko å gjere med at det enda er eit marked som bare trenger plasma men fordi at det faktisk er eit fullt så godt (eller betre) alternativ.

Lenke til kommentar

Som sagt hadde jeg fortsatt gått for LCD. Og det produseres langt langt mer LCD skjermer enn Plasma skjermer i dagens marked ,) LCD kommer til å dominere om noen få år, og plasma fases da ut.

 

LCD har langt bedre oppløsning, den er mer lyssterk, den har et skarpere bilde, den har lengre levetid, den tåler mer enn plasma med tanke på frakt etc, den er lettere.

 

Plasma er ikke noe alternativ for meg lenger, men fortsatt vil en projektor gi mest for penga om trådstarter har mulighet til det.

Lenke til kommentar
Hmmm... Hvor mye er det for en projektor? Noen ulemper med den?

F.eks hvis du er i et lyst rom?

7324532[/snapback]

En ulempe kan være støy. Min Benq PE7800 bråker en hel del, og jeg sitter rett under den. Jeg vet ikke hvordan det er med nyere prosjektorer, men tror de begynner å bedre seg på det området.

 

Jeg har ingen problemer når rommet av og til er lyst, selv om PE7800 ikke er spesielt lyssterk. Det er viktig å huske at en prosjektor trenger et lerret for å fungere optimalt, og gjerne et med litt kvalitet. Og et takfeste er også kjekt å ha. Og en lang komponent/vga/dvi/hdmi-kabel. Så blir litt ekstrautgifter utover selve bildekanonen:)

 

Ellers ingen ulemper med prosjektor. Funker supert sammen med 360 i hvert fall:)

 

Lykke til med valget=)

Lenke til kommentar

"Ulemper" med projektor.

-Krever et ok til bra lerret. (Legg på minst en tusenlapp, og gjerne to)

-Bør være mørkt i rommet. Ikke helt mørkt, men glem sol inn vinduene.

-Dyr pære å bytte i mange. Gjerne opp mot 3.000,- for et pæreskift.

-De er ment å vare i noen tusen timer, men slettes ikke alltid de gjør det.

-LCD kan få feiljustert panelene i forhold til hverandre. Da vil ikke fargene ligge korrekt på hverandre.

-DLP kan noen finne ikke godt nok pga de ser fargeseperasjonen. Regnbueeffekt.

-Noen projektorer kan bråke en del.

-Støv mellom linse og panel kan komme, og det vil merkes godt på mørke bilder. (Problematisk å få bort igjen).

-Trenger som regel lange kabelstrekk til i forbindelse med projektor.

Enten må konsoll stå bak med projektor, og da trekkes kabler til lydanlegget fram, eller omvendt.

-Ingen projektorer leverer tilfredsstillende lyd. Ekstra lydanlegg er et must. Legg på noen tusenlapper.

-Projektor er kult til spill og sport. Glem dagsrevyen, vil du bli millionær og vanlig tv-titting på et 2 meter bilde. Det blir for anstrengende i lengden.

 

Men selvsagt finnes det mange fordeler med projektor også.

I alle fall hvis det tillates at en bygger rommet for projektor.

Rullegardiner, mørke vegge, lydanlegg, lerret osv....

Projektor gir desidert størst bilde for minst penger.

 

Men hvis man anbefaler folk å kjøpe en projektor I STEDET for tv, som i at da har man kun projektor og ikke tv. Da er man sprø. Projektor er ment som en god tilleggsframviser. TV bør man ha.

Om jeg måtte velge mellom kun projektor eller en tv, så hadde jeg aldri stusset. Det hadde blitt tv-en.

Lenke til kommentar

Velg LCD hvis hovedvekten er på spilling, og Plasma til film/tv. Jeg har hatt min plasma (SONY) i over ett år og spillt mye på den, og ingen innbrenning.

 

Kjøper du et godt, kjent merke idag så opplever du veldigt sjeldent (kanskje aldri) etterslep/innbrenning.

Det som går an hvis du opplever innbrenning, er å sitte tven på en kanal uten bilde (snø) og la den stå der et par timer, da vil det mest sannsynlig forsvinne. Dette funker nok ikke hvis innbrenningen er for "kraftig".

Lenke til kommentar

Hvis hovedandelen av din bruk av ny tv er til xbox360 o.l, må du kjøpe LCD tv. Innbrenning er ikke en myte eller noe som bare skjedde før, innbrenning ligger i selve plasmateknologien. Jeg har selv sett "ny" Pioneer med innbrenning. Selvfølgelig går mye av innbrenningen vekk ved bruk av "snøstorm" men det er litt slitsomt i lengden. Plasma er best på vanlig sd bilder, bilder med dårlig signalkilde, film og fotball. Men som du selv skriver er ikke ditt hovedbruk.

 

Det at en eller annen teknologi er på vei ut eller tar over i fremtiden, spiller selvfølgelig ingen rolle for de som skal kjøpe i dag. Det blir morgendagens problem.

 

Til de som nevner prosjektor, så kan jeg anbefale dette selv. Men som trykkertor nevner er kabelstrekk og viftestøy osv. er meget irriterende. Hvis du skal ha prosjektor bør du ha egen stue eller rom som er til det formålet. Sola går sent ned i Norge om sommeren..

 

Uansett hva du ender opp med av plasma og lcd så kan Sony, Panasonic og Pioneer anbefales på det sterkeste. Ikke kjøp noe "billigdritt"på januar "salg" osv. Dette er som oftes varer som er gamle eller av dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar
Skal snart kjøpe meg en ny tv, og jeg har sett mange billige plasma tv'er. En stor faktor  som spiller inn når jeg skal kjøpe, er jo hvor godt tv'en funker til HD spilling med 360, og da har jeg hørt at der er LCD bedre enn plasma. Noen som kan hjelpe?

 

PS! (Var litt usikker om hvor jeg skulle poste dette emnet, men det handler jo om konsoll, så jeg håper dette er rett plass.)

7317140[/snapback]

 

 

Gå inn på avforum.no. Mye kunnskap å hente her ved å bla i gamle tråder, og det er mange som har hatt spørsmål på samme grunnlag som deg.

Lenke til kommentar
"-Projektor er kult til spill og sport. Glem dagsrevyen, vil du bli millionær og vanlig tv-titting på et 2 meter bilde. Det blir for anstrengende i lengden.

 

Men selvsagt finnes det mange fordeler med projektor også.

I alle fall hvis det tillates at en bygger rommet for projektor.

Rullegardiner, mørke vegge, lydanlegg, lerret osv....

Projektor gir desidert størst bilde for minst penger.

 

Men hvis man anbefaler folk å kjøpe en projektor I STEDET for tv, som i at da har man kun projektor og ikke tv. Da er man sprø. Projektor er ment som en god tilleggsframviser. TV bør man ha.

Om jeg måtte velge mellom kun projektor eller en tv, så hadde jeg aldri stusset. Det hadde blitt tv-en.

7326731[/snapback]

 

Hørt på makan, ikke noe er som og se tv serier osv i full bredde på veggen da!

Og været på tv2 er jo konge på projektor :p

(hvorfor er dagsrevyen kjipern på større bilde? )

 

JA jeg bruker projektoren som tv :w00t:

Endret av Sgt.Stav
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om LCD er bedre til spilling enn plasma. Det finnes plasmaer som er glimrende til spilling og LCDer som er dårlige til alt, inkludert spilling.

 

Når det gjelder innbrenning på plasma så er dette normalt ikke noe problem på dagens modeller, med unntak av Pioneer som sliter litt med dette. Synd med Pioneer ettersom de ellers har de beste plasmaskjermene.

 

Hvilken størrelse er det du ser for deg? Dersom du skal ha skjerm under 40 tommer er valget LCD, så da blir valget enkelt. skal du har 40 tommer eller litt mer må du velge. Skal du ha skjerm som er mye over 4o tommer blir det vel plasma. Tror ikke det finnes kommersielle LCDer i denne størrelsen.

 

En annen ting du bør undersøke er treigheten i skjermen. Dette gjelder både LCD og plasma. Så vidt jeg har forstått er det scaling-prosessen i skjermen som forsinker bildesignalet (og ikke tradisjonell etterslep). Noen skjermer har egen "gaming" mode for å redusere dette problemet, men det er store forskjeller mellom skjermene. Søk litt på nettet for aktuelle modeller og se hva du finner ut. Dette er forøvrig stort sett bare et problem for spillerne, og ikke for folk flest.

Lenke til kommentar
Som sagt hadde jeg fortsatt gått for LCD. Og det produseres langt langt mer LCD skjermer enn Plasma skjermer i dagens marked ,) LCD kommer til å dominere om noen få år, og plasma fases da ut.

7324484[/snapback]

 

Får arrestere deg på denne uttalelsen. "LCD kommer til å dominere om oen få år". Om noen få år er OLED teknologien kommet for fullt. Denne teknologien er bedre og billigere enn både plasma og lcd. Så om noen få år er det OLED som vil være det dominerende på markedet. Er også enig i meningene rundt det at plasma skjermene er et liksågodt kjøp som LCD skjermene nå om dagene. Man får en veldig god plasma skjerm av typen 42" til en 15000,- . Denne skjermen har da ikke full hd støtte, men er rimelig mye bedre for filmentusiaster fremfor en 42" LCD skjerm til 15000,-.

 

Mvh Jabbala

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...