Gå til innhold

Problemer med TV-ut

Pangaea

Anbefalte innlegg

Har nylig kjøpt 7900 GS. Et glimrende kort, men jeg har problemer når jeg skal se film via PCen og ut på TV. Dette fungerte veldig bra før med ATI 8500. TVen er riktignok noen år gammel, men den har utganger foran som passer, så det burde gå greit. Jeg får dårlig bilde og delvis uklart bilde, og når jeg starter en film vises ikke selve filmen på TVen. Alt annet viser, men selve filmen vises ikke (om dere forstår hva jeg mener). Om jeg tar på fx horisontalt skrivebord vises filmen mens bildet er lite, men om jeg maksimerer forsvinner den (bildet er bare sort). Om jeg velger "klon" (samme bilde på PC og TV), vises ikke filmen selv i lite format.

Har også prøvt via SCART-kontakt, men med akkurat samme resultat. Jeg bruker en kort s-video-kabel med overgangen som fulgte med skjermkortet. Det er s-video-inngang fremme på TVen.

ATI hadde en glimrende løsning slik at bildet ble klonet, men når man skrudde på film ble filmen maksimert automatisk på TVen. Har nVidia noe lignende løsning? Finnre ikke noe i innstillinger. Men viktigst av alt... Hvordan få bildet på TVen skikkelig? Hvilke innstillinger må jeg ha for at filmer skal virke på TVen maksimert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ATI hadde en glimrende løsning slik at bildet ble klonet, men når man skrudde på film ble filmen maksimert automatisk på TVen. Har nVidia noe lignende løsning? Finnre ikke noe i innstillinger. Men viktigst av alt... Hvordan få bildet på TVen skikkelig? Hvilke innstillinger må jeg ha for at filmer skal virke på TVen maksimert?

7317018[/snapback]

NVidias løsning heter 'DualView', og det er den du må bruke hvis du skal ha forskjellig oppløsning på skjerm A og B. Bruker du hardware-aksellerert video må du også sette TVen til primærskjerm for å få bilde når du spiller av video. Du får best bilde ved å sette oppløsningen på skjermen lik det du skal spille av (svideo gir ganske dårlig bilde uansett).

Hvis du bruker en mediespiller som gir deg muligheter for å stille inn DirectX-parametrene (TheaterTek, ZoomPlayer etc.), bør du bruke VMR9 med renderless exclusive mode for best resultat (noen spillere kaller dette for 'full screen mode' med dxva-aksellerering skrudd på).

EDIT:

Tror jeg misforsto litt hva du prøver å gjøre, du vil at når du spiller video vil denne også komme på TVen, men i fullscreen. Dette er også støttet av NVidia, men har ikke brukt det selv. DualView vil uansett være den beste løsningen hvis du ikke er avhengig av at videoen skal vises på begge skjermene samtidig.

Endret av stigto
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg prøvde DualView, men fikk det ikke til. Fikk til slutt skikkelig bilde på TVen, men selve videon vises ikke. Alt annet vises, men inni VLC/WMP er det svart. Hadde ikke det problemet med ATI, så på bakgrunn av min erfaring må jeg si ATI var bedre på TV-ut. Men nå var ikke poenget å diskutere hvem som er best på det feltet.

Den eneste måten jeg klarte å få vist video på TVen var å sette TVen som primærskjerm. Det fungerer jo på et vis, men er ganske tungvindt. Mulig dette har noe med hardware-aksellerert video, som du sier. Men hva er hw-aksellerert video? Jeg har prøvd med avi, mpg og dvd, og ingen fungerte på TVen med mindre jeg valgte den som primærskjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...