Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke konfigurert aksesspunkt

Anbefalte innlegg

Har nettopp kjøpt et 3Com OfficeConnect Wireless 54 Mbps 11g aksesspunkt. Koblet det til switchen, satte med ved den stasjonære (som selvsagt står i samme switch) og satte igang installasjons-CDen. Alt vel sålangt. Den finner aksesspunktet med en gang, og det trådløse nettverket er i så måte oppe og går. Problemet er at jeg ikke får konfigurert det. Jeg kommer ikke inn i det web-baserte interfacet som de skryter så fælt av. Prøver jeg å pinge IP-adressen til aksesspunktet så går det heller ikke.

Noen ideer? Firewall på PC ble disablet og alt sånt. "Discovery" delen av installasjons-CDen sier at IP-adressen til aksesspunktet er 192.168.200.3, men dette er altså nyttesløst å koble til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har nettopp kjøpt et 3Com OfficeConnect Wireless 54 Mbps 11g aksesspunkt. Koblet det til switchen, satte med ved den stasjonære (som selvsagt står i samme switch) og satte igang installasjons-CDen. Alt vel sålangt. Den finner aksesspunktet med en gang, og det trådløse nettverket er i så måte oppe og går. Problemet er at jeg ikke får konfigurert det. Jeg kommer ikke inn i det web-baserte interfacet som de skryter så fælt av. Prøver jeg å pinge IP-adressen til aksesspunktet så går det heller ikke.

Noen ideer? Firewall på PC ble disablet og alt sånt. "Discovery" delen av installasjons-CDen sier at IP-adressen til aksesspunktet er 192.168.200.3, men dette er altså nyttesløst å koble til.

7316696[/snapback]

hva er din lokale ip ?

Du må nok sette din maskin i samme 'range' dvs. de tre første sifrene i ip adressen må være identiske, i dette tilfelle 192.168.200.xxx , så vil du kunne nå AP'ets ip via webbrowseren.

(Det letteste er nok å sette AP'et til en ip i den rangen du vanligvis bruke!)

Lenke til kommentar
Når du tar ipconfig på din maskin så sier den at default gateway er 192.168.200.3 ?

eller er det adressen på din maskin ?

Det er iallefall default gateway adressen du skal sette inn i browseren for å komme inn på routeren din.

7316815[/snapback]

Hva om han ikke vil ha/har accesspunktet som default gw?

Hvor langt kommer han da med å skrive inn default gw, addressen i browser'n?

huh?

-Jsi

Lenke til kommentar

Ok ok... rolig nå.

Selvfølgelig... men hvordan gjør jeg det når jeg ikke får koblet meg til AP'et? :p

Når du tar ipconfig på din maskin så sier den at default gateway er 192.168.200.3 ?

eller er det adressen på din maskin ?

Default gateway på min maskin er 10.0.0.138, 192.168.200.3 er adressen til AP'et.

Det er ikke routeren jeg vil inn i, det er AP'et :)

EDIT: eller om det er en kvinne!

BINGO!

Hva om han ikke vil ha/har accesspunktet som default gw?

Hvor langt kommer han da med å skrive inn default gw, addressen i browser'n?

huh?

Nettopp... det vil HUN ikke vet du :p

Lenke til kommentar

Selvfølgelig... men hvordan gjør jeg det når jeg ikke får koblet meg til AP'et? :p

7317032[/snapback]

Først så må du gjøre det omvendte: sette PCens IP på samme subnett som aksesspunktet (midlertidig):

F.eks. IP adresse: 192.168.200.1

Nettverksmaske (kommer automatisk): 255.255.255.0

De andre tingene, som DNS og Gateway, behøver du ikke stille inn.

Manuell (fast) IP stilles inn i "egenskaper" for nettverkskortet, under TCP/IP

Lenke til kommentar
Først så må du gjøre det omvendte: sette PCens IP på samme subnett som aksesspunktet (midlertidig):

F.eks. IP adresse: 192.168.200.1

Nettverksmaske (kommer automatisk): 255.255.255.0

De andre tingene, som DNS og Gateway, behøver du ikke stille inn.

Manuell (fast) IP stilles inn i "egenskaper" for nettverkskortet, under TCP/IP

7317091[/snapback]

Jeg forsøkte dette, men får fortsatt ikke kontakt. Prøvde også å kun ha en PC og AP i switchen, men det funker fortsatt ikke.

I pogramvaren som fulgte med AP'et er det en applikasjon som heter Gateway Discovery, det bruker du for å nå web-grensesnittet på AP'et

7317106[/snapback]

Det er denne jeg bruker. Den som gir meg beskjed om at IP-en er 192.168.200.3 og som prøver å koble til webgrensesnittet uten å lykkes.

Default ip til AP skal visstnok være 192.168.0.1 og lignende... hvorfor er min som den er? Kan det være problemet?

Endret av bombee
Lenke til kommentar

Jeg føler meg ganske lost her nå... Men sånn jeg har forstått det så blir det krøll fordi min PC står med 10.0.0.x som IP-adresse (tildelt p.g.a. routermodemet fra Telenor), og AP'et helst vil bruke en 192.168.x.x type adresse?

Jeg forsøkte å sette IP-adressen på min PC til 192.168.200.7 (f.eks.), men får allikevel ikke noe kobling til AP. Kan det være noen andre instillinger jeg må gjøre?

Lenke til kommentar

Jeg føler nesten at jeg spammer meg selv nå... men altså.

Jeg har nå forsøkt å sette PCens ip-adresse til samme range som AP oppgir (192.168.200.x), men jeg får ikke AP til å dukke opp uansett hva jeg prøver. Svar jeg har fått fra andre steder antyder at dette kan være noe av problemet, siden routerens DHCP deler ut IPer i range 10.0.0.x.

Lager AP seg en IP-adresse sånn for moro skyld liksom? :p En som det er umulig å koble seg til. Jeg forsøkte å kjøre et IP scanner program, men får ikke opp noe som helst på 192.168.200.x selv om min PC står i samme range.

Har APer noen form for innebygd gateway og DHCP som gjør at den ikke vil samarbeide med andre uten at man da evt. setter andre PCer tilkoblet switchen til å bruke AP som default gateway?

Jeg har snart ikke mer hår igjen!

Lenke til kommentar

Da har jeg forsøkt det også. Koblet PC direkte til AP, satte TCP/IP settings til "obtain automatically", og da fikk PC en fin 169. adresse, men selvsagt ingen kobling til AP. Prøvde derfor å sette IP til 192.168.200.7 (f.eks) og default gateway til APets IP, men heller ingen reaksjon da.

Svever AP der ute med sin helt egen lille IP eller?

Edit: med hjelp fra et annet forum så kom jeg endelig frem til en løsning som forsåvidt var i tråd med ditt forslag Grant_Lee. Jeg koblet ut alt untatt PC brukt til konfigurasjon og aksesspunkt fra switchen, dro ut strømmen fra aksesspunkt, holdt en binders på reset-knappen bak og holdt denne inne mens jeg satte strømmen på igjen. Så satte jeg IP på PC i samme range som aksesspunktet (som forøvrig nå fikk ny IP, i 192.168.1.x range istedenfor 192.168.200.x), og vips kom jeg inn!

Takker for alle tips :)

Endret av bombee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...