josteinaj Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 (endret) (Jeg føler at Programvare/Linux er mest passende for denne selv om Programmering/Andre OS også går an.) En idé (eller syk fantasi?) jeg har hatt i hodet lenge: Hva om flere brukere kunne bruke samme skrivebord samtidig? Da vil man ha flere "mus-piler" på skjermen samtidig. (Din egen må selvfølgelig være uthevet i egen farge e.l. så man ser med en gang hvilken som er din) Jeg vet ikke i hvilken grad det ville økt produktiviteten, men om ikke annet så hadde det vært ganske tøft. Jeg har søkt litt på google nå, men finner ingenting. Vet noen om det finnes noe slikt fra før? Grunnen til at jeg kom på det akkurat nå var egentlig at jeg har brukt Beryl (en vindus-håndterer) i Ubuntu en ukes tid nå, og jeg fikk idéen at det ville være kult om det var flere kuber. Jeg tenkte det sånn at man kan "hoppe" (eller "fly") til en annen kube som representerer en felles server som er åpen for mange brukere. Hvis flere brukere bruker denne serveren/kuben samtidig så vil man se hverandre (dvs. hverandres mus) fly rundt omkring. Andre brukere kan også gi "lese"-tillatelse til sitt eget skrivebord for å la andre folk se hva de driver med. Dermed har man sitt eget lille solsystem av PCer Edit: Dette må selvfølgelig synkroniseres vha. noe CVS/SVN teknologi e.l.) Endret 19. november 2006 av Pion Lenke til kommentar
huf Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Ja, kunne jo ha vore ein potensiell idè, men korleis ser du det for deg? Blir det ikkje litt rotete å ha fleire som jobba på ditt system? (Eller på samme system for den del.) Virkar for meg meir som ein sprø/morosam idè enn noko som faktisk kan vere effektivt. Lenke til kommentar
LessThanJake Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Med denne her skulle noe av det du sier gå i alle fall: http://wearables.unisa.edu.au/mpx/?q=screenshots Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Med denne her skulle noe av det du sier gå i alle fall: http://wearables.unisa.edu.au/mpx/?q=screenshots 7316315[/snapback] tøft! Jeg får nok ikke prøvd det ut selv med det første, men det ser kult ut. Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Ja, kunne jo ha vore ein potensiell idè, men korleis ser du det for deg? Blir det ikkje litt rotete å ha fleire som jobba på ditt system? (Eller på samme system for den del.) Virkar for meg meir som ein sprø/morosam idè enn noko som faktisk kan vere effektivt. 7316299[/snapback] Det kan potensielt bli litt rotete jo, men man har jo så god plass på kuben allerede synes jeg. Dessuten så har man sin egen kube der man kan holde det ryddig. Man kan jo også kanskje gi hverandre vinduer/programmer som kjører enten via server-kuben, eller direkte. Kan se for meg et GIMP-bilde fly over til en annens skrivebord Lenke til kommentar
huf Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Ja, kunne jo ha vore ein potensiell idè, men korleis ser du det for deg? Blir det ikkje litt rotete å ha fleire som jobba på ditt system? (Eller på samme system for den del.) Virkar for meg meir som ein sprø/morosam idè enn noko som faktisk kan vere effektivt. 7316299[/snapback] Det kan potensielt bli litt rotete jo, men man har jo så god plass på kuben allerede synes jeg. Dessuten så har man sin egen kube der man kan holde det ryddig. Man kan jo også kanskje gi hverandre vinduer/programmer som kjører enten via server-kuben, eller direkte. Kan se for meg et GIMP-bilde fly over til en annens skrivebord 7316423[/snapback] Ja, real-time samarbeid kan jo vere ein fin ting om ein er mange som jobbar med same oppgåva. Har litt vanskleg for å tru at det ikkje fins program fra før som gjer det samme. (Spørs om det er open source.) Korleis skal transporten av data foregå? Sikkerheit er jo eit stor nøkkelord i eit slikt prosjekt. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hvis det er snakk om flere brukere på en maskin så er vel terminal server det beste valget..skjønner ikke helt hvorfor man skal jobbe på samme skrivebord da i det du skriver...Når man blir mange brukere på et skrivebord så kan produktiviteten umulig økes imo. Lenke til kommentar
josteinaj Skrevet 19. november 2006 Forfatter Del Skrevet 19. november 2006 Korleis skal transporten av data foregå? Sikkerheit er jo eit stor nøkkelord i eit slikt prosjekt. 7316452[/snapback] I første omgang er det vel viktigst å få det til å fungere, også er det vel bare å putte på en liten 2^n bits kryptering på overføringen etterpå. Ikke vet jeg, jeg er ikke kyndig nok... Hvis det er snakk om flere brukere på en maskin så er vel terminal server det beste valget..skjønner ikke helt hvorfor man skal jobbe på samme skrivebord da i det du skriver...Når man blir mange brukere på et skrivebord så kan produktiviteten umulig økes imo. 7316528[/snapback] Terminalserver blir ikke det samme. Bare se på Google Document/Spreadsheet f.eks. Der kan flere redigere samme tekstdokument/regneark samtidig. I GIMP kan du be en venn om å løfte vekk en stein mens du fargelegger under den osv. Sanntids-synkronisering eller hva du vil kalle det. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 En start kan jo være noe med VNC, ala windows "fjernhjelp". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå