Jooakim Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hei, jeg har et Dynax 4, og jeg skal ta noen bilder til egentreningen i gymen, hvor jeg trener på sprint (60- og 100-meter). Så tenkte jeg å enten bruke selvutløser, lengre lukkertid, eller selvutløser+lukkertid. Så hva anbefaler dere å bruke? Og hvor bør jeg ha kameraet, og hvilke innstillinger bør jeg bruke? Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Kort lukkertid, stor blenderåpning. Lenke til kommentar
ponnihest Skrevet 19. november 2006 Del Skrevet 19. november 2006 Hei, jeg har et Dynax 4, og jeg skal ta noen bilder til egentreningen i gymen, hvor jeg trener på sprint (60- og 100-meter). Så tenkte jeg å enten bruke selvutløser, lengre lukkertid, eller selvutløser+lukkertid. Så hva anbefaler dere å bruke? Og hvor bør jeg ha kameraet, og hvilke innstillinger bør jeg bruke? 7316176[/snapback] Gratulerer, innlegg nr 3000 Sett kameraet på et stativ rett i mot der du løper. Kan bli vanskelig å ta det fra siden? Kommer an på om du skal få noen til å ta det for deg, eller satse på selvutløser. Innstillinger må du nesten prøve deg frem med. Vil du ha deg selv uskarp, sånn at det ser ut som du løper fort, eller fryse bevegelsene? Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 20. november 2006 Forfatter Del Skrevet 20. november 2006 Kort lukkertid, stor blenderåpning. 7317049[/snapback] Hvor stor da? Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 kattekwinnen har gitt deg et godt svar ut fra det du (ikke) opplyser om.... Interessant å vite kunne være: ISO og hvilket objektiv du har tenkt å bruke. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 20. november 2006 Del Skrevet 20. november 2006 Kort lukkertid, stor blenderåpning. 7317049[/snapback] Hvor stor da? 7324997[/snapback] Tja, for at du skal fremstå i fokus (skarp) bør du ikke ha saktere lukketid enn 1/250-500, det kommer an på hvor raske bevegelser du har. Blender og ISO avhenger av lysforholdene, dess dårligere lys, dess større blenderåpning og høyere ISO verdi. Stativ kan være til stor hjelp her! Lenke til kommentar
Jooakim Skrevet 22. november 2006 Forfatter Del Skrevet 22. november 2006 Hvordan kan jeg bruke "motoren" når jeg bruker selvutløser? Lenke til kommentar
dr.steen Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Du må sjekke om kameraet ditt støtter AI-fokus (heter det på canon, vet ikke hva det kalles på Dynax) når du stiller det inn på timer. Ellers må du forhåndsfokusere, og det kan bli 'litt' vanskelig å treffe skikkelig da hvis du for eksempel tar bilde forfra når du løper mot kameraet. Lenke til kommentar
funnybeep Skrevet 22. november 2006 Del Skrevet 22. november 2006 Kjenner ikke det kameraet, men hva (hvis du kan) med å 1. Bruke stativ 2. fokusere manuelt på et punkt på løpebanen på forhånd 3. Bruke blits på andre lukkergardin, med 4. Litt "romslig" lukkertid (1/15 sek, f.eks)? 5. Knipse når de er fremme ved punktet. = Bevegelse i bildet, men "fryse" kroppen likevel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå