Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tp fra modem til switch.

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har adsl fra bluecom og vil dele denne med noen pcer. Jeg har en tp(cat5 ikke krysset) fra modemet ned til en switch nede. Skal jeg plugge tpen i uplink?

Jeg har prøv dette uten resultat.Skal jeg fortsatt ha på automatisk ip-adresse da? Viss noen kan hjelpe meg så er jeg takknemelig. :grin: Jeg kan ikke ha begge på modemet for det må stå oppe for der har jeg en pc som er koblet rett i modemet og tp ned til switch..

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-11-14 10:19, skrev Ultra_Fisk:

Hei, jeg har adsl fra bluecom og vil dele denne med noen pcer. Jeg har en tp(cat5 ikke krysset) fra modemet ned til en switch nede. Skal jeg plugge tpen i uplink?

Jeg har prøv dette uten resultat.Skal jeg fortsatt ha på automatisk ip-adresse da? Viss noen kan hjelpe meg så er jeg takknemelig.
:grin:
Jeg kan ikke ha begge på modemet for det må stå oppe for der har jeg en pc som er koblet rett i modemet og tp ned til switch..

Du må enten ha den i uplink eller bruke en krysset kabel i en av de andre portene, er du sikker på at uplinkporten er på?

Du vil i de fleste tilfeller få flere IP-er fra modemet men da bør du ikke bruke nettet til noe annet enn internett-tilgang, skal du dele filer o.l bør du kjøre en router-løsning.

Lenke til kommentar

Modemet er ment til å kobles rett inn i pcen din med en vanlig tp-kabel. Derfor "krysser" modemet signalet før det går ut i kabelen (det er sånn det fungerer med Telenor ADSL i hvert fall).

Når man kobler en PC til en switch/hub så bruker man en vanlig kabel. Signalet kommer ukryssa inn i huben/switchen og den ordner resten.

Mao. du må bruke en kryssa kabel dersom du skal koble modemet til switchen/huben, _eller_ du kan koble modemet på uplink-porten, som vil krysse signalet på nytt (eventuelt ikke krysse det, you get the point, det funker i hvert fall).

Vanlig kabel fra modem til hub/switch: uplink-port.

Kryssa kabel fra modem til hub/switch: vanlig port.

Veit ikke hvordan det er med Bluecom, med med Telenor får man bare et vanlig ADSL-modem, og kun én ip ut på nettet. For å dele internett med andre pcer må man da kjøpe en router, da vil den fordele traffikken ut på nettverket, og alle som er kobla til vil kunne være på nettet selvom man bare har én ip ut.

Med f.eks. Nextgentel får man levert en router med en gang (mener jeg å huske). Så det er jo helt konge.

Men kan bruke en software-server også (med f.eks. Linux) til å route traffikken istedenfor en router.

Håper jeg ikke rota det til og gjorde alt unødvendig komplisert.

Edit: du kan sjekke huben/switchen når du har kobla til modemet. Dersom porten lyser så er det riktig. Dersom den ikke lyser er det ikke riktig :smile:

[ Denne Melding var redigert av: Cronius på 2002-11-14 19:40 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-14 19:38, skrev Cronius:

Med f.eks. Nextgentel får man levert en router med en gang (mener jeg å huske). Så det er jo helt konge.

Men kan bruke en software-server også (med f.eks. Linux) til å route traffikken istedenfor en router.

Tja, om det er så veldig konge og få en router vet jeg nå ikke, mange sliter stygt med NAT-helvete og veldig mange tjenester forventer og få en skikkelig IP i steden for en NAT-et lokal IP.

Selv har jeg prøvd div routere og jeg synes de ofte er vanskelige, f.eks DCC på IRC er jo et slit og få opp om man i det heletatt greier det, får håpe UPNP greier og løse endel av dette når den blir mer moden og støttes av flere programmer.

Selv bruker jeg Clarkconnect som router og den hånterer ting mye smidigere en de fleste NAT-routerer.

Lenke til kommentar

Quote:

agvg skrev (2002-11-16 12:29):

Tja, om det er så veldig konge og få en router vet jeg nå ikke, mange sliter stygt med NAT-helvete og veldig mange tjenester forventer og få en skikkelig IP i steden for en NAT-et lokal IP.

Selv har jeg prøvd div routere og jeg synes de ofte er vanskelige, f.eks DCC på IRC er jo et slit og få opp om man i det heletatt greier det, får håpe UPNP greier og løse endel av dette når den blir mer moden og støttes av flere programmer.

Selv bruker jeg Clarkconnect som router og den hånterer ting mye smidigere en de fleste NAT-routerer.

Det er konge, man slipper å kjøpe/mekke en ruter hvis man har flere enn en pc. Og NAT er da ikke noe vanskelig. DCC fikser man på to minutter. Det kan såklart være litt vanskelig hvis man ikke vet hva man gjør da, så om du ikke er nerd, så er nok telenor saken en bedre løsning.

Så vidt jeg husker så bruker Bluecom telenorløsningen (pppoe?), og da må du ha en ruter som støtter pppoe(?).

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 17:11, skrev olsen:

Det er konge, man slipper å kjøpe/mekke en ruter hvis man har flere enn en pc. Og NAT er da ikke noe vanskelig. DCC fikser man på to minutter. Det kan såklart være litt vanskelig hvis man ikke vet hva man gjør da, så om du ikke er nerd, så er nok telenor saken en bedre løsning.

Så vidt jeg husker så bruker Bluecom telenorløsningen (pppoe?), og da må du ha en ruter som støtter pppoe(?).

Bluecom bruker ikke PPPoE, jeg har aldri fått DCC til og fungere tilfredstillende igjenom NAT.

Lenke til kommentar

Quote:

agvg skrev (2002-11-16 17:26):

Bluecom bruker ikke PPPoE, jeg har aldri fått DCC til og fungere tilfredstillende igjenom NAT.

Jeg har Mimer, og får DCC til å fungere tilfredsstillende gjennom NAT. Men jeg bruker DCC kun til å laste ned MP3 og bilder fra kompiser.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-11-16 17:11, skrev olsen:

De leier samme utstyret som Telenorplus gjør men svjv er det bare TN+ som kjører med PPPoE, jeg har til dags dato aldri fått noen god forklaring på hva hensikten med PPPoE skulle være, hva er poenget med og lage en "oppringt" forbindelse på ei linje som alltid er oppe?

Masse frust med brukernavn, masse dill med og innstallere og få det til og funke uten alskens pussige meldinger som gir deg ISDN/modem følesen osv.

Hva er galt med og gjøre som Bluecom og de fleste andre nemlig satse på rein IP tildelt via DHCP?

Den eneste grunnen jeg kan se er jo at man med PPPoE kan legge grunnen for tidsbasertfakturering på ADSL...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...