Sfinx Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Hvordan fungerer peltier til vannkjøling? Og man må vel ikke ha det for å ha vannkjøling? Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Ettersom jeg har forstått det,så er Peltier et alternativ til bra billig kjøling av cpu? Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Neh, nå tror jeg at du har missforstått littegranne, peltier er ett elektrisk drevet kjøle/varme element, det flytter varmen fra den kalde siden over til den varme og omvendt, når du skal ha ekstremkjøling må du ha peltier (eller vappo) peltieren leger en temperaturforskjell mellom varm/kald-siden, på normalt 60-70 grader, og må kjøles ned på varme-siden for at den skal kjøle skikkelig på kald-siden, å da er det best (i forrhold til prisen) med vannkjøling.. Så peltier er egentlig ikkje nødvendig når du ikkje overklokker nokke ekstremt... så peltieren er beregnet for bruk når du overklokker mykkje, å dermed trenger mere kjøling... Å når du kjøler mer enn rom-temp, må det isoleres mot kondens, med neopren eller annet isolasjonsmatereale.. Håper dette klarer litt opp i fårståelsen av peltier-elementer.. Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Takk.. Forstår litt bedre nå! Men jeg må ikke ha peltier for å bruke vannkjøling? Men det er en fordel? Lenke til kommentar
daho Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Quote: Den 2002-11-14 12:01, skrev Sfinx:Takk.. Forstår litt bedre nå!Men jeg må ikke ha peltier for å bruke vannkjøling?Men det er en fordel? nei du må ikke ha peltier for og ha vannkjøling, eneste poenget med peltier er hvis du skal overklokke mye. Lenke til kommentar
Sfinx Skrevet 14. november 2002 Forfatter Del Skrevet 14. november 2002 Men hva er det egentlig peltier`n gjør da? Og hvorfor er folk så skeptiske til å bruke det? Fordi hvis du gjør noe galt så ødelegger du dyre komponenter på HK + ødelagt CPU? Men det er vel ikke noen sak å montere den er det vel? Jeg har planer om å "tyne" CPU litt.. for å se hva den takler.. Men har ikke lyst til å kjøpe peltier hvis jeg må ha egen separat PSU på den.. blir liksom rene verkstedet av PC`n min da :smile: Vil lage meg et skikkelig solid kjølesystem. Og en ting til : Hva er LN2 Cooling? Noen som vet det? Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Quote: Den 2002-11-14 14:35, skrev Sfinx:Hva er LN2 Cooling? Noen som vet det? LN2 er flytende nitrogen. Nitrogen har et kokepunkt på -196 Celsius etter det jeg husker :wink: Lenke til kommentar
thomasr Skrevet 14. november 2002 Del Skrevet 14. november 2002 Quote: Men hva er det egentlig peltier`n gjør da? Blir svinaktig kaldt på den ene sida, og tilsvarende varm på andre sida. Quote: Og hvorfor er folk så skeptiske til å bruke det? En av hovedgrunnene, er vel at man kan få temperaturer under romtemp, og dermed kan kondens oppstå. Quote: Men det er vel ikke noen sak å montere den er det vel? Tja, man må montere isolering mot kondens. Kort sagt, peltier legger til en del problemer i systemet, men gir også nye muligheter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå