Gå til innhold

Universal saksøker MySpace

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

dette var sykt ja men jeg ser mange av dere misforstår her. det er ikke snakk om per nedlastede låt men per låt. så vis 10000 brukere på myspace deler siste hit fra hollywood krever de 1 mill for dette. og 1 mill for neste etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
dette var sykt ja men jeg ser mange av dere misforstår her. det er ikke snakk om per nedlastede låt men per låt. så vis 10000 brukere på myspace deler siste hit fra hollywood krever de 1 mill for dette. og 1 mill for neste etc

7316914[/snapback]

Nei, det er faktisk per nedlasting per sang.

150 000 dollar per kopi ble på et eller annet tidspunkt fastsatt som maksgrensen for hva man kunne kreve for piratkopiering i USA. Dette er blitt nevnt i et par lignende tråder her på forumet (har dessverre ikke link.)

Beløpet har selvfølgelivis ren skremselspropaganda, og har absolutt ingenting med virkeligheten å gjøre.

Selv om jeg ikke har spesielt mye til overs MySpace; måtte UMG og alle de andre store plateselskapene brenne i helvete på ubestmet tid.

Lenke til kommentar
Dette er jo interessant, skal virkelig en eier av en nettside der man fritt kan legge ut innhold ha ansvaret for det som legges ut? Spesielt om man fjerner innholdet om man mottar klager?

AtW

7315293[/snapback]

Det er vist nok en lov i usa som sier at isp som tilbyr websider og annet ikke har noen ansvar for innholdet så lenge de har rutiner for å fjerne uloveing materiale brukerene har lagt ut. Jeg tror vi har de samme reglene i norge.

Denne loven er fornuftig, det er opplagt at ISP ikke kan kontrolere hva brukere legger opp, dette ville blitt ufattelig dyrt, det ville fort bli konsekvensen av å stille ISP ansvarlig. Konsekvensen ville være at hjemmeside levrandørene ville flyttet til land med liten kontroll som typiske skatteparadiser og lignende.

Samtidig sikrer kravet om stenging av ulovelige sider at piratsider vil få en kort levetid.

Det virker nå som om platebransjen ikke lengere godtar denne loven siden det er pengesterke firmar som står bak hostingen og disse kan saksøkes for store beløp.

Håper de går på en serøs smell, Rupert Murdoch kjøpte opp myspace som en langsiktig strategisk satsning på internett, han kommer til å sloss og kan nok bite fra seg, han har nokk advokater, og et tips: hvordan vil denne saken omtales i Murdoch kontrolerte media?

En alternativ hvis ting går galt er også å flytte tjenesten ut fra usa. Dette er heller ingen stort problem for et multinasjonalt konsern. Dette vil trolig øke båndbredde kravene mot usa men gir fordelene at retsakene må føres i et annet land som frankrike.

Magne

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...