Gå til innhold

Komprimering av bilder


Anbefalte innlegg

Er på utkikk etter et program som kan komprimere bildefilene mine. Er avhengig av at jeg kan "merke" mange filer og sette igang prosessen, uten å måtte velge et og et bilde. Har fått tips om JPEGCompress 2.7, men har ikke fått teste det enda. Er dette brukbart? Andre programmer? Har sansen for sånne små "idiotprogrammer" med minst mulig manuelle innstillinger, plug and play :cool:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

OK!

Det du må gjøre er å lage en "action" det vil si at photoshop filmer det du gjør å kan kopiere handlingen din senere. "Action" finner du ved "History".

Det du nå må gjøre er å lage en mappe, da trykker du på mappa nederst i vinduet.

Kall den gjerne "Resize." Så skal du lage selve action'n. Nå trykker du på ikonet til høyre for mappa, (se vedlegg) Kall denne "Batch 600 pixler bredde).

Nå kan du trykke på "record". Alt som skjer fra nå av husker photoshop, så du må ikke gjøre noe annet enn det som skal gjøres på bildene du skal resize.

 

Åpne et bilde ---> Trykk CTRL+Alt+I (I for Ivar) eller gå via "Image" -> Image Size ---> Trykk CTRL+S for å lagre.Når dette er gjort krysser du ut bilde å trykker stopp på "recordingen" Stopp-knappen ligger ved den røde runde knappen. (Til venstre)

 

Nå har du laget en batch.

 

For å bruke den på andre filer (Mapper) gjør følgende:

Legg alle bilder du skal resize til 600 pixler i bredden i èn mappe.

For sikkerhets skyld, sørg for at dette er kopier. Lag så en mappe som heter "ferdig".

 

Gå inn i photoshop igjen:

File - Automate - Batch

Her skal dere korrigere at alt blir rett.

Jeg legger ved hvordan jeg har satt det opp.

(Log errors kan dere bare lagre på desktop/skrivebord. Det kommer alltid en feil hos meg, men bildene blir bra)

 

 

Får dere problemer så si ifra.

 

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...