Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tilkobling av ADSL fra NextGenTel


Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp bestilt ADSL fra NextGenTel.

På sidene deres står det følgende:

 

"Ønsker du bredbåndstilkobling på et annet uttak enn det første inn i huset, lagt opp nye uttak osv, må du selv bekoste dette. "

 

Jeg har endel spørsmål ang. dette. Håper dere kan hjelpe meg:

Kobler de ADSL inn til det nærmeste vanlige telefonuttaket?

Er det vanskelig å koble dette selv?

Hva slags kabel trenger jeg da?

Jeg har en ISDN-kontakt ved maskinen (dette er ikke det "første uttaket i huset"). Vil det ikke være "ADSL i denne kontakten"?

Kan jeg ev. bruke dette ISDN-uttaket på noen måte?

 

Beklager dersom dette var for newbe spørsmål...

 

Ø.

 

 

Edit: skrivefeil.

 

 

 

[ Denne Melding var redigert av: oyvind_b på 2002-11-14 09:49 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal forsøke å forklare hvordan dette fungerer..

 

NGT montøren monterer en splitt på signalet inn i huset, før første telefonkontakt. Fra denne splitten går ISDN signalet til det eksisterende telefon-nettet og ADSL signalet til ADSL modemet.

 

Det betyr at i den kontakten som du allerede har ved PC`en er det kun ISDN signal.

 

Du kan alltids få montør til å sette splitten ved PC`en din, men han må da dra nye kabler dit og dette vil koste penger.

 

Den billigste løsningen er vel å sette ADSL modemet ved første telefonkontakt, og dra nettverkskabel derfra til maskinen din..

 

 

Håper dette hjalp : )

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 10:18, skrev Solaris:

Skal forsøke å forklare hvordan dette fungerer..


NGT montøren monterer en splitt på signalet inn i huset, før første telefonkontakt. Fra denne splitten går ISDN signalet til det eksisterende telefon-nettet og ADSL signalet til ADSL modemet.


Det betyr at i den kontakten som du allerede har ved PC`en er det kun ISDN signal.


Du kan alltids få montør til å sette splitten ved PC`en din, men han må da dra nye kabler dit og dette vil koste penger.


Den billigste løsningen er vel å sette ADSL modemet ved første telefonkontakt, og dra nettverkskabel derfra til maskinen din..



Håper dette hjalp : )


 

Splitteren settes før ISDN-boksen, og det kan være enklere hvis det er et trådpar til overs og bare kjøre ADSL-signalet videre og sette modemet f.eks ved PC-en, da kan han hvis han er heldig slippe og kable noe og kovertere ISDN-kontakten til en ADSL-kontakt som han kan plugge modemet i. Dog så ville jeg ha latt motøren fikse dette hvis man ikke er inne i faget.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-11-14 10:30, skrev oyvind_b:

Takk for svar!


Jeg trenger ikke lenger ISDN når jeg får ADSL.

Kan montøren da sende ADSL på den gamle ISDN-kabelen?

Da slipper jeg å dra nye kabler gjennom leiligheten.


 

Ja, ISDN bruker to par og POTS bruker et så da har du jo et par ledig mellom splitter og modem.

Lenke til kommentar

Man MÅ jo ikke bruke splitter da :wink:

Har du behov for splitter så sender NGT det med i pakken. JEG fikk ikke siden jeg ikke trengte det. Mulig dem sender splitter'n med alle Gjør-det-selv~pakkene ?

Jeg satte opp en ekstra kontakt.

 

Og...der jeg bodde før la montøren opp ny ledning utenfra og inn til der hvor jeg ville ha kontakten. Betalte ikke en krone for det, selv om jeg ville ha plassert kontakten midt i leiligheten og ISDN-kontakten var rett ved inngangsdøra...men dette er nok unntaket fra regelen....

Lenke til kommentar

Jeg har NTG:

 

*Finn det første uttaket i huset

 

*Kopl splitteren til uttaket(med/uten adapteren som gjør om 3-punkt til RJ-45)

 

*Evt. strekk en vanlig (ikke krysset) kabel fra uttaket til modemet/routeren.(10 meter koster 120/150 kroner på Clas.O

 

*Så kopler du den grønne KRYSSEDE kabelen (grønne) fra modemet til pcen!

(sånn gjorde jeg det)

 

Du burde ha modemet nærme pcen, i tilfelle du skal konfigurere det senere(med en seriell kabel). Ikke konfigurer det uten hjelp, gjorde jeg og da måtte jeg vente drit-lenge på at NTG skulle ringe meg for og hjelpe og konfigurere det tilbake igjen!

 

Håper dette hjalp, NTG sitt nett virker drit-bra!(høy speed hele tiden)!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...