Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Straff ved misbruk av privat nettverk?

Gjest Slettet+3124

Anbefalte innlegg

Men sånn i teorien så vil jeg være mer sikker, hvis jeg hadde gjort det jeg kunne gjøre for å sikre nettet mitt, enn om jeg ikke gjorde det? Fordi det ser ut som man ikke er sikker uansett hvis jeg leser dere rett her nå..

Man kan knekke WEP / WPA / WPA2 og MAC filter glatt. Og da er vi vel tilbake til "square one" igjen..  :hmm:

7317037[/snapback]

Nei, du er ikke tilbake til "square one". Hvis jeg skulle valgt ett eneste sikkerhetstiltak på et typisk hjemmenettverk, måtte det blitt WPA-PSK/WPA2-PSK. Det knekkes ikke glatt hvis du har et ordentlig passord. Da snakker vil om 20 tegn [*] eller mer. Altså passordet trenger ikke å være "0989%"#%¤oiGl34%#2566234", men kan like greit være en frase f.eks. en setning som det er lett å huske. Da blir det så pass ressurskrevende å knekke det at du kan være rimelig trygg.

WEP kan du som sagt glemme, det er velkjent hvor lett det kan knekkes. MAC-filtrering ser jeg bare ikke noe poeng i da det (som nevnt) er lett å omgå. Og hvorfor stresse med det hvis du får venner på besøk når krypteringen gjør en god nok jobb alene?

[*] Kan finne informasjon som dokumenterer påstanden, har bare ikke tid til det nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+3124

Etter å lest deres svar så har jeg konkludert med at jeg kjører med WPA-PSK med 63 ASCII tegn. Skulle tro at jeg var sikker nok nå.

Passord generator finner du her. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

en kamerat av meg har forresten et problem. han og naboen skal dele internet som går trådløst. men han finner ikke nettverket selv om pcen står rett ved siden av routeren. den som satt opp routeren får de ikke kontakt med. hva kan man gjøre for å få det opp på nettverket.

Lenke til kommentar
Nei, du er ikke tilbake til "square one". Hvis jeg skulle valgt ett eneste sikkerhetstiltak på et typisk hjemmenettverk, måtte det blitt WPA-PSK/WPA2-PSK. Det knekkes ikke glatt hvis du har et ordentlig passord. Da snakker vil om 20 tegn [*] eller mer. Altså passordet trenger ikke å være "0989%"#%¤oiGl34%#2566234", men kan like greit være en frase f.eks. en setning som det er lett å huske. Da blir det så pass ressurskrevende å knekke det at du kan være rimelig trygg.

...

7323501[/snapback]

Word. Ta en passe lang setning fra en tilfeldig bok, oversett den til tulletysk(eller et annet språk du ikke kan) og du er i boks.

Hvis du i tillegg oppdaterer firmware på aksesspunktet og setter et skikkelig passord på adminbrukeren så er du så sikker en privatperson noensinne trenger å være.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...