Gå til innhold

Sykler i trafikken


Duplenty

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Leser i avisene at myndighetene vurderer å forby sykling på fortauene. Dette på grunnlag av en rapport Sintef skrev på oppdrag av staten. I denne rapporten står det at de aller fleste sykkel-ulykker skjer når syklister sykler ned fra fortau og ut i fotgjengerfelt. De påpeker at dette ikke er lov, men at de aller fleste ikke vet dette og konkluderer dermed at det er best å endre reglene. Er det bare meg, eller er det noe som skurrer her? Folk kan ikke reglene så derfor må de endres? Vel, da må man først endre reglene og så sørge for at alle får vite hva de nye reglene innebærer. Det virker på meg innlysende at det som trengs er å sørge for at alle får vite hva de eksisterende reglene innebærer. Spesielt når de eksisterende reglene er optimale. Jeg sykler hver dag gjennom Oslo sentrum, mellom Bryn og Bislett, og jeg har lært at om det blir forbudt å sykle på fortauene betyr det at det ikke er lov å sykle i byen i det hele tatt. Dette fordi selvmord (faktisk) heller ikke er tillatt. La meg forklare:

 

1. Enkelte veier er tett trafikerte av både busser, drosjer og trikker, spesielt om morgenen (trikkeskinner er livsfarlige i seg selv). Vanlige sjåfører irriterer seg over syklister, yrkessjåfører har en vendetta mot dem.

 

2. I nedoverbakker og bortoverbakker med lav fartsgrense bør syklister holde seg på veien. Dette fordi fartsdifferansen mellom fotgjengere og syklister er meget høy her. I oppoverbakker derimot klarer man ikke holde stort høyere hastighet enn rask gange. Å sende syklister ut i veien her er like dumt som å sende fotgjengerne ut dit; de klarer ikke å holde tritt med bilene ute i veien, og de klarer heller ikke å påføre noen skade på fotgjengerne på fortauet. Poenget her er vel at så liten fartsdifferanse som mulig er å ønske på samme stripe asfalt.

 

Når det er sagt mener jeg også syklistene er "på besøk hos fotgjengerne" når de er på fortauet og "på besøk hos bilene" når de er i veien, og bør oppholde seg der de er med respekt for sine "verter".

 

Beklager det lange innlegget, men takk for at du leste det. Hva synes dere om saken?

 

Andreas

 

P.S.: Kan ikke dere jævla bilister lære dere at vi syklister skal vike for dere når vi kjører over fotgjengerfelt! Er så lei av biler som venter på at jeg skal buse ut i fotgjenger feltet, samtidig som jeg helst ikke vil kjøre ut foran bilen da jeg vet at han har påkjørsrett.

Endret av Duplenty
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
P.S.: Kan ikke dere jævla bilister lære dere at vi syklister skal vike for dere når vi kjører over fotgjengerfelt! Er så lei av biler som venter på at jeg skal buse ut i fotgjenger feltet, samtidig som jeg helst ikke vil kjøre ut foran bilen da jeg vet at han har påkjørsrett.

7313833[/snapback]

Akkurat det irriterer jeg meg over selv også, både som bilist og syklist. Når jeg sykler stopper bilene, selv om jeg vet at de har sin fulle rett til å kjøre. Jeg planlegger syklingen min i forhold til biltrafikken, men når biltrafikken opptrer urasjonelt og tror jeg er en fotgjenger og stopper blir det bare ball..

 

Og som bilist blir det knyttnever og sure blikk dersom jeg ikke viker for syklistene som skal ned fra fortau og krysse vegen...

 

Det verste er forøvrig syklister som sykler forbi på høyre side når man blinker og skal inn til høyre. For kjørende skal forbikjøring skje på VENSTRE side, dersom ikke annet er hensiktsmessig. Og det er så absolutt ikke hensiktsmessig å skykle forbi på høyreside når bilen man sykler forbi blinker mot høyre...

 

Politiet burde forresten bøtelegge flere syklister for brudd på trafikkreglene. For de skal følge trafikkreglene så lenge de oppholder seg på hjul ute i veien

Endret av Erik Braseth
Lenke til kommentar
Politiet burde forresten bøtelegge flere syklister for brudd på trafikkreglene. For de skal følge trafikkreglene så lenge de oppholder seg på hjul ute i veien

7314037[/snapback]

Helt sant det. Dog må jeg ærlig innrømme at jeg ikke alltid bryr meg om trafikklysene, men bare hvis jeg er helt bombesikker på at jeg ikke kommer i veien for noen. Er det den minste skygge av tvil har jeg tid til å vente 20 sekunder. Og jeg tror de aller fleste andre på to hjul føler det samme siden myndighetene faktisk har valgt å aktivt ikke bry seg om syklister som sykler på rødt. Det har visstnok knapt vært en eneste ulykke forårsaket av at en syklist sykler på rødt lys.

Lenke til kommentar
Politiet burde forresten bøtelegge flere syklister for brudd på trafikkreglene. For de skal følge trafikkreglene så lenge de oppholder seg på hjul ute i veien

7314037[/snapback]

 

Det ligger vel mer penger i å bøtelegge bilister, så det er kanskje derfor politiet konsentrer sin innsats om dem (oss)? Her jeg bor koster det 3000 kroner for en bilist å kjøre på rødt lys. Tilsvarende forseelse for en syklist koster 600 kroner. You do the math :D

Lenke til kommentar
Det ligger vel mer penger i å bøtelegge bilister, så det er kanskje derfor politiet konsentrer sin innsats om dem (oss)?

7348776[/snapback]

Det er nok fordi det innebærer vesentlig større fare for andre å kjøre på rødt lys med en bil enn en sykkel.

7348866[/snapback]

 

Aha. Så lenge man bare lemlester/dreper seg selv, og påfører andre samvittighetskvaler for resten av livet, for ikke å snakke om rutinemessig inndraging av førerkort og et ublidt møte med rettsvesenet, så skal man slippe billig unna. Jeg skjønner. Men jeg er uenig.

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at det er noe problem å lemleste en fotgjenger dersom man kommer på sykkel i 30-40 km/t ned bakken og over krysset på rødt lys..

7351405[/snapback]

Det kan jeg skrive under på. Som barn ble jeg meid ned av en syklist som kom syklende i full fart på en gangsti til tross for at det var mange skolebarn som gikk der. Gikk forholdsvis bra, men da jeg kom til meg selv hadde fyren på sykkelen allerede stukket av. Virker som enkelte tror de ikke behøver å vise hensyn til fotgjengere fordi de befinner seg på en sykkel, samtidig forventer endel at bilene skal vise hensyn til dem.

Lenke til kommentar
Som barn ble jeg meid ned av en syklist som kom syklende i full fart på en gangsti til tross for at det var mange skolebarn som gikk der. Gikk forholdsvis bra, men da jeg kom til meg selv hadde fyren på sykkelen allerede stukket av. Virker som enkelte tror de ikke behøver å vise hensyn til fotgjengere fordi de befinner seg på en sykkel, samtidig forventer endel at bilene skal vise hensyn til dem.

7351510[/snapback]

Alt for sant. Men her er det også snakk om en syklist som brøt loven med det at noen kom til skade som følge. Hadde han fulgt gjeldende regler hadde ikke skaden skjedd. Det er derfor jeg mener at en regelendring ikke er på sin plass, men derimot en kampanje for å lære folk hva som faktisk er reglene. De foreslåtte nye reglene hadde tvunget syklisten ut i veien sammen med trikker, trailere og bilister, noe som hadde vært livsfarlig for syklisten. En syklist som blir overkjørt av en bil får sjelden sjansen til å skrive om det i forum som dette etterpå. Nå vil jeg faktisk si meg enig i at denne syklisten hadde fortjent å bli sendt ut i trafikken, men det ville vært forjævlig om jeg og andre som gjør vårt ytterste for å ikke være en fare for andre, også måtte bli sendt ut dit fordi han brøt loven.

 

Nå hadde selvfølgelig det mest optimale vært om det også var en sykkelsti der du gikk, slik at man fikk skilt alle tre "lagene".

Lenke til kommentar
Jeg tviler på at det er noe problem å lemleste en fotgjenger dersom man kommer på sykkel i 30-40 km/t ned bakken og over krysset på rødt lys..

7351405[/snapback]

Det kan jeg skrive under på. Som barn ble jeg meid ned av en syklist som kom syklende i full fart på en gangsti til tross for at det var mange skolebarn som gikk der. Gikk forholdsvis bra, men da jeg kom til meg selv hadde fyren på sykkelen allerede stukket av. Virker som enkelte tror de ikke behøver å vise hensyn til fotgjengere fordi de befinner seg på en sykkel, samtidig forventer endel at bilene skal vise hensyn til dem.

7351510[/snapback]

 

har nesten vært bori det samme situasjonen selv, bare at med meg var det en bil involvert og jeg sykla. Fløy som et prosjektil av sykkelen og besvimte da jeg traff veien. Da jeg våknet opp etter en stund, vet ikke hvor lang tid det hadde gått, så var han borte. Sykkel ble helt ødelagt, og jeg merker fremdeles litt av skaden enda den dag i dag. Dette skjedde for 3år siden tror jeg det var, og det irriterer meg enda at han stakk av.

Endret av Brian_N
Lenke til kommentar
Det verste er forøvrig syklister som sykler forbi på venstre side når man blinker og skal inn til venstre.  For kjørende skal forbikjøring skje på HØYRE side, dersom ikke annet er hensiktsmessig. Og det er så absolutt ikke hensiktsmessig å skykle forbi på venstreside når bilen man sykler forbi blinker mot venstre...

7314037[/snapback]

Har må det da presiseres at forbikjøring for kjørende skal skje på VENSTRE side, dersom det ikke er spesielle omstendigheter (som i eksemplet ditt, hvor bilen svinger til venstre)

Lenke til kommentar
Det verste er forøvrig syklister som sykler forbi på høyre side når man blinker og skal inn til høyre.  For kjørende skal forbikjøring skje på VENSTRE side, dersom ikke annet er hensiktsmessig.

Det er ikke noe krav om at det skal være "hensiktsmessig" for at syklister skal ha lov til å kjøre forbi på høyre side. Det er selvsagt ikke smart om man vil holde seg unna sykehus, men det er ikke usansynlig at bilisten for skylden.

Lenke til kommentar

HeltNils: Korrekt. Det kommer inn under det som kalles "objektivt ansvar".

 

Sitter her med en bunke forsikringspapirer fra da min bestefar (i bil) kolliderte med en syklist som syklet på rødt lys, mot enveiskjøring. Gjett hvem som fikk skylda, selv om min bestefar omtrent sto stille da det skjedde... :roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...