Gå til innhold

Mitt første bilde

noccy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gratulerer, du har herved bevist at du greier å peke kameraet i en retning, og samtidig trykke på utløserknappen.

Gjelder ikke det all fotografering da?

Ser at du har klart det samme på din hjemmeside:

20061020200235__dsc6729.jpg

Det jeg ønsket tilbakemelding på var om jeg ved å bruke de innstillingene jeg har gjort har klart å få frem motivet fint i forhold til bakgrunn, belysning osv...

noccy

Endret av noccy
Lenke til kommentar
Det jeg ønsket tilbakemelding på var om jeg ved å bruke de innstillingene jeg har gjort har klart å få frem motivet fint i forhold til bakgrunn, belysning osv...

noccy

7315010[/snapback]

Synes du har klart det fint jeg. Den kunstige bien er skarp nok for meg, og bakgrunnen er jo herlig diffus... I tillegg er bakgrunnen mørk, slik at motivet kommer klart og tydelig fram.

Endret av sentimental
Lenke til kommentar

Ok, da tar vi det lange svaret.

1. Normalt burde man ikke legge ut sine første bilder på en bildekritikkside. Dette har blitt diskutert en del ganger før. Bildene er i 90% av tilfellene rett og slett kjedelige og uinteressante, og rett og slett vanskelig å si noe om på andre måter enn det rent tekniske. "Du har brukt en grei lukkertid." osv

2. Bildet ditt er kjedelig. Det ser ut som et helt vanlig snapshot man tar av ting med nytt kamera når man ser seg om i rommet man sitter. "Oi, en skohylle, med sko! *knipse*" Ikke dermed sagt at bildet trenger å bli dårlig.

3. Du har tydeligvis valgt ok innstillinger på kameraet. Trevepsen er skarp, bakgrunnen er slørete. Du har isolert motivet fra bakgrunnen. Congrats. Vepsen er heller ikke verken for lys eller for mørk.

4. At du bruker eksempel fra min egen hjemmeside, blir litt rart på to forskjellige måter.

a) Jeg har bare publisert bildet til hjemmesiden min, ikke noe bildekritikkforum. Bl.a. fordi jeg er misfornøyd med at hele vepsen ikke er i fokus. Jeg synes bildet er greit, men ikke noe mer.

b) Uten å sammenligne bildene våre kvalitetsmessig(lavmål og umulig uansett) vil jeg tillate meg å påstå at jeg har gjort mer arbeid med bildet mitt enn du har. Den vepsen var ikke helt enkel å først fryse ned, uten å drepe den, også feste den i saksa, og til slutt prøve å få hele stasen skarp, med en reversert 50mm. Det gjør meg ikke til en bedre fotograf, ei heller gjør det bildet bedre, men jeg mener at bildet mitt gir mindre uttrykk for å være et raskt snapshot enn ditt.

Det jeg mener er at man bør kameraet få litt fartstid mellom hendene før man buser inn på et bildekritikkfora. De fleste som gjør seg skikkelig kjent med kameraet sitt bruker å se tilbake på de første bildene de tok nærmest med overraskelse over at de var så begeistret for dem en gang.

Endret av egeulf
Lenke til kommentar

egulf:

Poenget mitt var at jeg hadde gjort mer enn å "sikte å skyte". Jeg prøvde meg frem med ulike innstillinge under ulike lysforhold, og ventet til skumringen for å få bakgrunnen passe mørk i forhold til motivet. Jeg regnet med at du hadde gjort en del i forkant av ditt bilde også...

Synes også at det er greit å få tilbakemeldinger på tidlige bilder for å se om det man er fornøyd med selv også faller i smak hos andre.

noccy

Lenke til kommentar

Poenget er at vi ikke synes det er interessant å se dine første bilder, det vil vil se er gode bilder som fotografen har brukt litt tid på, samt gjerne etterredigering...

Mulig du har brukt litt tid på bildet ditt, men jeg må bare beklage at det kan ikke jeg se. Nå får du kanskje litt mye kritikk her; Det er absolutt ikke meningen!

Men endel brukere inkludert meg selv begynner å bli lei av å se de aller første bildene til nye kamerabrukere...

Ekstra irriterende blir det når folk legger ut en drøss med bilder, men det har du ungått :thumbup:

Endret av Menkromsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...